Implementasi Strategi Pembelajaran Ekspositori dalam Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Azil Hanifa Azzahra Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1100

Keywords:

Digital Learning, Expository Strategy, Islamic Education, Pedagogical Innovation

Abstract

The expository learning strategy in Islamic Religious Education (PAI) remains relevant as a classical Islamic scholarly heritage but requires creative transformation to address digital-age challenges. This article examines the implementation of expository strategies through literature study, analyzing philosophical foundations, effectiveness, contemporary challenges, and innovation models. The research reveals that expository strategies are effective for normative PAI materials but face complex challenges including shifting cognitive patterns of digital natives, decentralization of knowledge authority, and technological disparities. Various innovative models (interactive, contextual, multimedia, reflective) offer solutions by integrating traditional expository strengths with modern approaches. The study concludes that successful implementation requires paradigmatic reconstruction through "pedagogical ijtihad" balancing Islamic scholarly authenticity with 21st-century learning needs. PAI teachers must master three core competencies: depth of religious knowledge, pedagogical sophistication, and technological literacy. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, W., Syarifudin, E., & Musihah, E. (2023). Refleksi manajemen, dan kepemimpinan pendidikan Islam. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 6(01), 19–42.

Akhyar, M., & Zalnur, M. (2024). Pembentukan kepribadian Muslim anak di masa golden age melalui pendidikan profetik keluarga di era digital. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 23(1), 130–140.

Akhyar, M., & Zukdi, I. (2025). Ahmad Dahlan’s thoughts on education as a means of empowering the people. World Journal of Islamic Learning and Teaching, 2(1), 1–12.

Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Gusli, R. A., & Al Faruq, M. A. (2025). Pendekatan inovatif dalam meningkatkan manajemen mutu berbasis sekolah. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 13(1), 133–153.

Badi’Rohmawati, U., & Manshur, A. (2018). Peningkatan mutu pembelajaran pendidikan agama Islam melalui penerapan metode pembelajaran berbasis masalah. Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1–14.

Cahyani, R. S., & Nurlaeli, A. (2024). Implementasi strategi pembelajaran ekspositori pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Kajian Pendidikan, 6(3). (Tanpa halaman, harap tambahkan jika tersedia)

Harahap, K., Harahap, M. R., & Hasibuan, D. (2024). Implementasi model pembelajaran ekspositori dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Hibrul Ulama, 6(2), 167–173.

Inayati, M. (2022). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah (Problem Based Learning) dalam pembelajaran PAI; Teori David Ausubel, Vigotsky, Jerome S. Bruner. Al Yasini: Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum dan Pendidikan, 7(2), 144. (Lengkapi dengan halaman akhir jika tersedia)

Juwita, S., Safwannur, S., & Hasbiyallah, H. (2022). Perbandingan strategi pembelajaran gallery session dan ekspositori pada pembelajaran pendidikan agama Islam. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 12(3), 235–250.

Mutallib, A. (2014). Implementasi pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan prestasi belajar pendidikan agama Islam. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 3(1), 1–9.

Nasir, T. M., Irawan, I., Karimah, R. S., & Robaeah, W. N. (2023). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan agama Islam di SMPN 1 Kadipaten. Manazhim, 5(1), 261–277.

Solichin, M. (2017). Penerapan model pembelajaran inquiry discovery dalam pendidikan agama Islam. Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 214–231.

Subairi, A. (2023). Kompetensi pedagogik dan profesional guru dalam penerapan strategi pembelajaran pendidikan agama Islam di Madrasah Tsanawiyah. Iqra’: Jurnal Ilmiah Keislaman, 2(01). (Tambahkan nomor halaman jika tersedia)

Supriyadi, A., Patmawati, F., & Waziroh, I. (2023). Strategi pembelajaran ekspositori untuk anak berkebutuhan khusus jenis tunarungu pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 7(2), 177–188.

Taufik, M. I., Latipah, S., Nawawiyah, A., Puarada, S. J., & Hidayat, D. (2023). Strategi pembelajaran ekspositori pada pelajaran PAI di SMP Vijaya Kusuma Kota Bandung. Permata: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 209–224.

Downloads

Published

2025-04-15

How to Cite

Azil Hanifa Azzahra, & Gusmaneli Gusmaneli. (2025). Implementasi Strategi Pembelajaran Ekspositori dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(3), 155–169. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1100

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)