Literasi Baca dan Tulis Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas X di SMAN 02 Kecamatan Kapur IX Kabupaten Lima Puluh Kota

Authors

  • Isyah Radhiyah Universitas Islam Negeri Sjech Muhammad Djamil Djambek Bukittinggi
  • Januar Januar Universitas Islam Negeri Sjech Muhammad Djamil Djambek Bukittinggi
  • Iswantir Iswantir Universitas Islam Negeri Sjech Muhammad Djamil Djambek Bukittinggi
  • Afrinaldi Afrinaldi Universitas Islam Negeri Sjech Muhammad Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i6.649

Keywords:

Problems, Literacy, Islamic Religious Education

Abstract

This thesis describes several problems, namely 1) the problematic application of literacy in Islamic religious education subjects at SMAN 02, Kapur IX District. 2) supporting factors and inhibiting factors in implementing literacy in Islamic religious education subjects at SMAN 02 Kapur IX District. The method used in research studies in this thesis is descriptive with a qualitative approach. The data collection techniques used in this research are: observation, interviews, documentation. The results of the research concluded that the problems with the literacy program in Islamic Religious Education that occurred at SMAN 02, Kapur IX District for the 2023/2024 class It was shown in interviews that there was a lack of motivation given by teachers to students when implementing literacy. Teachers also do not focus too much on implementing literacy because teachers consider literacy as additional learning and students' interest in literacy is still low. The contributing factor to the problem of implementing literacy in Islamic religious education subjects at SMAN 02, Kapur IX sub-district is that the school principal has informed the students' parents that they will be facilitated to support literacy activities, giving teachers encouragement to supervise literacy activities. The inhibiting factors are the lack of non-textbooks in schools and students' feelings of laziness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Majid dan Dian Andayani. 2006. Pendidikan Agama IslamBerbasis Kompetensi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Antoro, B. 2017. Gerakan Literasi Sekolah Dari Pucuk Hingga Akar Sebuah Refleksi. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Arsyad, A. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Atmazaki. 2017. Panduan Gerakan Literasi Nasional. Jakarta: Rineka Cipta

Bungin, B. 2003. Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Eliyana Anis. 2019. Temu Ilmiah Nasional Balitbang. Surabaya: Badan Penelitian dan Pengembangan Provinsi.

Fauziah, N. 2015. Upaya Guru Dalam Pengembangan Literasi Informasi Siswa Pada Mata Pelajaran PAI (Studi Kasus di SMPN-27 Jakarta). Skripsi tidak diterbitkan. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

Lexy J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi, Cet. 31, (Bandung: Rosda Karya, 2013) hlm:26

Moleong, L. J. 2004. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV Remaja Rosdakarya

Muhammad Amirul Amin. 2018. Peranan Guru PAI dalam Meningkatkan budaya Lierasi Siswa di MAN Sukoharto tahun Ajaran 2017/2018 Skripsi tidak diterbitkan. Surakarta: UIN Raden Mas Said Surakarta.

Nur Fauziah. 2015. Upaya Guru dalam Mengembangkan Literasi Informasi Siswa Pada Mataa Pelajaran PAI Studi Kasus di SMPN 27 Jakarta. Skripsi tidak diterbitkan. Jakarta: UIN Syarif Hidayatul Jakarta.

Parnawi, A. 2020. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research).

Yogyakarta: CV Budi Utama

Permana, H. D. 2019. Dinas Pendidikan Kalteng Sosialisasikan Gerakan Literasi. Palangka Raya: BorneOnews.co.id.

Prabowo, S. D. 2019. Pembelajaran Literasi dalam Mata Pelajaran Sejarah di SMK Negeri 2 Depok Selatan. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma Yogyakarta

Rosyid, A. 2019. Implementasi Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam DalamLiterasi Al-Qur’an Dan Problematikanya Bagi Siswa Kelas 2 SMP Negeri 2 Tembelang Jombang. Skripsi tidak diterbitkan. Surabaya: UIN Sunan Ampel Surabaya.

Subagyo,P. J. 2015.Metode Penelitian Dalam Teori Dan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. 2009. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharsaputra, U. 2012. Metode Penelitian Kualitatif dan Kulitaatif dan Tindakan. Bandung: PT Refika Aditama

Suragangga. 2017. Mendidik Lewat Literasi Untuk Pendidikan Berkualitas. Jurnal Penjamin Mutu Dharma Vol.3 (2017)

Syaiful Bahri Djamarah. 2011 psikologi belajar, Jakarta: PT Rineka

Published

2024-08-30

How to Cite

Isyah Radhiyah, Januar Januar, Iswantir Iswantir, & Afrinaldi Afrinaldi. (2024). Literasi Baca dan Tulis Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas X di SMAN 02 Kecamatan Kapur IX Kabupaten Lima Puluh Kota. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(6), 273–285. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i6.649

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.