Metode Pendidikan Akhlak di Pondok Pesantren Darussalam Karanganyar

Authors

  • Muhammad Isa Anshory Institut Islam Mamba’ul Ulum Surakarta
  • Hafidz Abdul Rozaq Institut Islam Mamba’ul Ulum Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i4.459

Keywords:

Method, Education, Morals, Boarding School, Darussalam

Abstract

Forming noble morals requires a planned and consistent method. The importance of methods in moral education is urgent. Pesantren are often places where Islamic religious education is taught in depth. This includes moral teachings, ethics, and good principles in daily life in accordance with religious teachings. This article aims to find out the educational methods applied at Darussalam Islamic Boarding School. The research was conducted by qualitative methods. Data collection was done by interviews and observations.

References

Al-fairuz Abadi, Muhammad bin Ya’qub, (1429 H) Al-Qamus Al-Muhith (Kairo: Darul Hadits.

Al-Jurjani, Ali bin Muhammad. (2003) At-Ta’rifat. Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah. Kurniadin, Didin; Machali, Imam. (2014) Manajemen Pendidikan: Konsep dan Prinsip

Pengelolaan Pendidikan. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.

Mudyahardjo, Redja (2002) Pengantar Pendidikan: Sebuah Studi Awal Tentang Dasar-Dasar Pendidikan pada Umumnya dan Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Raja Grafindo.

Rukajat, Ajat. (2018) Metode Penelitian Kualitatif. Yogyajarta: Penerbit Deepublish.

Rukin. (2029). Metode Penelitian Kualitatif. Dulawesi Selatan: Yayasan Ahmad Cendekia Indonesia.

Abbas, N., Khoir, M. A., Author, C., Islam, A., & Education, I. R. (2023). Implementasi metode keteladanan guru dalam pembelajaran pendidikan agama islam di SMP Negeri 2 Gemolong. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(3), 208–219.

Azis, A., Setiawan, F., Mauli, B., & Bustam, R. (2023). Metode Targhib dan Tarhib dalam Pembelajaran Akhlak Perspektif KH Ahmad Dahlan. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(1), 139–151.

Evi Nur Khofifah, & Siti Mufarochah. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Dan Keteladanan. AT-THUFULY : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 60–65. https://doi.org/10.37812/atthufuly.v2i2.579

Fetra Bonita Sari, Risda Amini, M. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Jundi, M. (2020). Pendidikan Islam dan Keteladanan Moral Rasulullah Muhammad saw. bagi Generasi Muda. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 41–59. https://doi.org/10.24235/tarbawi.v5i1.6193

Mansyuriadi, M. I. (2022). Implementasi Pendidikan Akhlak Dalam Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik. PANDAWA : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 4(1), 14–22. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa

Mustofa, A. (2019). Metode Keteladanan Perspektif Pendidikan Islam. CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman, 5(1). https://doi.org/10.37348/cendekia.v5i1.71

Mustofa, M. (2019). Kitab Kuning Sebagai Literatur Keislaman Dalam Konteks Perpustakaan Pesantren. Tibanndaru : Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 2(2), 1. https://doi.org/10.30742/tb.v2i2.549

Muzakki, J. A. (2017). Hakekat Hukuman Dalam Pendidikan Islam. Halaqa: Islamic Education Journal, 1(2), 75–86. https://doi.org/10.21070/halaqa.v1i2.1242

Parnawi, A., Mujrimin, B., Sari, Y. F. W., & Ramadhan, B. W. (2023). Penerapan Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Kemampuan Praktek Salat Siswa Kelas IV di SD Al- Azhar 1 Kota Batam. Journal on Education, 5(2), 4603–4611.

Rony, R., & Jariyah, S. A. (2021). Urgensi Pendidikan Karakter dalam Membentuk Akhlak Peserta Didik. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 1(1), 79–100. https://doi.org/10.31538/tijie.v1i1.18

Rosita, M. (2016). Membentuk Karakter Siswa Melalui Metode Kisah Qurani.

FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(1), 53. https://doi.org/10.24952/fitrah.v2i1.455

Sahnan, A. (2019). Konsep Akhlak dalam Islam dan Kontribusinya Terhadap Konseptualisasi Pendidikan Dasar Islam. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 99. https://doi.org/10.29240/jpd.v2i2.658

Sari, A. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Melalui Kegiatan Pembiasaan Dan Keteladanan. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(02), 249.

https://doi.org/10.32678/tarbawi.v3i02.1952

Sehat Sultoni Dalimunthe. (2016). METODE KISAH DALAM PERSPEKTIF AL-

QUR’AN. JURNAL TARBIYAH, Vol. 23, No. 2, Juli-Desember 2016, 23(2), 274–295.

Siregar, S. H., & Oktarini, V. (2023). Hakikat Iqab Dan Hukuman Dalam Pendidikan Islam manusia dengan cara menggali dan mengembangkan setiap potensi yang dimiliki yang tepat adalah dengan hukuman dan punishment yang akan mengiringi suasana dan karakteristik anak yang bersangkutan , hal ini pen. 7, 289–301.

Wazir, R., Usman, A. H., Saleh, N. M., Awang, A. H., & Zakwn Rosman, S. (2019). Hadis Targhib dalam isu penagihan dadah. International Refereed Academic Journal in Hadiths Studies, 9(17), 48–64.

Published

2024-06-13

How to Cite

Muhammad Isa Anshory, & Hafidz Abdul Rozaq. (2024). Metode Pendidikan Akhlak di Pondok Pesantren Darussalam Karanganyar. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(4), 214–224. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i4.459

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.