Implementasi Manajemen dalam Pengelolaan Sekolah/Madrasah

Authors

  • Dedik Dedik Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Chadiza Auliana Utami Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Aulia Asmidah Hsb Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Shintia Agustina Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i4.1337

Keywords:

Educational management, Implementation strategy, School principal

Abstract

Education is the primary foundation for developing competitive and high-quality human resources; therefore, the management of educational institutions such as schools and madrasahs requires a structured, efficient, and quality-oriented management system. This study aims to examine the implementation of management in the administration of schools/madrasahs, covering the basic concepts of educational management, the role of school principals, stages of implementation, and related strategies. A descriptive qualitative approach was used, with data collected through literature studies from various academic sources. The results show that effective educational management includes an integrated process of planning, organizing, implementing, and supervising all educational resources. The school principal plays a central role as a transformational leader who directs the vision and success of the institution. The implementation process includes stages of socialization, piloting, and dissemination, while the strategies involve school categorization, phased programs, and regulatory strengthening. This entire managerial process is essential in building adaptive, accountable, and high-quality educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah. (2018). Manajemen pendidikan dan peningkatan mutu sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. (1999). Manajemen berbasis sekolah: Bentuk inovasi mutakhir dalam penyelenggaraan sekolah. Dinamika Pendidikan UNY, 6(1), 1–10.

Arwan. (2025). Manajemen pendidikan: Strategi dan implementasi. Jakarta Timur: PT Bumi Aksara.

Erdiyanto. (2020). Manajemen pendidikan dan pengembangan sumber daya manusia. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Griffin. (2013). Dalam Maisah, Konsep dan prinsip dasar manajemen pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2010). Manajemen pengajaran: Berdasarkan pendekatan sistem. Jakarta: Bumi Aksara.

Handoyo, K., Mudhofir, M., & Maslamah, S. (2021). Implementasi manajemen berbasis madrasah dalam peningkatan mutu pendidikan di madrasah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 1–11.

Kurniawan, W., Maulidin, S., & Rohman, M. (2024). Implementasi manajemen pendidikan berbasis total quality management. Cakrawala: Jurnal Kajian Studi Manajemen Pendidikan Islam dan Studi Sosial, 8(1), 15–25.

Malaikosa, Y. M. L. (2021). Strategi kepala sekolah dalam mengimplementasikan manajemen berbasis sekolah untuk meningkatkan mutu sekolah. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 45–58.

Mistrianingsih, S., Imron, A., & Nurabadi, A. (2015). Peran kepala sekolah dalam implementasi manajemen berbasis sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 24(5), 351–360.

Mulyana, A. (2018). Manajemen mutu pendidikan di sekolah: Peran kepemimpinan kepala sekolah, profesionalisme guru, dan partisipasi masyarakat dalam peningkatan mutu pendidikan di sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3), 235–250.

Mulyasa, E. (2002). Manajemen berbasis sekolah: Konsep, strategi, dan implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nur. (2016). Manajemen sekolah dalam perspektif administrasi pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Octavia, S. A. (2019). Implementasi manajemen bimbingan konseling di sekolah/madrasah. Yogyakarta: Deepublish.

Pratiwi, S. N. (2016). Manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan kualitas sekolah. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran, 2(1), 23–31.

Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–10.

Saharuddin, N., Fellang, I., & Manjal, M. (2025). Manajemen berbasis sekolah: Kajian literasi tentang pengertian, tujuan, prinsip dan model penerapan MBS di madrasah. NineStars Education, 6(1), 60–70.

Terry, G. R., & Rue, L. W. (2014). Dasar-dasar manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.

Winarsih, S. (2017). Kebijakan dan implementasi manajemen pendidikan tinggi dalam meningkatkan mutu pendidikan. Cendekia: Jurnal Kependidikan dan Kemasyarakatan, 15(1), 12–22.

Downloads

Published

2025-06-26

How to Cite

Dedik Dedik, Chadiza Auliana Utami, Aulia Asmidah Hsb, & Shintia Agustina. (2025). Implementasi Manajemen dalam Pengelolaan Sekolah/Madrasah. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(4), 389–402. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i4.1337

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.