Pemanfaatan Media Sempoa dalam Pembelajaran Matematika Bagi Guru SDN 01 Ulak Karang Selatan

Authors

  • Fazri Zuzano Universitas Bung Hatta
  • Susi Herawati Universitas Bung Hatta
  • Niniwati Niniwati Universitas Bung Hatta
  • Syukmanetti Syukmanetti Universitas Bung Hatta
  • Rita Desfitri Universitas Bung Hatta
  • Khairudin Khairudin Universitas Bung Hatta
  • Puspa Amelia Universitas Bung Hatta
  • Yusri Wahyuni Universitas Bung Hatta
  • Listy Vermana Universitas Bung Hatta

DOI:

https://doi.org/10.61132/ardhi.v2i4.615

Keywords:

arithmetic, counting, abacus

Abstract

One effort to improve elementary school students' arithmetic (numeracy) skills is to use learning media in the form of an abacus. The abacus, also known as mental arithmetic, is a medium for developing thinking and calculating abilities in mathematics and is able to balance the abilities of the right and left brain. Therefore, SD 01 Ulak Karang teachers need to improve their skills in using the abacus, so that these skills can be mastered and provided to students well. The method of this activity includes basic level abacus training, namely (1) introducing body posture when using an abacus, (2) introducing the rules and how to operate/move the abacus beads, (3) introducing number notations represented by one or a group of abacus beads.  (4) introduce the technique of calculating addition and subtraction using an abacus and practice questions. Based on the results of this activity, the teachers at SDN 01 Ulak Karang Selatan are familiar with the technique of calculating with an abacus and can use the abacus to carry out addition and subtraction operations correctly and quickly. The teachers were very enthusiastic about being able to master all the techniques and calculation operations with the abacus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Mahendra, Witya Shalini, Tohap Parulian, Galeh Sari. Penyuluhan Penggunaan Alat Peraga Sempoa untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa pada Anak Panti Asuhan Yayasan Talenta Delpita. Communnity Development Journal, 3(3), 1916-1920.

Ahmad, A. B. (2021). Peran Media Sempoa Sebagai Alat Bantu Stimulasi Kemampuan Berhitung Siswa. Al-Fikru: Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 341-353.

Annisah S. Alat Peraga Pembelajaran Matematika. J Tarb. 2014;11(1):1-15. Binti M. Ilmu Pendidikan. Yogyakarta, Teras 2009; 2009.

Antoro, Budi., Reza Septriawan, Lukman Hakim. (2024). Pelatihan sempoa: Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Sekolah Dasar di Daerah Pedesaan. Abdi Dalem Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 1(1), 19-25

Armanto (2003). Peranan Soal Kontekstual dalam Pembelajaran Matematika. Disajikan dalam Seminar Nasional Matematika di Universitas Negeri Padang, 2003.

Dianto, R. (2018). Penggunaan Sempoa Untuk Meningkatkan Mental Aritmetika Siswa SD pada Pembelajaran Kabataku. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 1(2), 145-152.

Erfan Karyadiputra, Silvia Ratna, Agus Alim Muin, Agus Setiawan, Nadya Hijriana. (2024). Pelatihan Media Pembelajaran Digital di SD Negeri Sungai Pantai 1. Communnity Development Journal, 5 (3), 5110-5114.

Febrina Sari, Mustazihim Suhaidi, Wetri Febrina, Desyanti. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Sempoa Berbasis Teknologi Informasi. ABDINE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1-14.

Maryunis, A. (2006). Analisis Pelaksanaan Kurikulum Berbasis Kompetensi untuk Mata Pelajaran Matematika. Disajikan dalam Seminar Nasional Matematika di Universitas Negeri Padang, 2003.

Mohammad Rizki, S. Pd. SD. (2023). Dampak Penggunaan Sempoa dalam Pembelajaran Berhitung di SDN Mambulu Barat 4 Kec. Tambelangan Kab. Sampang Jawa Timur. International Muktamar for Arabic Language and Islamic Studies. 2(2).

Novi rustiana Dewi, Ning Eliyati, dkk. Pelatihan sempoa sebagai metode belajar aritmatika bagi guru SD dan MI di Inderalaya. Jurnal Pelita Sriwijaya. 1 (1.2022).

Rahmi, S., Sugiani, R., Juwita, N.,Kamila, N.H., Hamidah, N. (2023) Efektifitas Penggunaan Sempoa Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Kelas 1. Journal on Mathematic Education Research, 4(1), 72-86.

Ray, A. V., Afni, S. M. N., Febianti, A. M., Sari, A. M., Avrinata, I. P., & Fu’adin, A. (2023). Efektivitas Penggunaan Sempoa Dalam Kemampuan Berhitung Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(1), 131–145.

Romlah, M., Kurniah, N., & Wembrayarli, W. (2016). Peningkatan Kemampuan Berhitung Anak Melalui Kegiatan Bermain Sempoa. Jurnal Ilmiah Potensia, 1(2), 72-77.

Shinta Pandu Wijayanti, Meidawati Suswandari. (2022). Dampak Penggunaan Media Sempoa dalam Pembelajaran Matematika Kelas Rendah di Sekolah Dasar. MATHEMA JOURNAL, 4 (1).

Wulan Dhari Nur Diana, Ririn Setyowati, Anwas Mashuri. (2024). Media Sempoa untuk Meningkatkan Kemampuan Penjumlahan Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan. 6(3), 2211 - 2217.

Published

2024-08-15

How to Cite

Fazri Zuzano, Susi Herawati, Niniwati Niniwati, Syukmanetti Syukmanetti, Rita Desfitri, Khairudin Khairudin, … Listy Vermana. (2024). Pemanfaatan Media Sempoa dalam Pembelajaran Matematika Bagi Guru SDN 01 Ulak Karang Selatan. ARDHI : Jurnal Pengabdian Dalam Negri, 2(4), 14–22. https://doi.org/10.61132/ardhi.v2i4.615