Model Administrasi Pengadaan Sarana dan Prasarana Pendidikan di Sekolah Dasar Islam Terpadu Future Islamic School

Authors

  • Mega Utami Imyansah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Sriwahyuni Sriwahyuni Universitas Muhammadiyah Riau
  • Rifka Andriani Universitas Muhammadiyah Riau
  • Hanna Sajiddah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Yohana Dwi Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Sakban Sakban Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.93

Keywords:

Administration Model, Procurement of Facilities and Infrastructure, SDIT Future Islamic School

Abstract

study aims to know, study, explore and describe the administrative model of procurement of educational facilities and infrastructure in elementary schools more organized and efficient so that it can support the success of students in the learning process. This research was conducted by qualitative methods, research conducted at the Future Islamic School Integrated Islamic School, with the subject of principals, teachers, educators and students. This research data was collected through observation, interviews and documentation. The results of the research that the author conducted show that the model of the procurement system of facilities and infrastructure, schools can provide a more optimal environment for the learning process of students As well as the importance of technology by involving all school staff as a means to accelerate the monitoring process, and optimize the management of infrastructure facilities, this writing is expected to be the basis for improving the governance of goods in similar schools.

References

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, Wismanto. 2023. “Upaya Pemerintah Dalam Meningkatkan Kualitas ‘Guru Profesional’ Dalam Menghadapi Pendidikan Di Era Disrupsi.” 12:241–51.

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, Rafifah. 2022. “Mengasah Kemampuan Softskills Dan Hardskills Calon Guru SD/MI Pada Metode Microteaching Melalui Pengembangan Media Visual Mahasiswa PGMI UMRI.” Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam 11:282–300.

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, Wismanto. 2022. “PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR.” 11:301–8.

Fitri, Aulia, Mukh Nursikin, and Wismanto Amin, Khairul. 2023. “Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membimbing Siswa Bermasalah Di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru.” Journal on Education 5(3):9710–17.

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, Rieskha Tri Adilah. EM. 2022. “Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru.” 4(6):1734–10351.

Ilham Hudi. 2021. “Pengaruh Pengetahuan Moral (Moral Knowing) Terhadap Prilaku/Perbuatan Moral (Moral Action) Pada Siswa SMP Kota Pekanbaru Berdasarkan Pekerjaan Orang Tua.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5(3):6671–74.

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, Rizka syafitri. n.d. “Pola Komunikasi Guru Dengan Peserta Didik Dalam.” 4(3):1162–68.

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, Wismanto. 2021. “Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia Di Lembaga Pendidikan Islam.” AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3(2):131–46. doi: 10.54396/alfahim.v3i2.183.

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, Wismanto. 2022. “KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul.” 11:204–26.

Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, Wismanto. 2022. “IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN.” 11(2):285–94.

Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, Riska Syafitri. 2022. “STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU.” 11:204–26.

Muslim, Yusnimar Yusri, Syafaruddin, Mahyudin Syukri, and Wismanto. 2023. “Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam Dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius Di Era Disrupsi ( Studi Kasus Di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ).” Journal of Education 05(03):10192–204.

Nahwiyah, Sopiatun, A. Mualif, Rita Haironi, Ikrima Mailani, and Wismanto Wismanto. 2023. “Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT Dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an Pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau.” Journal on Education 5(3):9573–83. doi: 10.31004/joe.v5i3.1830.

Rahmi, M. Yemmardhotillah, Sakban. n.d. “Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru.” 12–29.

Riska Syafitri, Miskun, Erfina, Rusli Ibrahim, Wismanto. 2022. “Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis ‘ Subsidi Silang ’ Pada SDIT Imam Asy-Syafii.” 11(2):274–84.

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, Abunawas. n.d. “Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru.” 4(1):1082–88.

Sakban, Deprizon, Neni. 2020. “Upaya Kepala Sekolah Dalam Menciptakan Budaya Religius Di Madrasah Aliyah Negeri 2 Padang.” An-Nizom 5(3):190–96.

Sakban. 2021a. “Implementasi Standar Kompetensi Manajerial Kepala Madarasah Aliyah Negeri 5 Mandailing Natal Bidang Sarana Dan Prasarana Pendidikan.” Indonesia Journal of Islamic Educational Manajement 4(1):1–6.

Sakban. 2021b. “Pengelolaan Guru Dalam Rangka Pendayagunaan Sumber Daya Manusia Secara Optimal (Studi Evaluatif Di Madarasah Aliyah Negeri 2 Padang).” Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman 6(1):126–34.

Susanto, Bambang Wahyu, and Atiqah Zhafirah Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto. 2023. “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlak Berkomunikasi Peserta Didik.” 12:327–37.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, Khairul Amin. Rafifah Qanita. 2023. “Manajemen Kepala Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menumbuhkan Pendidikan Karakter Religius Pada Era Digital.” Jurnal on Education 6(1):13. doi: 10.29210/146300.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, Afdal. 2023. “Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak Dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta Didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru.” 4(4):1625–33.

Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, Deprizon. 2022. “Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau.” Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI VIII:50–59.

Wismanto, Saputra, M. Ramadhan, Tania Aulia Sabila, and Amrullah Luqmanul Hakim. 2024. “Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak.” 3(1).

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, Elbina Mamla Saidah. 2023. “PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR.” 12(1):196–209.

Wismanto. 2021. “Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru.” 12(1).

Wismanto. n.d. “Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.”

Wismanto, Wismanto, Nova Yanti, Yapidus Yapidus, Hamdi Pranata, and Deprizon Deprizon. 2023. “Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau.” Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI 9(1):16–27. doi: 10.46963/mpgmi.v9i1.820.

Downloads

Published

2024-01-30

How to Cite

Mega Utami Imyansah, Sriwahyuni Sriwahyuni, Rifka Andriani, Hanna Sajiddah, Yohana Dwi Putri, & Sakban Sakban. (2024). Model Administrasi Pengadaan Sarana dan Prasarana Pendidikan di Sekolah Dasar Islam Terpadu Future Islamic School. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 147–156. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.93

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.