Literature Review: Kinerja Guru Sebagai Sumber Daya Manusia Yang Strategis Dalam Sistem Pendidikan di Indonesia

Authors

  • Hesti Kusumaningrum UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Hamnah Rofiqoh UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Muhammad Asshidiqie Muslich Sumadi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Fitra Syaiful Zidan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i5.542

Keywords:

Teacher performance, Strategic human resource, Education system

Abstract

Teachers are a key element in the education system, especially in schools. All other components, ranging from curriculum, infrastructure, costs, and so on will not mean much if teachers who hold strategic positions are unable to maximize their performance. The purpose of the literature review is to review how teachers perform as strategic human resources in the education system in Indonesia. Methods: The literature review was conducted based on issues, methodology, similarities and further research proposals. The 5 studies used were qualitative research methods. The results of the 5 studies showed that teacher performance as a strategic human resource in the Indonesian education system is strongly influenced by work motivation factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akilah, F. (2018). Peran manajemen sumber daya manusia dalam lembaga pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 518-534.

Al Inu, A. N. A. N., Fitriani, D., Bani, E. A. S., & Winandar, M. L. (2023). Peran guru sebagai agen pembaharu dalam meningkatkan kualitas pembelajaran yang inovatif di sekolah dasar. Journal on Education, 5(2), 1696-1701.

Aprianty, D. N., Fernanda, W., Rahmadina, R., & Asy'ari, H. (2023). Analisis perencanaan sumber daya manusia dalam meningkatkan mutu pendidikan di sekolah menengah pertama. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan, 5(1), 40-57.

Lailatussaadah, L. (2015). Upaya peningkatan kinerja guru. Intelektualita, 3(1).

Nuryani, D., & Handayani, I. (2020, April). Kompetensi guru di era 4.0 dalam meningkatkan mutu pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Sidik, F. (2016). Guru berkualitas untuk sumber daya manusia berkualitas. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 109-114.

Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi profesional guru dalam meningkatkan mutu pendidikan. Journal of Education Research, 1(3), 258-264.

Susanti, Y. (2018). Pengaruh kompetensi dan komitmen profesionalitas terhadap kinerja guru (Penelitian di SMP Negeri Komisariat 01 Ciamis). Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan Dan Akuntansi), 4(2).

Widiansyah, A. (2018). Peranan sumber daya pendidikan sebagai faktor penentu dalam manajemen sistem pendidikan. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 18(2), 229-234.

Wijaya, L. (2023). Peran guru profesional untuk meningkatkan standar kompetensi pendidikan. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1222-1230.

Published

2024-07-05

How to Cite

Hesti Kusumaningrum, Hamnah Rofiqoh, Muhammad Asshidiqie Muslich Sumadi, & Fitra Syaiful Zidan. (2024). Literature Review: Kinerja Guru Sebagai Sumber Daya Manusia Yang Strategis Dalam Sistem Pendidikan di Indonesia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(5), 296–302. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i5.542

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.