Membangun Kepemimpinan yang Efektif di Sekolah dengan Pendekatan Psikologi Manajerial

Authors

  • Muhammad Fikri Firmansyah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Kanzul Aras Nurjannah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Elfa Mazroatul Mawaddah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Fajar Zikri Ramdhan Cahyadi Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Mu’alimin Mu’alimin Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i4.1184

Keywords:

Effective Leadership, Leadership Characteristics, Managerial Psychology

Abstract

Building effective leadership in schools is key to creating a productive and harmonious educational environment. A managerial psychology approach can provide in-depth insight into effective ways of leading, by considering psychological aspects that influence individual behavior and performance in school organizations. This approach focuses on understanding the psychological characteristics of leaders and team members, managing emotions, and effective communication in building mutually supportive relationships. In an educational context, managerial psychology can help school leaders to manage team dynamics, increase motivation, and create a positive work climate. Therefore, it is hoped that the application of managerial psychology principles in leadership in schools can produce more effective school management, both in the aspects of teaching, management and human resource development.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fadhli, M. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Yang Efektif Dalam Menciptakan Sekolah Efektif. Jurnal Tarbiyah, Vol. 23, No. 1, Januari-Juni 2016, 85(1), 6.

Fauzi, A. (2021). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah. JIEM (Journal of Islamic Education Management), 5(2), 178. https://doi.org/10.24235/jiem.v5i2.9107

Habibullah, N. (2020). Psikologi Manajemen Dalam Pendidikan Nur Habibullah. 10(Desember), 25–38.

Ilmi, A. F. (2021). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Perspektif Psikologi Pendidikan. Jiem (Journal Of Islamic Education Management), 5(2), 178. Https://Doi.Org/10.24235/Jiem.V5i2.9107

Koswara, N., Aryani, W. D., Yulianti, L., Armiyanti, A., & Lova, N. R. (2023). Kepemimpinan Pendidikan Masa Depan dan Kekinian Berbasis Agama, Filsafat, Psikologi dan Sosiologi;Implementasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 170–184. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i1.686

Lahitania, Z., Muttaqin, M. I., Islam, U., Maulana, N., Ibrahim, M., & Timur, J. (2025). Konsep dan Implementasi Kepemimpinan Pendidikan Efektif dalam Mewujudkan Sekolah Berprestasi.

Muhani, Imron, A., & Kusmintardjo. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dasar Di Daerah Terpencil (Studi Multi Kasus Di Sdn 2 Bakalan dan SDN 2 Kepyar Purwantoro Kabupaten Wonogiri). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(8), 1464–1472.

Nugraha, M. S., Bandung, K., & Barat, J. (2024). PENERAPAN PSIKOLOGI ORGANISASI DALAM MANAJEMEN. November, 123–136.

Opan Arifudin, Rudy Hidana, A. J. (2015). Psikologi Pendidikan Tinjauan Teori dan Praktis.

Sudharta, V. A. (2017). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Perspektif Psikologi. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 208–217. https://doi.org/10.17977/um025v1i32017p208

Wiwaha, Z. A. dan W. A. (n.d.). Kontribusi Ilmu Psikologi dan Sosiologi dalam Perilaku Organisasi serta Implikasinya Terhadap Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam.

Zuchri Abdussamad. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Syakir Media Press.

Downloads

Published

2025-06-02

How to Cite

Muhammad Fikri Firmansyah, Kanzul Aras Nurjannah, Elfa Mazroatul Mawaddah, Fajar Zikri Ramdhan Cahyadi, & Mu’alimin Mu’alimin. (2025). Membangun Kepemimpinan yang Efektif di Sekolah dengan Pendekatan Psikologi Manajerial. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(4), 84–91. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i4.1184

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)