Konsep Dasar Evaluasi Pembelajaran

Authors

  • Laila Laila STAI Sangatta
  • Alawiyah Nabila STAI Sangatta
  • Eka Widyanti STAI Sangatta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i5.536

Keywords:

Learning Evaluation, basic concepts, measurement

Abstract

The learning process of students can be assessed through evaluation methods. The purpose of this evaluation is to assess learning outcomes as well as to evaluate the learning process. The concept of learning evaluation involves the control, assurance, and establishment of learning quality for all components at various levels and pathways of education, which is the responsibility of educational management. Assessment is the process of using various methods and tools to collect information about specific learning outcomes. Measurement, in English, refers to an action taken to adjust something. The basic way of measuring is by comparing something to a certain standard. Educators provide a series of tasks or questions to students to gauge their understanding and reach an agreement between students and teachers regarding the taught material, in line with current learning objectives, commonly referred to as tests. Therefore, it can be concluded from the table that tests are a benchmark for success in delivering education through educational assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A. (2018). “Sistem Evaluasi Dalam Pendidikan Islam.” Tarbawi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 10-27.

Ahmad, D. N. F., Ningtyas, D. C., & Putri, S. N. (2021). “Merdeka Belajar Dalam Perspektif Hukum Indonesia.” Indonesian Journal of Law and Policy Studies, 2(1), 66-85.

Al-faruq, Z. (2023). “Peran Penggunaan Desain Evaluasi Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran.” Ilma Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 158-171. https://doi.org/10.58569/ilma.v1i2.587.

Anattri, L., Saputra, S. O., Fitriani, R., & Risnita, R. (2023). “Ruang Lingkup Evaluasi Pembelajaran Pada Pembelajaran IPA Siswa Sekolah Menengah Pertama.” Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan (JPSP), 3(1), 52-64. https://doi.org/10.23971/jpsp.v3i1.5594.

Chaer, A. (2007). Kajian Bahasa: Struktur Internal, Pemakaian, Dan Pemelajaran. Rineka Cipta.

Hasanah, N., Badriyah, L., & Selia, W. D. (2020). “Evaluasi Pembelajaran Ditinjau Dari Al-Qur’an Surah Al-Ankabut Ayat 2-3.” JPT (Jurnal Pendidikan Tematik), 1(2), 18-19.

Indonesia, Pemerintah. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Negara.

Kurnia, N. K. D., Yudantari, K. S., & Suastra, W. (2023). “Hakikat Penilaian Bahasa, Perbedaan Penilaian, Pengukuran Dan Evaluasi.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(2), 61-67.

L1, I. (2019). “Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran.” Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran, 2, 920-935.

Magdalena, I., Hidayati, N., Dewi, R. H., Septiara, S. W., & Maulida, Z. (2023). “Pentingnya Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran Dan Akibat Memanipulasinya.” Masaliq, 3(5), 810-823. https://doi.org/10.58578/masaliq.v3i5.1379.

Permata, D., & Lisnawati, S. (2021). Desi Permata Sari Dan Santi Lisnawati. 2(4).

Putri, D. N. N., & Desmawati, L. (2016). “Pengkajian Program Kursus Dan Pelatihan Terkait Dengan Jenis Keterampilan, Sertifikasi Dan Penempatan Lulusan.” Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 2(2), 128-134.

Rifanti, E. M. (2020). “Ruang Lingkup Evaluasi Pembelajaran Dalam Perspektif Disusun Guna Memenuhi Salah Satu Tugas Mata Kuliah Evaluasi.”

Rona. (2018). “Pengukuran Dan Penilaian Dalam Evaluasi Pembelajaran.” Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, Diplomasi Dan Hubungan Internasional, 1(1), 68-75.

Rosni, R. (2021). “Kompetensi Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(2), 113-124. https://jurnal.iicet.org/index.php/j-edu/article/view/1176.

Rustiyanti, S., Djajasudarma, F., Caturwati, E., & Meilinawati, L. (2013). “Estetika Tari Minang Dalam Kesenian Randai Analisis Tekstual-Kontekstual.” Panggung, 23(1).

Solemede, I., Tamaneha, T., Selfanay, R., Solemede, M., & Walunaman, K. (2020). “Strategi Pemulihan Potensi Pariwisata Budaya Di Provinsi Maluku.” Noumena: Jurnal Ilmu Sosial Keagamaan, 1(1), 69-86.

Suarga, S. (2019). “Hakikat, Tujuan Dan Fungsi Evaluasi Dalam Pengembangan Pembelajaran.” Inspiratif Pendidikan, 8(2), 327-338. https://doi.org/10.24252/ip.v8i1.7844.

Syafi’i, A. S., Akmal, A., & Bulan, S. (2023). “Pemahaman Dan Praktik Guru Dalam Melaksanakan Penilaian Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di MTs As’adiyah Uloe.” Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 7(01), 20-30. https://doi.org/10.35706/wkip.v7i01.8923.

Published

2024-07-04

How to Cite

Laila Laila, Alawiyah Nabila, & Eka Widyanti. (2024). Konsep Dasar Evaluasi Pembelajaran. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(5), 252–262. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i5.536

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.