Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah terhadap Pengembangan Profesionalisme Guru di SMP Swasta Muhammadiyah 01 Medan

Authors

  • Syafira Syafira Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Candra Wijaya Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Khairuddin Khairuddin Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i6.646

Keywords:

Transformational Leadership, Teacher Professionalism, Headmaster

Abstract

The purpose of this study is to find out the most important effect of transformational leadership on teacher professionalism. Development at SMP Swasta Muhammadiyah 01 Medan. This study method is a quantitative study survey research type. 60 teachers participated in this study. Principals and teachers were used as examples. The research instrument was a questionnaire. Dat collection instruments with questionnaires and data analysis techniques with normality test, linearity test and homogeneity test and hypothesis testing (using t-test). The result of this study show that there is a positive and significant effect between the main variable and teacher professionalism ini Muhammadiyah 01 Medan Private High School.  This is eviident form the result of the hypothesis testing, which shows that the main transformational leadership contributes 0.388 X 100% = 38.8% to teacher professionalism. The t-test performed gave a tnumber = 3.870 whilw the ttabel  value = 2.042. Since tnumber (3.870) > ttabel (2.042), it showsjthat there is a positive and significant effect in the form of a linear and predictive relationship between the main variable and professionalism of teachers in SMP Swasta Muhammadiyah 01 Medan. Regression line Ŷ = 46.654 + 0.322 X.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afif, R. (2019). Implementasi kepemimpinan transformasional dalam pendidikan Islam. Jurnal STAI At-Tahdzib, Jombang, Awwaliyah Jurnal PGMI, 2. Alfabeta.

Bahar Agus Setiawan, & Abd. Muhith. (2013). Transformasional leadership: Ilustrasi bidang organisasi pendidikan. Rajawali Pers.

Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1990). Developing transformational leadership: 1992 and beyond. Journal of European Industrial Training, 14(5).

Bungin, B. (2014). Metodologi penelitian kuantitatif: Komunikasi, ekonomi, dan kebijakan publik serta ilmu-ilmu sosial lainnya. Kencana.

Deni̇z, U. (2022). What should we understand from teachers’ professional identity? An overview of the literature. Journal of Innovative Research in Teacher Education, 3(2), 113–127.

Fajri, A., et al. (2019). Strategi kepemimpinan kepala sekolah dan kinerja guru terhadap prestasi belajar siswa. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 78–93.

Hamid, A. (2017). Guru profesional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 17(2), 274–285.

Ibnu Hadjar. (2002). Dasar-dasar metodologi kuantitatif dalam pendidikan. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 4(1), 76–88.

Irhas. (2021). Pengaruh kepemimpinan transformasional kepala sekolah terhadap profesionalisme guru di SMK Ma'arif Nurilhasany Dasan Baru tahun 2020/2021. Jurnal Studi Islam dan Ilmu Pendidikan, 3(2).

Kunandar. (2010). Guru profesional: Implementasi KTSP dan sukses dalam sertifikasi guru. Rajawali Pers.

M. Djunaidi Ghony, & Fauzan Almanshur. (2016). Metodologi penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif.

Maria Tri Isnawati. (n.d.). Pengaruh kepemimpinan transformasional kepala sekolah dan motivasi kerja terhadap profesionalisme guru dan kinerja guru.

Marsin, M. (2022). Pengaruh administrasi pembelajaran dan supervisi akademik terhadap profesionalisme guru (Studi di KKM MTsN 6 Tangerang). [UIN Sultan Maulana Hasanuddin BANTEN].

Mohammad Karim. (2010). Pemimpin transformasional di lembaga pendidikan Islam. UIN-MALIKI PRESS.

Momon Sudarma. (2013). Profesi guru: Dipuji, dikritisi, dan dicaci. Rajawali Pers.

Mulyasa, E. (2003). Menjadi kepala sekolah profesional dalam konteks menyukseskan MBS dan KBK.

Munawaroh, L. (2020). Kepemimpinan transformasional kepala sekolah dalam peningkatan mutu tenaga kependidikan (Studi kasus di SMK Negeri 1 Jenangan).

Musbikin, I. (2013). Menjadi kepala sekolah yang hebat (pp. 69–75). Zanafa Penerbitan.

Musdalifah, M., et al. (2020). Implementasi kepemimpinan transformasional kepala sekolah di SMA Negeri 1 Barru Kabupaten Barru. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 143.

Mustofa, - (2012). Upaya pengembangan profesionalisme guru di Indonesia.

Norhasanah. (2021). Kepemimpinan dan keterampilan kepemimpinan dalam organisasi pada pendidikan. Program Pascasarjana Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjari, 1(1), 118–124.

Ratnasari, Y. T. (2019). Profesionalisme guru dalam peningkatan mutu pendidikan. Seminar Nasional-Jurusan Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 235–239.

Rika Ariyani. (2017). Kepemimpinan kepala sekolah dalam pengembangan profesionalisme guru. Jurnal Al-Afkar, 5(1), 115.

Setiawan, A. M., & Bahar Agus Setiawan. (2013). Transformasional leadership: Ilustrasi di bidang organisasi pendidikan.

Sudarwan Danim. (2012). Kepemimpinan pendidikan. Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (19th ed.).

Sugiyono. (2017). Metode penelitian: Kuantitatif, kualitatif, dan R&D.

Supriyono, S. (2019). Teachers’ professionalism and challenges in the Industrial Revolution Era 4.0. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 2(1).

Undang-Undang. (n.d.). Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Published

2024-08-29

How to Cite

Syafira Syafira, Candra Wijaya, & Khairuddin Khairuddin. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah terhadap Pengembangan Profesionalisme Guru di SMP Swasta Muhammadiyah 01 Medan. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(6), 249–263. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i6.646

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.