Pendampingan Belajar Siswa melalui Model PjBL: Proyek Pembuatan Barcode sebagai Sumber Belajar Klasifikasi Tumbuhan
DOI:
https://doi.org/10.61132/ardhi.v2i6.915Keywords:
Barcode, Mentoring, Project Based LearningAbstract
To overcome the students' lack of knowledge about local plants around the school, this mentoring uses a project-based learning model (PjBL) with the aim of accompanying them in a plant barcode making project that is carried out for 4 months. As a technology-based learning medium, students make observations, identify plants, species and make barcodes containing information about plants. Student activities before, during, and after the project are described through a qualitative research approach. The result is that project-based learning successfully improves students' creativity, engagement, critical thinking, and cooperation skills. Additionally, students gain a better understanding of biodiversity through this project, and they can use technology to provide engaging and relevant lessons.
Downloads
References
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul, 6(1), 974–980.
Afrida, S., & Harahap, R. E. (2014). Implementasi media pembelajaran teknik pengkodean barcode berbasis multimedia dalam meningkatkan kualitas kegiatan belajar mengajar. Proseding Seminar Bisnis & Teknologi, 407–420.
Diana, H. A., & Saputri, D. V. (2021). Model project based learning terintegrasi STEAM terhadap kecerdasan emosional dan kemampuan berpikir kritis siswa berbasis soal numerasi. Jurnal Numeracy, 8(2), 113.
Jumrodah, Liliasari, Adisendjaja, Y. H., & Sanjaya, Y. (2021). Keterampilan berpikir kreatif mahasiswa calon guru biologi pada konsep biota laut menuju pembangunan berkelanjutan melalui pembelajaran berbasis proyek. Jurnal Pendidikan Sains dan Matematikan, 9(1), 98–106.
Maruanaya, H. J. (2023). Desain penerapan model pembelajaran berbasis proyek dalam pembelajaran bahasa. Arbitrer: Jurnal Pendidikan dan Sastra Indonesia, 5(1), 801–818.
Nababan, D., Marpaung, A. K., & Koresy, A. (2023). Strategi pembelajaran project based learning (PjBL). Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(2), 706–719.
Nureflia, W., Asra, R., & Nazaruddin. (2018). Pengembangan lembar kegiatan siswa berbasis etnosains yang berkarakter pada materi taksonomi tumbuhan untuk siswa SMA. Edu-Sains, 7(1), 34–42.
Pangsuma, N. S., & Hidayat, T. (2023). The urgency of understanding taxonomy in learning biology. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 9(4), 95–110. https://doi.org/10.22437/biodik.v9i4.31092
Sanubari, P., Darmawan, B., & Husain, M. (2024). Perancangan sistem presensi siswa menggunakan kartu tanda pelajar dengan penerapan teknologi QR code. Prosiding Seminar Nasional Teknologi dan Sains, 3, 162–169.
Tien Irafahmi, D., Wildan Naufal, M., Eka, O. W., Ava Neisya, A., & Priyono, A. (2023). Edukasi pembelajaran berbasis HOTS bagi guru SMK akuntansi. D’Edukasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 109–119.
Trimawati, K., Tjandrakirana, & Raharjo. (2020). Pengembangan instrumen penilaian IPA terpadu dalam pembelajaran model project based learning (PjBL) untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kreatif siswa SMP. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(1), 36–52.
Wiratama, L., & Irfan, D. M. (2023). Peran pembelajaran berbasis proyek dalam meningkatkan kreativitas siswa di tingkat sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Merdeka Belajar, 1(1), 7–12. https://ejournal.marqchainstitute.or.id/index.php/Profit
Yuniwati, E. D. (2024). Pemanfaatan kebun pangan universitas sebagai sarana pengajaran hortikultura: Belajar dari pengalaman proyek. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(3), 135–143. https://doi.org/10.61650/jptk.v1i3..268
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ARDHI : Jurnal Pengabdian Dalam Negri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.