Manajemen Quality Assurance sebagai upaya Peningkatan Kepercayaan Masyarakat terhadap Sekolah Studi di MTS Hubbul Wathon Sangatta Selatan

Authors

  • Uswatun Umi Zarhasih Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta
  • Mahfud Ifendi Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta
  • Tri Velyna Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i4.1335

Keywords:

PDCA, Public Trust, Quality Assurance Management

Abstract

The research method employed is a descriptive qualitative approach, with data collection techniques including observation, in-depth interviews, and documentation. Informants for this study consisted of the school principal, teachers, students, and community members. The research findings indicate the implementation of quality assurance management. First, a plan is developed related to the vision and mission as the goals to be achieved. Second, organization by the Madrasah Quality Assurance Team focuses on quality. Third, implementation involves a series of activities, such as teacher training and the implementation of a structured evaluation system. Fourth, for control, the principal and the QAT (Quality Assurance Team) actively motivate all school elements. Fifth, the guidance phase involves continuous control through periodic monitoring and evaluation of the quality assurance program's implementation, supported by the PDCA (Plan-Do-Check-Act) theory. Efforts to enhance trust include an emotional approach, offering programs that align with community needs, and consistently providing updates on student progress through social media

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah, A. M., & Sari, N. (2012). Penjaminan mutu eksternal di lembaga pendidikan. Jurnal Dharmawangsa, (1), 46–50.

Adha, M. A., Benyamin, C., Octaviarnis, I., & Thalib, D. (2019). Peran akreditasi dalam penjaminan mutu pendidikan di sekolah dasar. Media Manajemen Pendidikan, 2(2), 270. https://doi.org/10.30738/mmp.v2i2.5780

Barnawi, & Arifin, M. (2017). Sistem penjamin mutu pendidikan (N. B. V. A. MSE & I. K. Dewi, Eds.). Ar-Ruzz Media. https://repositori.kemdikbud.go.id/18037/1/Final_Cetak_13_SPMP.pdf

Batubara, L. F., Agustini, R., & Lubis, J. N. (2023). Meningkatkan perkembangan sosial emosional anak melalui metode cerita. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5961–5972. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5336

Budiman, H. (2017). Peran teknologi informasi dan komunikasi dalam pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31–43.

Conway, R. N. F. (1991). Studi kasus. Australia and New Zealand Journal of Developmental Disabilities, 17(3), 271–283. https://doi.org/10.1080/07263869100034611

Fadhli, M. (2020). Sistem penjaminan mutu internal dan eksternal pada lembaga pendidikan tinggi. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 53–65. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i2.1148

Handayani, N., Radiana, U., Junanto, T., & Efendi, I. (2022). Sistem penjamin mutu internal dan eksternal pada lembaga pendidikan dasar. Multiverse Open Multidisciplinary Journal, 1(2), 71–76.

Haryono, H., Budiyono, B., Istyarini, I., Wardi, W., & Ardiantoro, A. (2019). Sistem penjaminan mutu pendidikan dalam meningkatkan mutu pendidikan sekolah dasar di Kecamatan Gajah Mungkur Kota Semarang. Jurnal Panjar: Pengabdian Bidang Pembelajaran, 1(1), 17–22. https://doi.org/10.15294/panjar.v1i1.28463

Idrus, S. A. J. A., & Mareta, M. (2022). Interaksi edukatif antara guru akidah akhlak dengan siswa dalam pembentukan karakter sosial siswa. Schemata: Jurnal Pascasarjana UIN Mataram, 11(2), 143–160. https://doi.org/10.20414/schemata.v11i2.5964

Indriyani, I. R., & Destari, D. (2019). Peran pendidik dalam meningkatkan quality assurance pada PAUD di Mataram. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 110–121. https://www.ejournal.ihdn.ac.id/index.php/PW/article/view/1168

Jordan, Y., Pranatawijaya, V. H., & Widiatry, W. (2024). Analisis kualitas dan penerapan software quality assurance pada aplikasi Dana menggunakan model ISO/IEC 9126. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 8(4), 7687–7691. https://doi.org/10.36040/jati.v8i4.10048

Karsono, K., Purwanto, P., & Salman, A. M. B. (2021). Strategi branding dalam meningkatkan kepercayaan masyarakat terhadap madrasah tsanawiyah negeri. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2), 869–880.

Kastaji, K., Akhyak, A., Muhajir, A., & Efendi, N. (2024). Sistem penjaminan mutu eksternal (SPME). Al-Mikraj: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 4(2), 1388–1401.

Lakmi, A. R. (2020). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap tingkat kepuasan masyarakat pada Rumah Sakit Umum Daerah Badung. Suparyanto dan Rosad, 5(3), 248–253.

Mas, S. R. (2017). Pengelolaan penjaminan mutu pendidikan Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendikia Gorontalo. Zahir Publishing.

Maulana, M. I. (2022). Peran sistem akreditasi dalam meningkatkan produktivitas di lembaga pendidikan. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 47–57.

Nafisatur, M. (2024). Metode pengumpulan data penelitian. Metode Pengumpulan Data Penelitian, 3(5), 5423–5443.

Pahleviannur, M. R., De Grave, A., Sinthania, D., Hafrida, L., Bano, V. O., & Saputra, D. N. (2022). Metodologi penelitian kualitatif. Pradina Pustaka.

Patmawati, I., Ma’arif, M. N., Toyibah, E. H., & Rasmanah, C. (2023). Pentingnya visi, misi, dan tujuan sekolah. Jurnal Pelita Nusantara, 1(2), 182–187. https://doi.org/10.59996/jurnalpelitanusantara.v1i2.189

Putra, I. R. W., & Widnyani, I. A. P. S. (2020). Implementasi Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 28 Tahun 2016 tentang sistem penjaminan mutu pendidikan dasar dan menengah di SMPN 3 Mengwi. Locus, 12(1), 26–49.

Rachman, P. (2020). Implementasi Plan-Do-Check-Act (PDCA) berbasis Key Performance Indicators (KPI): Studi kasus di SMP-SMA Integral Ar-Rohmah Dau Malang. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 14–27. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i2.981

Rukhmana, T. (2021). Sumber data penelitian. Jurnal Edu Research: Indonesian Institute for Corporate Learning and Studies (IICLS), 2(2), 28–33.

Saleh, S. (2017). Teknik analisis data (H. Upu, Ed.; Vol. 1). Pustaka Ramadhan. https://core.ac.uk/download/pdf/228075212.pdf

Samil, M. P., Hanoum, S., & Hakim, N. S. (2022). Studi literatur mengenai evaluasi mutu sekolah menengah kejuruan dengan Baldrige Excellence Framework. Jurnal Sains dan Seni ITS, 11(1), D170–D175.

Toliu, Z., Arsyad, A., & Lamatenggo, N. (2022). Sistem penjaminan mutu internal untuk meningkatkan mutu pendidikan di SMP Negeri 1 Bolangitang Barat. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 13357–13372.

Trianziani, S. (2020). Implementasi penjaminan mutu. E-Jurnal IAIBAFA, 4(November), 1–15. https://core.ac.uk/download/pdf/296255064.pdf

Wicaksono, D. A. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi loyalitas pelanggan (suatu kajian teoritis). Ulil Albab: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(3), 505–509.

Wijaya, H. (n.d.). Jurnal analisis data kualitatif ilmu pendidikan teologi.

Yaqien, N. (2012). Membangun kepercayaan masyarakat pada madrasah melalui pameran pendidikan. Madrasah, 2(2), 192–206. https://doi.org/10.18860/jt.v2i2.1827

Yudha, V. P., & Atikah, C. (2024). Pengaruh sistem manajerial terhadap sistem penjaminan mutu eksternal (akreditasi) di SDN Tembalun 2. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 910–916.

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Uswatun Umi Zarhasih, Mahfud Ifendi, & Tri Velyna. (2025). Manajemen Quality Assurance sebagai upaya Peningkatan Kepercayaan Masyarakat terhadap Sekolah Studi di MTS Hubbul Wathon Sangatta Selatan. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(4), 360–369. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i4.1335

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.