Menerapkan Pendidikan Holistik dan Komprehensif untuk Meningkatkan Perkembangan Moral, Intelektual, dan Sosial Siswa
DOI:
https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i3.1206Keywords:
digital era, skills, holistic, comprehensive educationAbstract
The rapid progress of technology, increasing globalization, and shifting socio-economic conditions pose major challenges for education in the digital age. This study investigates how holistic education fosters competencies aligned with future demands. Utilizing a qualitative method, it conducts a literature review with descriptive analytical techniques. Holistic education plays a crucial role in nurturing creativity, critical thinking, effective communication, and collaboration. It serves as a strategic response to global issues such as technological innovation and fast-paced societal transformations. Beyond equipping students to navigate digital challenges, holistic education also cultivates adaptability, leadership skills, and strong work ethics to handle unexpected changes. More than merely delivering academic content, holistic education aims to build character and prepare future generations to thrive as capable and competitive leaders.
Downloads
References
Ali, M. (2011). Psikologi remaja perkembangan peserta didik. PT Bumi Aksara.
Akal, P., & Fisik, D. A. N. (2024). Konsep pendidikan holistik dalam filsafat pendidikan Islam: Studi atas pengembalian konsep pendidikan yang berbasis. Jurnal, 11, 1185–1196.
Ardita, S., et al. (2023). Pengaruh perkembangan intelektual, sosial, dan bahasa remaja terhadap tingkah laku siswa di SD Negeri Kandang Mbelang Kabupaten Aceh Tenggara. Jurnal, 3(1).
Auryn, V. (2007). How to create smart kids. Ar-Ruzz Media Group.
Azzahra, A., Sholihah, A., & Asy’ari, A. M. (2023). Pendidikan holistik berbasis Islam: Implementasi dalam membentuk karakter siswa di era 4.0. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(1), 174–179.
Azman, Z. (2019). Pendidikan Islam holistik dan komprehensif. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. http://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005
Azman, Z. (2019). Pendidikan Islam holistik dan komprehensif. STAI Bumi Silampari Lubuklinggau, 1(1).
Diahsari, E. Y. (2017). Memotret kemampuan intelektual siswa SD di pedusunan. Universitas Ahmad Dahlan.
Fauziah, U., Qomariyah, S., & Babullah, R. J. R., N. N. (2023). Konsep pendidikan holistik di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Assajidin Sukabumi. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 33–44. https://journal.politeknik-pratama.ac.id/index.php/bersatu/article/view/315
Hidayat, N. (2016). Otonomi daerah dan desentralisasi pendidikan: (Studi pada jenjang pendidikan menengah Dinas Pendidikan Kota Sawahlunto). Society, 4(1), 35–50. https://doi.org/10.33019/society.v4i1.34
Hutagalung, M. F. B., et al. (2024). Perkembangan intelektual, emosi, sosial dan moral remaja. Jurnal, 8(2).
Ika, I., Nisa, K., Riyandi, I. I., & Laffanillah, F. (2024). Pendidikan holistik dalam merangkul spiritualitas dan pengetahuan empiris. Jurnal, 3, xx–xx.
Jahja, Y. (2011). Psikologi perkembangan. Kencana.
Mulyasa, E. (2013). Manajemen pendidikan karakter. Bumi Aksara.
Nur, E., Baharuddin, & Wahyuni. (2010). Teori belajar dan pembelajaran. Ar-Ruzz Media.
Purwati. (2016). Psikologi perkembangan anak. Pohon Cahaya.
Sholichah, A. S. (2020). Pendidikan karakter anak pra akil balig berbasis Al-Qur’an. PT Nasya Expanding Management.
Siregar, Y. P., & Asrin. (2023). Perkembangan sosial, emosi, moral anak sekolah dasar. Jurnal, 1(2).
Wulandari, I. S., & Abiyaksa, I. T. (2025). Pendekatan holistik dalam manajemen kesiswaan: Akademik, karakter, dan bakat. Jurnal, 2, 302–315.
Zuchdi, D. (2001). Pendekatan pendidikan nilai secara komprehensif sebagai suatu alternatif pembentukan akhlak bangsa. Universitas Negeri Yogyakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Budi Pekerti Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.