Rekonstruksi Model Pendidikan Islam Masa Rasulullah dalam Konteks Pendidikan Modern Abad 21
DOI:
https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i6.654Keywords:
Reconstruction, Islamic Education, Modern EducationAbstract
This study aims to reconstruct the Islamic education model during the time of the Prophet Muhammad in the context of 21st-century modern education. This research employs a qualitative descriptive method using a literature review as its research type. Data was collected and analyzed from various relevant literature sources, such as the books of the Prophet's biography (sirah nabawiyah), Qur'anic commentaries (tafsir), books on Islamic education, and academic journals. The research findings indicate that the Islamic education model during the Prophet's time has high relevance to the challenges of modern education. Noble values such as faith, piety, good morals, and knowledge taught by the Prophet are essential in shaping quality young generations. However, in the context of modern education, the Islamic education model needs to be reconstructed by adapting teaching methods, developing relevant curricula, and utilizing technology. This study concludes that the reconstruction of the Islamic education model is a crucial endeavor to produce young generations who are faithful, knowledgeable, and virtuous, thus enabling them to face the challenges of the times.
Downloads
References
Abdullah, D. (2014). Musyawarah dalam Al-Quran: Suatu kajian tafsir tematik. Al Daulah, 3(2), 242–252.
Alam, L. (2016). Internalisasi nilai-nilai pendidikan Islam dalam perguruan tinggi umum melalui lembaga dakwah kampus. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 101. https://doi.org/10.24269/ijpi.v1i2.171
Chusna, I. F., Aini, I. N., Putri, K. A., & Elisa, M. C. (2024). Literatur review: Urgensi keterampilan abad 21 pada peserta didik. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 4(4). https://doi.org/10.17977/um065.v4.i4.2024.1
Dacholfany, M. I. (2015). Reformasi pendidikan Islam dalam menghadapi era globalisasi. Akademika, 20(01).
Fakhruddin, A. U. (2006). Peran generasi muda dalam keberlangsungan pendidikan Islam. Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 11(2), 212–227.
Hadi, N. F., & Afandi, N. K. (2021). Literature review is a part of research. Sultra Educational Journal, 1(3), 64–71. https://doi.org/10.54297/seduj.v1i3.203
Hasanah, H., Faizi, N., & Wijaya, A. (2023). Perkembangan kreativitas peserta didik: Tinjauan literatur dalam konteks kehidupan abad ke-21. Pionir: Jurnal Pendidikan, 12(3).
Husen Haikal, M. (1980). Sejarah hidup Muhammad. Pustaka Jaya.
Husni, J., & Miftahudin, U. (2023). Pola pendidikan Islam anak usia dini masa Rasulullah SAW. Banun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 13–17.
Maysarotul Sholehah, Wardatuz Zahroh, Maimon Sumo, & Umamah. (2024). Perkembangan individu dalam menghadapi perkembangan ilmu pengetahuan. Mutiara: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(3), 18–38. https://doi.org/10.61404/jimi.v2i3.242
Muthoharoh, M., & Lazim, A. (2022). Memahami pola pendidikan Islam masa Rasulullah SAW dan Khulafaur Rosyidin. Tasyri’: Jurnal Tarbiyah-Syari’ah-Islamiyah, 29(02), 40–56. https://doi.org/10.52166/tasyri.v29i02.176
Najma Fajriani, Askari Zakariah, & Novita Novita. (2024). Peran guru PAI dalam pembinaan akhlak peserta didik di Indonesia. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(6), 01–09. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i6.581
Pitri, A., Ali, H., & Anwar Us, K. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi pendidikan Islam: Paradigma, berpikir kesisteman dan kebijakan pemerintah (literature review manajemen pendidikan). Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora dan Politik, 2(1), 23–40. https://doi.org/10.38035/jihhp.v2i1.854
Rachmawati, D. E., & Purwandari, E. (2022). Proses ta’dib sebagai penguatan aplikasi pendidikan Islam di Indonesia: Pendekatan systematic literature review. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 175. https://doi.org/10.32832/tawazun.v15i2.7272
Rahman, A. R., Munandar, S. A., Fitriani, A., & Karlina, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rasyidah, A. (2020). Pendidikan pada masa Rasulullah SAW di Makkah dan di Madinah. Al-Hikmah: Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 32–44.
Rasyidi, A. (2024). Pendidikan Islam era globalisasi sebagai upaya integrasi pendekatan komprehensif dan kontemporer dalam kurikulum pendidikan. Al Akhyari: Journal of Islamic Studies, 1(1).
Ridwan, M., Am, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427
Sa’diyah, M., Anwar, K., & Siregar, N. A. (2022). Pemikiran Muhammad Athiyah Al-Abrasyi tentang pendidikan Islam. Jurnal Ansiru PAI: Jurnal Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 6(2), 258–265. http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v6i2.17201
Said, M. (1999). Sirah nabawiyah. Robbani Press.
Sholeh, S. (2016). Konsep pendidikan Islam yang ideal: Upaya pembentukan keperibadian Muslim. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 13(1), 52–70. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2016.vol13(1).1511
Siregar, L. M. (2017). Upaya pendidikan Islam pada masa awal Nabi Muhammad SAW. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 104–114. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).622
Sugiyono. (2008). Metode penelitian kuantitatif dan R&D. Alfabeta.
Syafe’i, I. (2015). Tujuan pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2).
Winartha, I. M. (2006). Metodologi penelitian sosial ekonomi. C.V. Andi Offset.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.