Peran Pendidikan Islam Sebagai Solusi Krisis Moral Generasi Z di Era Globalisasi Digital
DOI:
https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1119Keywords:
education, Islamic education, moral crisisAbstract
The moral crisis experienced by Generation Z in the digital era is a major challenge triggered by globalization and rapid technological developments. This generation is often influenced by digital culture that can shift important moral values. Education, especially Islamic education, plays a key role in addressing this problem by instilling moral values, digital ethics, and social responsibility. Islamic education can help shape the character of the younger generation by equipping them with strong morality, critical thinking, and the ability to navigate the digital world wisely. Therefore, it is important to integrate moral and spiritual education so that Generation Z can face it with integrity and wisdom. Islamic education that prioritizes the values of faith and ethics has the potential to be the main solution in facing this moral crisis.
Downloads
References
Alamin, N. S., Sari, I. L., Hidayahsyah, N., & Gontor, U. D. (2023). Implementasi nilai-nilai religiusitas dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 139–148.
Anjelita, K., Persada, Y. I., Pendidikan, F. I., Malang, U. N., & Karakter, P. (2024). Implementasi pendidikan karakter dalam pendidikan dasar. ABUYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(November).
Astuti Dwiningrum, Desentralisasi Dan Partisipasi Masyarakat Dalam Pendidikan: Suatu Kajian Teoritis Dan Empirik, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011), hlm 99
Hadi, I., Purwanto, H., Miftahurrahmi, A., Marsyanda, F., & Rahma, G. (2019). Krisis moral dan etika pada generasi muda Indonesia. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.
Harahap, M. N. (2024). Penyesuaian pola pendidikan agama dan dampak globalisasi dalam menghadapi tantangan pendidikan di era digital. MANHAJ: Jurnal Ilmu Pengetahuan, Sosial Budaya dan Kemasyarakatan, 3(1), 188–195.
Hasan, S. (2024). Integrasi pendidikan karakter dalam manajemen pendidikan Islam untuk menghadapi krisis moral generasi Z. Jurnal Pendidikan Islam, 4, 4949–4958.
Mahmud, A. (2024). Krisis identitas di kalangan generasi Z dalam perspektif patologi sosial pada era media sosial. Jurnal Ushuluddin, 26(2), 279–311.
Megarani, R. O., Monika, T., Putra, S. D., & Ariq, M. A. (2024). Membangun generasi digital: Peran penting pendidikan kewarganegaraan dalam menghadapi tantangan abad ke-21. Jurnal Hukum dan Kewarganegaraan, 4(6), 1–7.
Mulyadi, Alhadjrath, E. R., Hutami, P. W., & P, M. A. (2023). Peran pendidikan agama Islam dalam membangun karakter mahasiswa di STEBI Tanggamus. Jurnal Pembelajaran dan Pendidikan, 7, 30380–30384.
Nugraha, Y., Sofyan, F. S., & Repelita, T. (2024). Pembentukan karakter generasi Z melalui lembaga pusat karakter sebagai implementasi profil pelajar Pancasila. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 9(1), 73–81.
Parhan, M., Elvina, S. P., Rachmawati, D. S., & Rachmadiani, A. (2022). Tantangan mendidik generasi Muslim milenial di era revolusi industri 4.0 untuk menciptakan lingkungan pendidikan Islam modern. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171.
Raya, I. P., & Raya, I. P. (2021). Identifikasi pendidikan moral generasi Z di masa pandemi. Jurnal Pendidikan, 1, 115–130.
Rivai, M., Amanda, M. D., Batubara, P. M., & Yumna, S. (2025). Kurikulum PAI untuk Generasi Z: Menanamkan Akhlak Mulia di Dunia yang Serba Cepat. Mesada: Journal of Innovative Research, 2(1), 301-310.
Salsabila, S. S., Rohmadani, A. I., Mahmudah, S. R., Fauziyah, N., & Sholihatien, R. A. N. (2022). Tantangan pendidikan multikultural di Indonesia di zaman serba digital. Anwarul, 2(1), 99–110.
Siahaan, A. (2016). Strategi pendidikan Islam dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia Indonesia. Al-Mufida, 1(1), 1–20.
Sudarto. (2020). Dasar-dasar pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Keagamaan Islam, 6(1), 56–66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.