Rekonstruksi Model Pendidikan Islam Masa Rasulullah dalam Konteks Pendidikan Modern Abad 21

Authors

  • Muhammad Saiful Hidayat Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Khassan Masyath Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Kreista Sreshi Indratno Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Avinda Putri Awaliyah Universitas Islam Negeri Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i6.654

Keywords:

Reconstruction, Islamic Education, Modern Education

Abstract

This study aims to reconstruct the Islamic education model during the time of the Prophet Muhammad in the context of 21st-century modern education. This research employs a qualitative descriptive method using a literature review as its research type. Data was collected and analyzed from various relevant literature sources, such as the books of the Prophet's biography (sirah nabawiyah), Qur'anic commentaries (tafsir), books on Islamic education, and academic journals. The research findings indicate that the Islamic education model during the Prophet's time has high relevance to the challenges of modern education. Noble values such as faith, piety, good morals, and knowledge taught by the Prophet are essential in shaping quality young generations. However, in the context of modern education, the Islamic education model needs to be reconstructed by adapting teaching methods, developing relevant curricula, and utilizing technology. This study concludes that the reconstruction of the Islamic education model is a crucial endeavor to produce young generations who are faithful, knowledgeable, and virtuous, thus enabling them to face the challenges of the times.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, D. (2014). Musyawarah dalam Al-Quran: Suatu kajian tafsir tematik. Al Daulah, 3(2), 242–252.

Alam, L. (2016). Internalisasi nilai-nilai pendidikan Islam dalam perguruan tinggi umum melalui lembaga dakwah kampus. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 101. https://doi.org/10.24269/ijpi.v1i2.171

Chusna, I. F., Aini, I. N., Putri, K. A., & Elisa, M. C. (2024). Literatur review: Urgensi keterampilan abad 21 pada peserta didik. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 4(4). https://doi.org/10.17977/um065.v4.i4.2024.1

Dacholfany, M. I. (2015). Reformasi pendidikan Islam dalam menghadapi era globalisasi. Akademika, 20(01).

Fakhruddin, A. U. (2006). Peran generasi muda dalam keberlangsungan pendidikan Islam. Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 11(2), 212–227.

Hadi, N. F., & Afandi, N. K. (2021). Literature review is a part of research. Sultra Educational Journal, 1(3), 64–71. https://doi.org/10.54297/seduj.v1i3.203

Hasanah, H., Faizi, N., & Wijaya, A. (2023). Perkembangan kreativitas peserta didik: Tinjauan literatur dalam konteks kehidupan abad ke-21. Pionir: Jurnal Pendidikan, 12(3).

Husen Haikal, M. (1980). Sejarah hidup Muhammad. Pustaka Jaya.

Husni, J., & Miftahudin, U. (2023). Pola pendidikan Islam anak usia dini masa Rasulullah SAW. Banun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 13–17.

Maysarotul Sholehah, Wardatuz Zahroh, Maimon Sumo, & Umamah. (2024). Perkembangan individu dalam menghadapi perkembangan ilmu pengetahuan. Mutiara: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(3), 18–38. https://doi.org/10.61404/jimi.v2i3.242

Muthoharoh, M., & Lazim, A. (2022). Memahami pola pendidikan Islam masa Rasulullah SAW dan Khulafaur Rosyidin. Tasyri’: Jurnal Tarbiyah-Syari’ah-Islamiyah, 29(02), 40–56. https://doi.org/10.52166/tasyri.v29i02.176

Najma Fajriani, Askari Zakariah, & Novita Novita. (2024). Peran guru PAI dalam pembinaan akhlak peserta didik di Indonesia. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(6), 01–09. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i6.581

Pitri, A., Ali, H., & Anwar Us, K. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi pendidikan Islam: Paradigma, berpikir kesisteman dan kebijakan pemerintah (literature review manajemen pendidikan). Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora dan Politik, 2(1), 23–40. https://doi.org/10.38035/jihhp.v2i1.854

Rachmawati, D. E., & Purwandari, E. (2022). Proses ta’dib sebagai penguatan aplikasi pendidikan Islam di Indonesia: Pendekatan systematic literature review. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 175. https://doi.org/10.32832/tawazun.v15i2.7272

Rahman, A. R., Munandar, S. A., Fitriani, A., & Karlina, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rasyidah, A. (2020). Pendidikan pada masa Rasulullah SAW di Makkah dan di Madinah. Al-Hikmah: Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 32–44.

Rasyidi, A. (2024). Pendidikan Islam era globalisasi sebagai upaya integrasi pendekatan komprehensif dan kontemporer dalam kurikulum pendidikan. Al Akhyari: Journal of Islamic Studies, 1(1).

Ridwan, M., Am, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427

Sa’diyah, M., Anwar, K., & Siregar, N. A. (2022). Pemikiran Muhammad Athiyah Al-Abrasyi tentang pendidikan Islam. Jurnal Ansiru PAI: Jurnal Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 6(2), 258–265. http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v6i2.17201

Said, M. (1999). Sirah nabawiyah. Robbani Press.

Sholeh, S. (2016). Konsep pendidikan Islam yang ideal: Upaya pembentukan keperibadian Muslim. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 13(1), 52–70. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2016.vol13(1).1511

Siregar, L. M. (2017). Upaya pendidikan Islam pada masa awal Nabi Muhammad SAW. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 104–114. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).622

Sugiyono. (2008). Metode penelitian kuantitatif dan R&D. Alfabeta.

Syafe’i, I. (2015). Tujuan pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2).

Winartha, I. M. (2006). Metodologi penelitian sosial ekonomi. C.V. Andi Offset.

Published

2024-09-03

How to Cite

Muhammad Saiful Hidayat, Khassan Masyath, Kreista Sreshi Indratno, & Avinda Putri Awaliyah. (2024). Rekonstruksi Model Pendidikan Islam Masa Rasulullah dalam Konteks Pendidikan Modern Abad 21. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(6), 286–297. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i6.654

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.