Pendampingan Belajar Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Rohis di Bidang Ceramah Agama di SMKN 3 Palangka Raya

Authors

  • Nur Indah Sari Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Muhammad Redha Anshari Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Ana Kameloh Dian SMKN 3 Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61132/ardhi.v2i5.775

Keywords:

Extracurricular, Religious Lectures, Learning Assistance

Abstract

Extracurricular activities of Rohani Islam (Rohis) have an important role in character building and developing students' religious skills. This article aims to describe the process of mentoring student learning through Rohis extracurricular activities, especially in the field of religious lectures at SMKN 3 Palangka Raya. The method used in this activity is structured mentoring with a participatory approach. The results of this mentoring showed an increase in students' confidence in delivering religious lectures as well as their understanding of Islamic materials. This activity also has a positive impact in strengthening morals and religious values among students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, A. (2023). Menumbuhkan kemandirian belajar bahasa Arab remaja: Pendampingan komunitas Rohis SMA di Pacitan dalam pembelajaran kolaboratif. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(4), 3627–3643.

Amelia Putri Wulandari, Setianingsih, E., Wahdini Rohmah Jaelani, W., & Mulyana, A. (2023). Optimalisasi perencanaan kegiatan ekstrakurikuler di sekolah dasar negeri dan swasta. Jurnal Pendidikan: Seroja, 2(4), 365–375.

Annisa, M. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran ekstrakurikuler dalam meningkatkan karakter kewarganegaraan siswa di sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7286–7291.

Aryani, D., Putra, S. D., Noviandi, N., Fatonah, N. S., Ariessanti, H. D., & Akbar, H. (2022). Pelatihan pembuatan video pembelajaran berbasis multimedia dengan metode Community Based Participatory Action Research (CBPAR). Jurnal Abdidas, 3(6), 1091–1100. https://doi.org/10.31004/abdidas.v3i6.728

Aziz, W., Safi’i, I., & Setiawan, E. (2023). Peran guru pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter religius siswa melalui organisasi Rohani Islam (Rohis) di SMKN 4 Malang. VICRATINA: Jurnal Pendidikan Islam, 8(3), 188–202. http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/index

Heri Sujiyanto, & Dian Febrianingsih. (2020). Peran ekstrakurikuler Rohis dalam penanaman sikap beragama siswa MAN 2 Ngawi Jawa Timur. Journal of Islamic Education, 5(2), 156–168.

Rangga Asrina Wahyu Putra, & Al Ikhlas. (2023). Penanaman nilai-nilai akhlakul karimah melalui ekstrakurikuler pencak silat Tapak Suci di pesantren Thawalib Kota Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 15477–15485.

Rika Widianita, D. (2023). Implementasi penelitian terapan (Participatory Action Research) dalam disiplin keilmuan desain komunikasi visual. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, 8(1), 1–19.

Ruslan Gunawan. (2023). Pengaruh ekstrakurikuler keagamaan terhadap pembentukan karakter religius peserta didik di SMAN 1 Margaasih. LECTURES: Journal of Islamic and Education Studies, 2(1), 9–21. https://doi.org/10.58355/lectures.v2i1.19

Santoso, R., & Fikri, A. (2024). Pendampingan pemahaman moderasi beragama melalui kegiatan ekstrakurikuler Rohani Islam di SMA/SMK/MA Kota Metro. 15(1), 185–193.

Siti Khadijah, & Nurmisda Ramayani. (2023). Implementasi ekstrakurikuler Muhadharah dalam meningkatkan public speaking siswa MTS Pondok Pesantren Modern Tajussalam Besilam. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(1), 107–115. https://doi.org/10.55606/cendikia.v3i1.673

Sudarta. (2022). Literatur keagamaan Rohis dan wacana intoleransi (Vol. 16, Issue 1).

Syahmidi, S., Surawan, S., Anshari, M. R., & Yusuf, M. (2023). Pembinaan remaja dalam melestarikan kesenian Habsyi sebagai media dakwah. Jurnal Pengabdian Al-Ikhlas, 9(1), 60–72. https://doi.org/10.31602/jpaiuniska.v9i1.12017

Werdiningsih, W., & Umah, R. Y. H. (2022). Internalisasi nilai moderasi beragama di sekolah melalui ekskul Rohis. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 6(1), 146–155. https://doi.org/10.36835/ancoms.v6i1.412

Zaman, B. (2020). Pelaksanaan mentoring ekstrakurikuler Rohani Islam (Rohis) dalam meningkatkan kecerdasan spiritual siswa kelas X di SMA Negeri 3 Boyolali tahun ajaran. Jurnal Inspirasi, 1(1), 139.

Published

2024-10-25

How to Cite

Nur Indah Sari, Muhammad Redha Anshari, & Ana Kameloh Dian. (2024). Pendampingan Belajar Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Rohis di Bidang Ceramah Agama di SMKN 3 Palangka Raya. ARDHI : Jurnal Pengabdian Dalam Negri, 2(5), 124–132. https://doi.org/10.61132/ardhi.v2i5.775