Peran Kepribadian Muhammadiyah dalam Membangun Etika Sosial dan Kebangsaan
DOI:
https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i1.834Keywords:
Muhammadiyah, personality, social ethics, nationality, IslamAbstract
The role of Muhammadiyah personality in building social and national ethics is an important theme in the context of national and state life. Muhammadiyah as an influential Islamic organization in Indonesia has a distinctive personality foundation, namely prioritizing progressive Islamic values, oriented towards education, health and social welfare. This research aims to analyze Muhammadiyah's contribution to the development of social and national ethics through its programs and activities, both in the social, educational and da'wah fields. The method used in this research is qualitative analysis using a literature study approach. The research results show that Muhammadiyah's personality which is based on the principles of progressive Islam has a significant role in building inclusive social ethics and a strong nationality, especially in maintaining national unity and integrity. In conclusion, Muhammadiyah with its personality is able to become an agent of change in encouraging harmonious social ethics and strengthening Indonesia's national identity.
Downloads
References
Abdullah Masmuh. (2020). Peran Muhammadiyah dalam membangun peradaban di dunia. Gema Kampus IISIP YAPIS Biak, 15(1), 78–93. https://doi.org/10.52049/gemakampus.v15i1.107
Amanda, A., Bayu, B. T., Wismanto, W., Hamida, A., & Devi, A. (2024a). Implementasi akhlak kepada Allah Swt dalam kehidupan sehari-hari mahasiswa. 2(3).
Amanda, A., Bayu, B. T., Wismanto, W., Hamida, A., & Devi, A. (2024b). Implementasi akhlak kepada Allah Swt dalam kehidupan sehari-hari mahasiswa. 2(3).
Anwar, S. (2016). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter bangsa. Jurnal Pendidikan Islam, 7(November), 157–169.
Asma Yunita, Miftahul Jannah, Riska Rahmasari, Riski Rahmasari, W. (2021). Perspektif Al-Qur’an tentang pembebasan manusia melalui pendidikan akhlak. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 51. https://doi.org/10.36667/jppi.v9i1.670
Atikah, I. (2022). Program studi pendidikan agama Islam Fakultas Agama Islam. Kementerian Agama UIN Jakarta FITK, 14(1), 202–204.
Beno, J., Silen, A. P., & Yanti, M. (2022). No title. Braz Dent J., 33(1), 1–12.
Bila, S., Nada, K., Novita, N., Hafizah, N., Wismanto, W., & Azzahra, N. (2024). Pengaruh penggunaan media sosial terhadap akhlak siswa Madrasah Ibtidayah. 2, 266–275.
Burhani, A. N. (2020). Kebinekaan kita. Edisi Harian Kompas.
Dewianti, A. F., Gimri, F. D., & Nandiani, Elsa Marfina, W. (2024). Analisis urgensi pendidikan akhlak berkarakter dalam membangun keluarga bahagia. 3, 154–167.
Fabiana Meijon Fadul. (2019). Peran Muhammadiyah dalam perubahan sosial masyarakat Tanjung Sakti Kabupaten Lahat Provinsi Sumatera Selatan 1930-2015. Jurnal Studi Islam, 18, 1–15.
Hasan, W. A., Ibadah, F., & Muamalah, A. (n.d.). Al-Islam.
Kasus, S., Ibnu, M. I., Pekanbaru, A., Almahda, S., Wismanto, W., & Fithri, R. (2024). Penerapan konsep guru profesional dalam penanaman akhlak siswa pada surat Ali Imran ayat 159 Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyyah, Universitas Muhammadiyah Riau, Indonesia. 2(5).
Mardianto, K., Yuliandari, S., Rahmawati, L., & Lestari, Indah, W. (2024). Implementasi metode pendidikan akhlak anak dalam lingkungan keluarga untuk menciptakan karakter dan membentuk generasi yang berkualitas. 749–757.
Marsya Alfarin, Royhana Safitri, Wan Elnayla Azzahra Reza, Wismanto, L. S. (2024). Analisis bentuk akhlak siswa yang mulia kepada guru dalam perspektif hadits. 2(3).
Mawardi, I. (2011). Transinternalisasi budaya pendidikan Islam: Membangun nilai etika sosial dalam pengembangan masyarakat. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 8(1), 27. https://doi.org/10.24239/jsi.v8i1.83.27-52
Muhammad, A. (2014). Pendidikan agama Islam dalam membangun etika sosial (Telaah pemikiran A. Qodri A. Azizy). Jurnal Penelitian Agama, 15(1), 1–25. https://doi.org/10.24090/jpa.v15i1.2014.pp1-25
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023a). Manajemen kepala sekolah dasar Islam dalam mengembangkan pendidikan karakter religius di era disrupsi (Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023b). Manajemen kepala sekolah dasar Islam dalam mengembangkan pendidikan karakter religius di era disrupsi (Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Naila Hafizah, Wardah Yuni Artika, Sri Mei Ulfani, Ratih Kumala Sari, W. (2024). Peran pendidikan Islam dalam membentuk karakter religius peserta didik. Repository.uinsaizu.ac.id, 5(2), 29–42. http://repository.uinsaizu.ac.id/3872/2/COVER_BAB I_BABV_DAFTAR PUSTAKA.pdf
Pimpinan Pusat Muhammadiyah. (2010). Pernyataan pikiran Muhammadiyah abad kedua: Keputusan muktamar satu abad Muhammadiyah (Mukhtamar Muhammadiyah ke-46). 1–20.
Puja Hayati, Hafifa, Fajri Massaid, Elvita Sarah Azzahra, W. (2024). Analisis bentuk akhlak kepada teman dan tetangga berdasarkan. 2(3).
Raju Pratama Marronis, Ibnu Majah Arifin, Elsya Frilia Ananda N, W., & Sartika, D. Gita. (2024). Analisis kesempurnaan akhlak Nabi Muhammad SAW ditinjau dari Al. 2(3).
Rodríguez, Velastequí, M. (2019). No title. Braz Dent J.
Rohani, I. (2021). Gerakan sosial Muhammadiyah. Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 2(1), 41–59. https://doi.org/10.55380/tarbawi.v2i1.90
Sari, R. K., Ulfani, S. M., Lestari, A., Hasanah, D. P., & Wismanto. (2024). Kesempurnaan akhlak dan pribadi Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ’Alaihi Wasallam. 2, 253–265.
Siti, N., Mahsyar, & Hardianto. (2019). Muhammadiyah: Konsep wajah Islam Indonesia.
Sri Indriyani, Neriani Dzakirah Nur Assyifa Maya Wulan Sari, W. (2023). Korelasi kedudukan dan fungsi sunnah sebagai sumber hukum dengan pembentukan karakter religius peserta didik. 1(2), 123–135.
Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi guru pendidikan agama Islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. Amin. R. Q. (2023). Manajemen kepala madrasah ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
T., & Isyraqi, A. (2014). Peranan pendidikan agama dalam pembentukan etika sosial persaudaraan dan perdamaian (Studi di Malaysia dan Indonesia). Progresiva: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 5(1). https://doi.org/10.22219/progresiva.v5i1.2053
Wardah Yuni Kartika, Lidya Zanti, Dini Gita Sartika, Zaky Raihan, W. (2024). Peran orang tua dalam pendidikan akhlak anak sejak dini dalam sudut pandang Al-Qur'an. 2, 290–300.
Wilindaya, I. (2018). Menelaah paham kebangsaan Muhammadiyah. Jurnal An-Nida Jurnal Pemikiran Islam, 42(2), 33.
Windi Alya Ramadhani, Nurul Aini, Zahara Tulhusni, Wismanto, S. Fakhlef. (2024). Dampak perhatian orang tua terhadap perkembangan akhlak anak. 2, 276–289.
Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A. Mualif, A. (2023). Aktualisasi peran guru aqidah akhlak dalam mengembangkan karakter toleransi peserta didik pada sekolah dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.
Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk kepribadian Muslim peserta didik melalui pendidikan berbasis akhlak. 3(1).
Wismanto. (n.d.). Urgensi guru PAI dalam pembentukan akhlak siswa di era disrupsi-parafrase.
Zaky Raihan, Dinda Putri Hasanah, Wardah Yuni Kartika, Lidya Zanti, W. (2024). Dampak media sosial terhadap akhlak di era globalisasi. 2, 301–315.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.