Kontak dengan Alam Sebagai Media Peminimalisir Mengatasi Stres Ringan

Authors

  • Nia Azizunnisa Universitas Islam Negeri KH. Abdurrahman Wahid Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i2.997

Keywords:

Natural Therapy, Mild Stres, Mental Health, Natural School

Abstract

This article discusses contact with nature as a medium to minimize mild stress. At a mild level, stress can actually increase the enthusiasm for life in fighting challenges, but if stress increases to a more severe level, it can cause nervous tension, and have an impact on suffering not only physically, but also our soul (mind). The aim of this research is to increase awareness of the importance of contact with nature for mental health. This research uses qualitative research methods, including in the library research category, so in the process of collecting data, the author collects data in the form of information through literature. The results of this research are that contact with nature can minimize mild stress for some people. Activities in nature, such as mountain climbing, camping, or simply walking in the forest, are believed to have therapeutic effects that can improve mental well-being. Nature can have a positive impact on health and well-being. One application can be implemented is through natural schools, nature-based schools which aim to restore essential human values ​​that are one with nature. In nature schools, students are free to interact with the outdoors. Students look cheerful and enjoy learning without any pressure and school does not become a boring prison. This is the most important thing, so that children do not get stressed and bored easily.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Z. (2009). Ketika stres beraksi: Islam punya solusi. Jurnal Dakwah dan Komunikasi Komunika, 3(1), 1-15. https://doi.org/xxxxxx

Adams, P. (2008). Kisah inspiratif seorang dokter eksentrik yang menyembuhkan dengan humor dan kebahagiaan (I. Setiawan, Trans.). Yogyakarta: PT Bentang Pustaka.

Ayunia, N. L. K. S., Murdhiono, W. R., & Damayanti, S. (2019). Meditasi dengan suara alam dapat menurunkan stres pada mahasiswa keperawatan. Jurnal Keperawatan Jiwa, 7(2), 123-130.

Hasanah, M. (2019). Stres dan solusinya dalam perspektif psikologi dan Islam. Jurnal Ummul Qura, 13(1), 45-56. https://doi.org/xxxxxx

Hati, S. T. (2017). Model pendidikan karakter yang baik di sekolah alam. IJTIMAIYAH: Jurnal Ilmu Sosial Dan Budaya, 1(2), 78-85.

Jones, D., & Bartlett. (2003). Manajemen stres (P. Widyastuti, Trans.). Jakarta: EGC.

Karmila, N., & Suchyadi, Y. (2020). Supervisi pendidikan di sekolah alam Bogor. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 3(1), 50-61. https://doi.org/xxxxxx

Mashar, M. F. (2021). Fungsi psikologis ruang terbuka hijau. Jurnal Syntax Admiration, 2(10), 211-221. https://doi.org/xxxxxx

Maulana, H. (2016). Pelaksanaan pendidikan karakter di sekolah alam. Jurnal Khasanah Ilmu, 7(1), 123-134. https://doi.org/xxxxxx

Nurfalah, F. B. (2023). Alam sebagai terapi kesehatan mental. In Gunung Djati Conference Series (Vol. 19, pp. 13-24). https://doi.org/xxxxxx

Purnama, D. (2010). Cermat memilih sekolah menengah yang tepat. Jakarta: Gagas Media.

Qibtiah, E. A., dkk. (2018). Manajemen sekolah alam dalam pengembangan karakter pada jenjang sekolah dasar di School of Universe. Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 45-58. https://doi.org/xxxxxx

Rahman, H. A. (2019). Alam sekitar sebagai terapi alternatif kesihatan mental. Jurnal Psikologi dan Kesihatan Sosial, 3, 67-74.

Rohinah. (2014). Sekolah alam: Paradigma baru pendidikan Islam humanis. Nadwa Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 189-199.

Silitonga, C. D., Noermartanto, L. H., Al Rohmah, U. N., Muslikah, M., & Mahfud, A. (2024). Nature therapy pada komunitas mahasiswa pecinta alam. Katalis Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Matematika, 1(4), 30-40. https://doi.org/xxxxxx

Simanjutak, J. (2008). Konseling gangguan jiwa dan okultisme: Membedakan gangguan jiwa dan kerasukan setan. Jakarta: PT Gramedia.

Sudarsana, I. K. (2016). Membentuk karakter siswa sekolah dasar melalui pendidikan alam terbuka. Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar.

Suminah, & Ciputri, L. (2024). Analisa stres dan cara mengatasi dengan pendekatan menurut hipnoterapi. Jurnal Trimas: Jurnal Inovasi dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 23-35. https://doi.org/xxxxxx

Superwiratni, & Yayan S. (2024). Fenomena self healing untuk penghilang stres sebagai promosi pariwisata melalui destinasi hidden gem jungle milk Lembang. Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, 2(1), 11-22. https://doi.org/xxxxxx

Sutiawan, S., & Fauzan, A. (2021). Pengembangan sumber daya manusia di sekolah alam Lampung. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 11(1), 39-49.

Sutomo, A. (2018). Sekolah untuk anakku. Jakarta: Gramedia.

Wishnubroto, W. (1991). 10 kiat menjadi bahagia. Yogyakarta: Kanisius.

Downloads

Published

2025-01-14

How to Cite

Nia Azizunnisa. (2025). Kontak dengan Alam Sebagai Media Peminimalisir Mengatasi Stres Ringan. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(2), 284–297. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i2.997

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 

You may also start an advanced similarity search for this article.