Implementasi P5 (Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) Di Mi Ikhlasiyah Palembang
DOI:
https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i3.199Keywords:
Implementation, P5, SchoolAbstract
This research is about the implementation of P5 (Strengthening the Profile of Pancasila Student Project) at MI Ikhlasiyah Palembang. This study is a field research with a qualitative descriptive approach. Data collection methods include interviews, observations, and documentation. Data analysis techniques involve data collection, data presentation, verification, and conclusion drawing. Based on the results and discussions, the implementation of P5 at MI Ikhlasiyah Palembang has been carried out well through various learning activities with the aim of strengthening the Pancasila student profile and increasing knowledge and application of Pancasila ideals for students. In its implementation, students will participate in social activities related to the Pancasila ideals and receive comprehensive understanding of the Pancasila principles. This implementation can also improve the attitudes and behaviors of children.
Downloads
References
Annur, Saipul. 2018. Metodologi Penelitian Pendidikan. Palembang: Noerfikri.
Ansari, A. H. (2022). Konsep dan Rancangan Manajemen Kurikulum Merdeka di Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Manajemen Administrasi Sekolah.
Endang Sri Maruti, I. M. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) pada Jenjang Sekolah Dasar.
Fauziyah. (2018). Peningkatan Pemahaman Nilai Pancasila melalui Metode Pembelajaran Aktif. Jurnal Pendidikan Pra-Sekolah Dasar, .
Handayani, F. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Pancasila dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Humaniora.
Harwell, S. &. (2019). ). Implementing Project-Based Learning:Lessons from Leading Innovators. Journal of Educational Change.
Haryanti, R. (2019). Integrasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Pembelajaran Mata Pelajaran PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia.
Ibrahim, Nita Nur Cahyani, Mardiah Astuti, and Febriyanti. 2021. “Implementasi Manajemen Kelas Dan Relevansinya Dengan Hasil Belajar Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Qur’aniah 8 Palembang.” Jurnal Hikmah 18(2): 187–99.
Ibrahim, Ibrahim, Anitah Anitah, and Choirun Niswah. 2022. “Perencanaan Pemasaran Jasa Pendidikan.” Jambura Journal of Educational Management (September): 85–93.
Indahsari, S. (2017). ). Implementasi Pendidikan Karakter Moral dalam Pembentukan Pribadi Bangsa di Era Globalisasi. Jurnal Ilmiah PGSD Universitas Muhammadiyah.
Kaswanto H, M. M. (2018). Pendidikan Pancasila di Sekolah Menengah Atas dalam Mengembangkan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.
Kemendikbud. (2021). Panduan Pelaksanaan Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Moleong, Lexy J. 2019. Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Remaja Rosda Karya.
MUJIBURRAHMAN, M. S. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Project Base Learnig Di Era Kurikulum Merdeka.
Putra D.A, W. (2016). ). Penerapan Pendidikan Karakter dalam Membentuk Generasi Muda Pancasila di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan.
Putra, H. A. (2020). The Implementation of Project-Based Learning Model to Improve Critical Thinking and Problem-Solving Skills of Elementary School Students. International Journal of Instruction.
Salim, A. (2020). ). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar.
Sari R.A, P. A. (2017). ). Penguatan Karakter Bangsa Melalui Pendidikan Pancasila Pada Generasi Muda. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.
Sudewi, Y. (2018). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Pancasila: Konsep, Model, dan Implementasi. Jurnal Pendidikan Karakter.
Suharjono, D. &. (2019). ). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan.
Suparman A. (2018). Pendidikan Pancasila sebagai Pembentukan Karakter Bangsa. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.
Suryanto, H. &. (2019). Implementasi Pendidikan Pancasila di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.
Suwendi, I. &. (2019). The Implementation of Project-Based Learning on English Subject in Junior High School. English Education: Jurnal Tadris Bahasa Inggris, .
Syafitri, N. (2020). The Implementation of Pancasila Education in Elementary School. Journal of History and Social Sciences.
Syahrial Ayub, J. R. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Sebagai Upaya Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan.
Sugiyono. 2022. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Wahyuni, S. &. (2020). Enhancing 21st Century Skills Through Project-Based Learning: A Case Study in an Indonesian Vocational School. Journal of Technical Education and Training.
Wibowo, A. &. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.
Yusuf, A. H. (2016). Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan,.
Zainuri, Ahmad et al. 2023. “Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar Di Pondok Pesantren Latansa Palembang Darussalam.” CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman 9(1): 29–43.
Zainuri, Ahmad, Muhammad Adil, and Ibrahim Ibrahim. 2023. “Kurikulum Ulya Di Pondok Pesantren Darul Ulum Al-Burhan Palembang.” Dirasah 6(2): 296–303.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.