Penyusunan Program yang Efektif : Menyusun Redaksi dan Menentukan Penanggung Jawab yang Tepat

Authors

  • Arobi Zulkurnain UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Dita Noviyanti
  • Ummi Mardiyah

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1134

Keywords:

Editorial, Program Preparation, Responsible

Abstract

Preparing effective programs is an important aspect in ensuring the success of an organization. This process includes formulating a program editorial that is clear, systematic and easy to understand as well as determining the person in charge in accordance with the competencies and tasks given. This research discusses how to prepare an efficient program editorial, starting from identifying goals to developing appropriate strategies. Apart from that, selecting a person in charge who has the capability to run the program is also a key factor for success. With structured editorial and optimal distribution of responsibilities, the program can run more effectively, efficiently and according to the targets that have been set. The method used in this research is literature study using journals, books and research relevant to the title. The results of the research are to provide understanding or guidance in designing strategies and programs so that they can be implemented optimally in various fields. By studying this article, researchers hope that this research will be able to open the horizons of knowledge for its readers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

41naskah-A5_Joko-Pramono_Implementasi-....pdf. (n.d.). Retrieved February 16, 2025, from http://sirisma.unisri.ac.id/berkas/41naskah-A5_Joko-Pramono_Implementasi-....pdf

Adelia, M., & Wulandari, R. (n.d.). Pendidik dan tenaga kependidikan.

Akbar, A. (2021). Pentingnya kompetensi pedagogik guru. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), 23. https://doi.org/10.32832/jpg.v2i1.4099

Anisa, C., & Rahmatullah, R. (2020). Visi dan misi menurut Fred R. David dalam perspektif pendidikan Islam. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1). https://doi.org/10.32478/evaluasi.v4i1.356

Bukit, S., & Tarigan, E. (2022). Kompetensi pedagogik guru dalam membentuk karakter siswa sekolah dasar. Widya Genitri: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu, 13(2), 110–120. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v13i2.490

Fadla, S. L., Akmalia, R., Hasri, R. K., Putri, E., & Situmorang, H. S. B. (2022). Pola manajemen kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi kepribadian guru. Jurnal Pendidikan, 2(1).

Febrina, I., Mujianto, H., & Wiguna, J. (2024). Manajemen redaksi media online Harian Garut News. Jurnal Digital Media dan Relationship, 6(2), 71–79. https://doi.org/10.51977/jdigital.v6i2.1879

Ifendi, M. (2020). Pesantren dan kepemimpinan kiai: Studi kasus di Pondok Pesantren Mambaus Sholihin Gresik (1980–2020). Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 77–94. https://doi.org/10.55352/mudir.v2i2.99

Illahi, R., & Prastowo, A. (2022). Peran kompetensi sosial guru dalam pembelajaran autentik berlandaskan profil pelajar Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 3(2), 85. https://doi.org/10.30595/jrpd.v3i2.13642

Ilyas. (2022). Strategi peningkatan kompetensi profesional guru. Jurnal Inovasi, Evaluasi, dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(1). http://journal.ainarapress.org/index.php/jiepp

Konsep dalam merumuskan visi, misi, tujuan dan program lembaga pendidikan Islam. (2024). ResearchGate. https://doi.org/10.47498/skills.v3i1.3150

Koriati, E. D., Syam, A. R., & Ariyanto, A. (2021). Upaya peningkatan kompetensi profesionalisme guru pendidikan dasar dalam proses pembelajaran. AL-ASASIYYA: Journal of Basic Education, 5(2), 85–95. https://doi.org/10.24269/ajbe.v5i2.4815

Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi model pembelajaran inovatif untuk meningkatkan kompetensi profesional guru di era digital. Jurnal Pendidikan, 4(3).

Mazrur, Surawan, & Yuliani. (2022). Kontribusi kompetensi sosial guru dalam membentuk karakter siswa. Attractive: Innovative Education Journal, 4(2).

Mukhlisin. (2022). Perencanaan strategis dan perencanaan operasional dalam lembaga pendidikan Islam. Tadris: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2).

Penerapan standar operasional prosedur dalam mewujudkan pekerjaan yang efektif dan efisien pada bidang kepemudaan di Dinas Pemuda dan Olahraga Provinsi Sumatera Utara | Sinaga | Publik Reform. (n.d.). Retrieved February 16, 2025, from https://jurnal.dharmawangsa.ac.id/index.php/jupublik/article/view/302/296

Peningkatan kerja organisasi perancangan dan implementasi efektif | Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI). (n.d.). Retrieved February 16, 2025, from https://jurnalistiqomah.org/index.php/jppi/article/view/1412

Rencana Strategis STIKES IKIFA 2020–2025.pdf. (n.d.). Retrieved February 16, 2025, from https://ikifa.ac.id/docs/RENCANA%20STRATEGIS%20STIKES%20IKIFA%202020-2025.pdf

Rusyandi, D., & Rachmawati, R. (2018). Evaluasi penilaian kinerja dengan menggunakan metode SMART dan dampaknya terhadap kepuasan kerja. Retrieved from http://repository.ekuitas.ac.id/handle/123456789/443

Setiawati, D. (2024). Analisis penerapan manajemen operasional dalam pendidikan Islam. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen, 3(4), 82–88. https://doi.org/10.55606/jupiman.v3i4.4518

Somantri, D. (2021). Abad 21 pentingnya kompetensi pedagogik guru. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 18(2), 188–195. https://doi.org/10.25134/equi.v18i2.4154

Sutrisna, G., & Artajaya, G. S. (2022). Problematika kompetensi kepribadian guru yang memengaruhi karakter peserta didik. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7416908

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Arobi Zulkurnain, Dita Noviyanti, & Ummi Mardiyah. (2025). Penyusunan Program yang Efektif : Menyusun Redaksi dan Menentukan Penanggung Jawab yang Tepat. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(3), 276–291. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1134

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.