Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Setingkat Menengah Kejuruan

Authors

  • Ahmad Bagus Syifaur Romli Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Didit Darmawan Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i2.979

Keywords:

Teacher pedagogical competence, learning outcomes, vocational high school level

Abstract

This study aims to analyze how teacher pedagogical competence influences improving student learning outcomes. Efforts to improve teacher competence so that the implementation of teaching and learning activities is effective for students. This study applies literature studies, a method that utilizes sources such as journals, books, articles, and other publications to collect information. The results of the study revealed that teacher competence has a real contribution to improving student learning outcomes. The influence of teacher competence is an important factor in creating and maintaining an environment that supports student learning outcomes in order to achieve maximum learning goals.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achdiyat, M., & Utomo, R. (2018). Kemampuan Numerik dan Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(3), 234-245.

Andayani, D., & Darmawan, D. (2004). Pembelajaran dan Pengajaran. IntiPresindo Pustaka, Bandung.

As’ad, M., Anita, E., & Yulianto, Y. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK PGRI 11 Ciledug Pada Kota Tangerang Banten. Transparansi: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 1(2), 149-157.

Asro, M. K., & Muna, N. (2019). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Pemanfaatan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Fiqih di MA Darussalam Krempyang Nganjuk. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 9(2), 217-228.

Baeti, N. (2015). Pengaruh Sertifikasi Terhadap Kompetensi Guru SMA Negeri di Kabupaten Sleman. Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta.

Chajaroh, U. (2022). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Karakteristik Siswa terhadap Hasil Belajar PAI di SMP Negeri 5 Dumai. Jurnal Tamaddun Ummah, 2(2), 67–78.

Darmawan, D. (2023). The Importance of Islamic Education Teacher Competence and Parental Attention in Enhancing Students’ Character Formation at Nur Al-Jadid Excellent Islamic High School. Jurnal Cahaya Mandalika, 4(2), 1353–1363.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. Springer Science & Business Media, Jerman.

Fadhillah, R., & Maallah, M. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Agama Islam terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI IPS 1 di SMA Negeri 3 Parepare. AL-ATHFAL: Jurnal Pembelajaran dan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 146-158.

Febryananda, I. P., & Rosy, B. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Sosiodrama terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI OTKP pada Kompetensi Dasar Menerapkan Pelayanan Prima Kepada Pelanggan di SMKN 2 Kediri. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 7(4), 170–74.

Firmansyah, B., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Kompetensi Guru Pai, Perhatian Orang Tua, dan Pergaulan Teman Sebaya Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di MA Unggulan Nur Al-Jadid Waru Sidoarjo. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu pendidikan, 4(3), 203-214.

Gagne, R. M. (1985). The Conditions of Learning. Holt, Rinehart & Winston, Amerika.

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, Amerika Serikat.

Husna, R., Kanedi, G., & Batubara, J. (2024). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Lingkungan Belajar terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik di SMPN 5 Lembang Jaya Kabupaten Solok. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(2), 165-177.

Hutomo, S., Akhmal, D., Darmawan, D., & Yuliana. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Addar Press, Jakarta.

Ismaya, B., Sutrisno, S., Darmawan, D., Jahroni, J., & Kholis, N. (2023). Strategy for Leadership: How Principals of Successful Schools Improve Education Quality. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 247–259.

Isnaini, M., Wigati, I., & Oktari, R. (2016). Penggunaan Angka pada Hasil Tes Tertentu Dimaksudkan untuk Mengetahui Daya Serap Siswa Setelah Menerima Materi Pelajaran. Jurnal Biodata, 2(1), 82–91.

Juaini, A., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Fasilitas Belajar, Gaya Mengajar Guru, dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa MTs NW Kotaraja Lombok Timur, NTB. Jurnal Cahaya Mandalika, 3(3), 1890–1909.

Kunandar. (2013). Guru Profesional (Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP)) Dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru. Raja Grafindo Persada, Jakarta.

Latif, A., Darmawan, D., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah, Kompetensi Guru dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa MA Al Fatich Tambak Osowilangun Surabaya. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(2), 290–299.

Malik, A., Hitami, M., & Zamsiswaya, Z. (2023). Kompetensi Pedagogik Guru, Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga dan Motivasi Belajar Tehadap Hasil Belajar Siswa. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 291–309.

Mansur, R. (2018). Belajar Jalan Perubahan Menuju Kemajuan. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 145-158.

Mardikaningsih, R., Sinambela, E. A., & Mendrika, V. (2022). The Role of Work Motivation, Competency, and Professionalism on Teacher Performance. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 4(1), 250–255.

Masnawati, E., & Hariani, M. (2023). Teacher Example and its Impact on Students’ Social Behavior. Studi Ilmu Sosial Indonesia, 3(1), 31-48.

Moore, K. D. (2014). Effective Instructional Strategies From Theory to Practice. Sage, London.

Mujiyatun, M., Khodijah, N., & Abdurrahmansyah, A. (2021). The Impact of Teachers’ Pedagogikal and Professional Competence on Student Learning Outcomes. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(3), 2865-2876.

Mukaromah, N. (2019). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Pai dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Terpadu Bumi Darun Najah Lekok Pasuruan. Tarbawi. Jurnal Studi Pendidikan Islami, 7(20), 1-22.

Mulyasa, E . (2011). Standar Kompetensi Dan Sertifikasi Guru. Remaja Rosdakarya, Bandung.

Nawawi, N. (2021). Korelasi Kompetensi Pedagogik Guru dengan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran PAI di SMA Negeri 2 Bireuen. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 3(2), 382–410.

Pratama, D. E. (2023). Pengaruh Kompetensi Profesional dan Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Islam 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2022/2023. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(4), 4156-4161.

Rina, F. (2019). Kompetensi Guru. Bumi Aksara, Jakarta.

Rusman, R. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangan Profesionalisme Guru. Rajagrafindo Persada, Jakarta.

Rusnawati, R. (2015). Kompetensi Pedagogik Guru dalam Memotivasi Minat Belajar Siswa pada SMAN 1 Leupung. Intelektualita, 3(2), 101-108.

Sadullah, U. (2011). Pedagogik (Ilmu Mendidik). Rosada Karya, Bandung.

Sardiman, M. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Rajawali Pers, Jakarta.

Sugiyono, S. (2018). Penggunaan Literatur dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Keperawatan Indonesia, 9(1), 32–35.

Wahyudi, L., Kuncoro, T., & Dardiri, A. (2018). Pengaruh kinerja pedagogik guru dan kondisi lingkungan terhadap minat kerja dan dampaknya pada hasil belajar siswa SMK. Teknologi Dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya, 41(1), 55-66.

Yani, A., & Roni, A. (2023). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Mutu Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa. UNISAN JURNAL, 2(2), 603-612.

Downloads

Published

2025-01-09

How to Cite

Ahmad Bagus Syifaur Romli, & Didit Darmawan. (2025). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Setingkat Menengah Kejuruan. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(2), 130–146. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i2.979

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.