Pelatihan Metode Tilawati untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an dengan Baik dan Benar bagi Santri TPQ Al-Fath Griya Kartika Desa Cemandi

Authors

  • Eli Masnawati Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Salwa Atika Salsabilah Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Sulton Nur Falaq Marjuki Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/ardhi.v3i3.1269

Keywords:

Tilawati, Qur'an Learning, Reading Fluency, Tajwid, Asset-Based Community Development, TPQ Al-Fath

Abstract

Effective Qur'an learning is an essential aspect of Islamic religious education, particularly in improving the ability to read the Qur'an correctly and fluently. The Tilawati method is a learning approach emphasizing talaqqi musyafahah to improve letter pronunciation and tajwid. This study aims to optimize the implementation of the Tilawati method at TPQ Al-Fath Griya Kartika Desa Cemandi to enhance reading fluency and tajwid comprehension among students. The methodology employed is the Asset-Based Community Development (ABCD) approach, utilizing interviews and observations as data collection techniques and involving lecturers, students, and the community in the community service activities. The results indicate significant improvements in Qur'an reading fluency, tajwid understanding, and student motivation. Therefore, the Tilawati method is proven to be an effective learning model for Qur'an education that provides sustainable positive impacts for the surrounding community

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas. N., J.Uzlifatul., U. S. Fitriansia., M. 3Siti., & S. A. Aisyah, (2025). Konsep Kasih Sayang dan Empati dalam Hadits Nabi Muhammad Perspektif Pendidikan Islam, Jurnal Islamiceducation, 5 (1). 1-12.

Asy-Syahida, N, S., & Rasyid, M, A. (2020). Studi Komparasi Metode Talaqqi dan Metode Tilawati dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-qur’an, Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4 (2). 186-191.

Budianto. A. A. (2023). Pentingnya Pendidikan Inklusif Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Ramah Bagi Semua Siswa, Jurnal Kajian dan Psikologi, 1(1). 12-19.

Fajriani, D. (2019). Implementasi Metode Tilawati Untuk Meningkatkan Kemampuan Bacaan Al-Quran.

Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, Vol. 3 (2), h.179–187.

Hambali, W. H. (2020). Penguatan Receptive Skills Siswa Melalui Metode Tilawati Pada Pembelajaran Al- Quran Di Madrasah. Risa^ lah: Jurnal Pendidikan Dan StudI Islam, Vol. 6 (1), h. 134–149.

Hartono. (2018). Penerapan Metode Tilawati pada Mata Pelajaran Baca Tulis Al-Qur’an di SDIT Mukhlisin kabupaten Gowa, Jurnal PPs UIN Alauddin Makassar, 7(2), 263- 271.

Hidayat, A. (2019). Efektivitas Metode Tilawati dalam Pembelajaran Al-Qur'an pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 112-125.

Hidayat, A. (2019). Efektivitas metode TILAWATI dalam pembelajaran Al-Qur'an. Jakarta: Pustaka Islam.Rahman, F. (2020). Pendidikan agama dalam masyarakat pedesaan. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.Suryani, N. (2021). Faktor sosial dan ekonomi dalam pendidikan keagamaan. Bandung: Literasi Nusantara.

McKnight, J., & Kretzmann, J. (1993). Building communities from the inside out: A path toward finding and mobilizing a community's assets. Evanston, IL: Institute for Policy Research.

Mursidin, (2020). Penerapan Metode Tilawati Dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an di SD Inpres I Lasoni Kecamatan Mantikulore Kota Pulau. Tesis. Iain Palu.

Novita, O. Z. (2019). Efektivitas Penerapan Metode Tilawati Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Al-Quran Di Sd Islam Aqzia Teluk Kuantan. JOM FTK UNIKS (Jurnal Online Mahasiswa FTK UNIKS), Vol 1 (1), 121–126.

Rahman, B. (2019). Pendidikan Keagamaan di Komunitas Pedesaan. Bandung: Mitra Pustaka.

Rifa’i, A. (2018). Implementasi Metode Tilawati Untuk Meningkatkan Kualitas Membaca Al-Quran. Jurnal Ilmiah ALMADRASAH, Vol. 2 (2), 85–97.

Zuhri, M. (2021). Peran Metode Tilawati dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur'an di TPQ. Jurnal Pendidikan Keislaman, 5(1), 89-101.

Downloads

Published

2025-06-13

How to Cite

Eli Masnawati, Salwa Atika Salsabilah, & Sulton Nur Falaq Marjuki. (2025). Pelatihan Metode Tilawati untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an dengan Baik dan Benar bagi Santri TPQ Al-Fath Griya Kartika Desa Cemandi. ARDHI : Jurnal Pengabdian Dalam Negri, 3(3), 126–137. https://doi.org/10.61132/ardhi.v3i3.1269

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)