Pembentukan Karakter Religius Melalui Pendampingan Pembiasaan Shalat Dhuha di Lingkungan MA NU Al-Faqihiyah Gempol Pasuruan
DOI:
https://doi.org/10.61132/ardhi.v2i6.822Keywords:
Dhuha Prayer, Religious Character, Habituation, Islamic Education.Abstract
The formation of religious character is an integral part of value-based education in Islamic educational institutions. This article discusses the program of habituating Dhuha prayer at MA NU Al-Faqihiyah, Gempol Pasuruan, as an effort to cultivate students' religious character. The community service method employed involves active participation with an educational and habituation approach through congregational Dhuha prayer activities. The program engages teachers as key facilitators in guiding students to understand the essence and practice of Dhuha prayer. The results indicate increased student commitment to performing Dhuha prayer, enhanced spiritual understanding, and the reinforcement of religious values such as discipline, gratitude, and responsibility. This article recommends the implementation of similar models in various educational institutions to support the development of Islamic character.
Downloads
References
Al-Ghazali, A. H. M. (2001). Ihya Ulumuddin. Dar al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Azra, A. (1999). Pendidikan Islam: Tradisi dan modernisasi menuju milenium baru. Logos Wacana Ilmu.
Danuwara, P., & Giyoto. (2024). Penanaman karakter religius dan karakter disiplin melalui pembiasaan sholat dhuha di Madrasah Ibtidaiyah. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 31–40. https://doi.org/10.54069/attadrib.v7i1.716
Dhori, M., & Nurhayati, T. (2022). Implementasi pendidikan karakter religius di sekolah dasar. eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 4(1), 1–12. https://doi.org/10.33367/jiee.v4i1.1966
Fahri, D., Safitri, Y., Syahmidi, S., & Ramadhan, S. A. (2024). Pendampingan shalat dhuha sebagai upaya pembinaan karakter siswa di SMKS Karsa Mulya Kota Palangka Raya. Pelayanan Unggulan: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terapan, 1(4), 1–10.
Fajarudin, A. A., Arif, M. S., Aliyah, M., & Ampel, S. (2024). Pembentukan karakter religius siswa melalui pembiasaan shalat dhuha di Madrasah Aliyah Sunan Ampel Kraton. TARBAWI: Jurnal Studi Pendidikan Islami, 12(1), 1–10.
Giddens, A. (1984). The constitution of society: Outline of the theory of structuration. University of California Press.
Hayati, S. N. (2015). Manfaat sholat dhuha dalam pembentukan akhlakul karimah siswa (Studi kasus pada siswa kelas XI MAN Purwoasri Kediri tahun pelajaran 2014–2015). IAIN Kediri.
Hidayatullah, M. F., & Rohmadi, M. (2010). Pendidikan karakter: Membangun peradaban bangsa. Yuma Pustaka.
Iwan, C. D., Novendi, K., Saatudarini, M., & Jabbar, R. A. (2021). Peran guru dalam meningkatkan pengamalan ibadah anak kelompok B melalui metode pembiasaan sholat dhuha di RA Raudlatul Hasan Lumajang. Khidmat, 1(2), 66–82.
Khasanah, H., Nurkhasanah, Y., & Riyadi, A. (2017). Metode bimbingan dan konseling Islam dalam menanamkan kedisiplinan sholat dhuha pada anak hiperaktif di MI Nurul Islam Ngaliyan Semarang. Jurnal Ilmu Dakwah, 36(1), 1. https://doi.org/10.21580/jid.v36i1.1623
Kolb, D. A. (2015). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Pearson Education.
Merliana, N., Imamah, Y. H., & Mashar, A. (2023). Implementasi pendidikan karakter religius dalam membina akhlak yang baik di sekolah menengah pertama. UNISAN Jurnal: Jurnal Manajemen dan Pendidikan, 2(3), 617–628.
Mustofa, A., & Ghofur, A. (2022). Pembiasaan sholat dhuha dan membaca Al-Qur’an era new normal dalam peningkatan akhlak di SDN Blimbing Gudo Jombang. Tasyri’: Jurnal Tarbiyah – Syari’ah Islamiyah, 29(2), 1–18.
Nura, B. S., Kurnia, L., Dayani, M., Jannah, M., & Mutamakin, M. (2023). Pendampingan praktek ibadah sholat dhuha pada peserta didik kelas 1 di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Hidayatul Mubtadiin Tasikmadu Lowokwaru Kota Malang. Ngabekti: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(2), 134–146. https://doi.org/10.32478/ngabekti.v1i2.2071
Parsons, T. (1951). The social system. Routledge.
Prayetno, R. E. (2024). Pembiasaan sholat dhuha sebagai upaya pembentukan karakter siswa di SMAN 3 Palangka Raya. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(1), 234–239.
Samheri, & Holipah, N. (2024). Penanaman nilai akhlak melalui pendampingan pembiasaan shalat dhuha di Pondok Pesantren Midad Al-Qodiri Desa Panagguan Kecamatan Proppo Kabupaten Pamekasan. Ngabuler, 1(2), 68–83.
Santosa, A. D., Yusoh, S., Subandono, A., Al Mubarok, A. A. S. A., & Surur, A. M. (2022). Menumbuhkan kedisiplinan siswa MTs Al-Amien Kota Kediri melalui pembiasaan sholat dhuha. Edudeena: Journal of Islamic Religious Education, 6(2), 129–143. https://doi.org/10.30762/ed.v6i2.445
Saryadi, S., Putri, S. N. A., Puspitasari, H., & Setyaningsih, E. (2020). Pembiasaan sholat dhuha berjama’ah terhadap pendidikan karakter siswa di SMP Muhammadiyah 4 Sambi. Buletin Literasi Budaya Sekolah, 2(2), 120–125. https://doi.org/10.23917/blbs.v2i2.12839
Syaifuddin, M. A., & Fahyuni, E. F. (2019). Penguatan pendidikan karakter melalui kurikulum muatan lokal di SMP Muhammadiyah 2 Taman. Palapa, 7(2), 267–285. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i2.358
Zimmerman, M. A. (2000). Empowerment theory: Psychological, organizational and community levels of analysis. Dalam J. Rapp (Ed.), Handbook of community psychology (hlm. 43–63). Springer.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ARDHI : Jurnal Pengabdian Dalam Negri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.