Peran Pendidikan Islam Sebagai Solusi Krisis Moral Generasi Z di Era Globalisasi Digital

Authors

  • Naylatul Fadhilah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Aini Yusra Usriadi Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1119

Keywords:

education, Islamic education, moral crisis

Abstract

The moral crisis experienced by Generation Z in the digital era is a major challenge triggered by globalization and rapid technological developments. This generation is often influenced by digital culture that can shift important moral values. Education, especially Islamic education, plays a key role in addressing this problem by instilling moral values, digital ethics, and social responsibility. Islamic education can help shape the character of the younger generation by equipping them with strong morality, critical thinking, and the ability to navigate the digital world wisely. Therefore, it is important to integrate moral and spiritual education so that Generation Z can face it with integrity and wisdom. Islamic education that prioritizes the values ​​of faith and ethics has the potential to be the main solution in facing this moral crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alamin, N. S., Sari, I. L., Hidayahsyah, N., & Gontor, U. D. (2023). Implementasi nilai-nilai religiusitas dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 139–148.

Anjelita, K., Persada, Y. I., Pendidikan, F. I., Malang, U. N., & Karakter, P. (2024). Implementasi pendidikan karakter dalam pendidikan dasar. ABUYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(November).

Astuti Dwiningrum, Desentralisasi Dan Partisipasi Masyarakat Dalam Pendidikan: Suatu Kajian Teoritis Dan Empirik, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011), hlm 99

Hadi, I., Purwanto, H., Miftahurrahmi, A., Marsyanda, F., & Rahma, G. (2019). Krisis moral dan etika pada generasi muda Indonesia. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Harahap, M. N. (2024). Penyesuaian pola pendidikan agama dan dampak globalisasi dalam menghadapi tantangan pendidikan di era digital. MANHAJ: Jurnal Ilmu Pengetahuan, Sosial Budaya dan Kemasyarakatan, 3(1), 188–195.

Hasan, S. (2024). Integrasi pendidikan karakter dalam manajemen pendidikan Islam untuk menghadapi krisis moral generasi Z. Jurnal Pendidikan Islam, 4, 4949–4958.

Mahmud, A. (2024). Krisis identitas di kalangan generasi Z dalam perspektif patologi sosial pada era media sosial. Jurnal Ushuluddin, 26(2), 279–311.

Megarani, R. O., Monika, T., Putra, S. D., & Ariq, M. A. (2024). Membangun generasi digital: Peran penting pendidikan kewarganegaraan dalam menghadapi tantangan abad ke-21. Jurnal Hukum dan Kewarganegaraan, 4(6), 1–7.

Mulyadi, Alhadjrath, E. R., Hutami, P. W., & P, M. A. (2023). Peran pendidikan agama Islam dalam membangun karakter mahasiswa di STEBI Tanggamus. Jurnal Pembelajaran dan Pendidikan, 7, 30380–30384.

Nugraha, Y., Sofyan, F. S., & Repelita, T. (2024). Pembentukan karakter generasi Z melalui lembaga pusat karakter sebagai implementasi profil pelajar Pancasila. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 9(1), 73–81.

Parhan, M., Elvina, S. P., Rachmawati, D. S., & Rachmadiani, A. (2022). Tantangan mendidik generasi Muslim milenial di era revolusi industri 4.0 untuk menciptakan lingkungan pendidikan Islam modern. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171.

Raya, I. P., & Raya, I. P. (2021). Identifikasi pendidikan moral generasi Z di masa pandemi. Jurnal Pendidikan, 1, 115–130.

Rivai, M., Amanda, M. D., Batubara, P. M., & Yumna, S. (2025). Kurikulum PAI untuk Generasi Z: Menanamkan Akhlak Mulia di Dunia yang Serba Cepat. Mesada: Journal of Innovative Research, 2(1), 301-310.

Salsabila, S. S., Rohmadani, A. I., Mahmudah, S. R., Fauziyah, N., & Sholihatien, R. A. N. (2022). Tantangan pendidikan multikultural di Indonesia di zaman serba digital. Anwarul, 2(1), 99–110.

Siahaan, A. (2016). Strategi pendidikan Islam dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia Indonesia. Al-Mufida, 1(1), 1–20.

Sudarto. (2020). Dasar-dasar pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Keagamaan Islam, 6(1), 56–66.

Downloads

Published

2025-05-05

How to Cite

Naylatul Fadhilah, Aini Yusra Usriadi, & Gusmaneli Gusmaneli. (2025). Peran Pendidikan Islam Sebagai Solusi Krisis Moral Generasi Z di Era Globalisasi Digital. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(3), 230–237. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1119

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>