Studi Netnografi Konten Ruqyah Syar’iyah Pada Akun Youtube Ustadz Muhammad Faizar
DOI:
https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.74Keywords:
Platform, YouTube, Information, Da’wah, SocietyAbstract
Muhammad Faizar is a famous ustadz for his preaching using the Shar'iyah ruqiyah method. Ustadz Muhammad Faizar actively preached through his YouTube Channel through ruqiyah medicine. The purpose of this study is to understand public interaction on social media, especially on the YouTube platform through the account of Ustadz Muhammad Faizar. This research uses qualitative methods with a netnographic approach whose focus of observation is the YouTube social media approach. The object of this research is content in the form of ruqiyah impressions on the YouTube channel "Ustadz Muhammad Faizar". The results of this study show that of all the content of Ustad Muhammad Faizar da'wah videos on YouTube from 2020 the theme of ruqiyah syar'iyah. The content that netizens like the most is Qur'anic verse therapy for healing from magic. These findings are a requirement that digital media is one of the potential means for Islamic da'wah.
Downloads
References
A.M.Irfan TAUFAN Asfar. (2019). ANALISIS NARATIF, ANALISIS KONTEN, DAN ANALISIS SEMIOTIK (Penelitian Kualitatif). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21963.41767
Budiasih, R. A., & Santoso, B. (2023). STRATEGI PEMANFAATAN PLATFORM YOUTUBE SEBAGAI SARANA KEBUTUHAN INFORMASI DAKWAH BAGI MASYARAKAT YOGYAKARTA.
Chandra, E. (2018). YOUTUBE, CITRA MEDIA INFORMASI INTERAKTIF ATAU MEDIA PENYAMPAIAN ASPIRASI PRIBADI. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 1(2), 406. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i2.1035
Fadhlih, D. (2023). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA DAKWAH OLEH USTADZ DUDI MUTTAQIEN MELALUI CHANNEL YOUTUBE MAJELIS MADANI.
Kusumaningrum, H., Unik Hanifah Salsabila, Nanik Rahmanti, Istiani Nur Kasanah, & Dian Sidik Kurniawan. (2022). Optimalisasi Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Daring. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 5(1), 92–114. https://doi.org/10.54396/saliha.v5i1.223
Nurfitria, S., & Arzam, A. (2022). Urgensi Media Sosial Sebagai Sarana Dakwah Melalui Media. An-Nida’, 46(1), 88. https://doi.org/10.24014/an-nida.v46i1.19245
Pamungkas, S. C. (2022). PROGRAM STUDI KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM JURUSAN MANAJEMEN DAN KOMUNIKASI ISLAM FAKULTAS DAKWAH UIN PROF. K.H. SAIFUDDIN ZUHRI PURWOKERTO 2022.
Rijali, A. (2019). ANALISIS DATA KUALITATIF. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Sholahudin, U. (2023). Perempuan dan Politik di Media Sosial; Twitter Settimen terhadap #megawati dalam Pendekatan Netnografi.
Sidiq, R. (2019). PEMANFAATAN WHATSAPP GROUP DALAM PENGIMPLEMENTASIAN NILAI-NILAI KARAKTER PANCASILA PADA ERA DISRUPSI. Puteri Hijau : Jurnal Pendidikan Sejarah, 4(2), 145. https://doi.org/10.24114/ph.v4i2.16304
Sulaeman, A. R., & Fazri, A. (2020). Strategi Pemanfaatan Youtube Dalam Bidang Dakwah Oleh Ulama Aceh. 11.
Sumadi, E. (2016). DAKWAH DAN MEDIA SOSIAL: Menebar Kebaikan Tanpa Diskrimasi. 4(1).
Syeikh, A. K. (2015). POLA DAKWAH DALAM ERA INFORMASI.
Usman, F. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Online Sebagai Sarana Dakwah. 1.
Wahab, A., & Sa’adah, K. (2015). KONSEP DAKWAH ISLAM TERHADAP PLURALITAS AGAMA DALAM TAFSIR AL-MISBAH KARYA M. QURAISH SHIHAB.
Wahyudin, Y. (2022). PERKEMBANGAN TERAPI RUQYAH SYAR’IYAH DI INDONESIA DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN. Ilma Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 60–69. https://doi.org/10.58569/ilma.v1i1.455
Wibowo, A. (2019). PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI TREND MEDIA DAKWAH PENDIDIKAN ISLAM DI ERA DIGITAL. 03(02).
Zaini, A., & Rahmawati, D. (2021). Efektivitas Dakwah Melalui Media Sosial Di Era Media Baru. AT-TABSYIR: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 8(1), 162. https://doi.org/10.21043/at-tabsyir.v8i1.11238
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.