Podcast Sebagai Media Ajar Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Ahmad Husein Universitas Ahmad Dahlan
  • Eidel Putri Maharani Universitas Ahmad Dahlan
  • Muhammad Amril Saifuddin Universitas Ahmad Dahlan
  • Angga Bagas Satria Universitas Ahmad Dahlan
  • Unik Hanifah Salsabila Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.65

Keywords:

Approach, Podcast, Spotify, PAI Learning

Abstract

As time goes by, social media can also be used as a learning medium, there are lots of learning media that can be used by teachers, such as Podcast media on the Spotify application. In the Spotify application there is a feature that can be used to create learning media, namely Podcasts. Therefore, learning PAI using the Spotify Podcast will make students more interested and easier to understand the learning material by playing it many times in the application. This research uses a qualitative method with a literature study approach. Data collection techniques use library data by collecting research related to the topic. Implementing the Podcast feature on Spotify can be a new step for educators/teachers, and is easy to provide students with an understanding of PAI learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akifah, A., Kudratullah, K., & Rahmi, R. (2023). Penyajian Konten Podcast Kreatif dan Berkualitas. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(1), 19–24. https://doi.org/10.52436/1.jpmi.894

Chairunnisa, G. (2021). Tingkat Kepuasan Remaja Dalam Menggunakan Podcast Pada Spotify Di Pekanbaru.

Dwi Susilowati, R., & Faiziyah, N. (2020). 68-78) Jurnal Riset Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Matematika ISSN. In JRPIPM (Vol. 4, Issue 1).

Farhan, M. (2022). Penggunaan Podcast Sebagai Media Pembelajaran Sastra Indonesia. ESTETIKA: JURNAL PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA, 3(2), 64–71. https://doi.org/10.36379/estetika.v3i2.201

Fatroh Laili Amelia. (2023). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PODCAST DALAM APLIKASI.

Indriastuti, F., Tri, W., Bpmrp, S., Yogyakarta, K., Sorowajan, J., No, B., & 367 Banguntapan, Y. (2014). PODCAST SEBAGAI SUMBER BELAJAR BERBASIS AUDIO AUDIO PODCASTS AS AUDIO-BASED LEARNING RESOURCES (Vol. 18).

Jonerd Ramadhani, F., Nuraeni, R., Telkom, U., Telekomunikasi, J., Bandung, K., & Barat, J. (2023). PENGARUH PODCAST SEBAGAI MEDIA UNTUK MENINGKATKAN SELF DEVELOPMENT MAHASISWA INDONESIA (Studi Pada Mahasiswa Indonesia Pendengar Podcast ’Self Dev by Andreas Bordes’) THE EFFECTS OF “SELF DEV BY ANDREAS BORDES” PODCAST AS A MEDIA TO IMPROVE INDONESIAN STU. JURNAL STUDI KOMUNIKASI DAN MEDIA, 27. https://doi.org/10.17933/jskm.2023.5133

Laila Dahratul. (2020). INOVASI PERANGKAT PEMBELAJARAN MENGGUNAKANAPLIKASI PODCAST.

Mayangsari, D., & Tiara, D. R. (2019). Podcast Sebagai Media Pembelajaran Di Era Milenial. Age Universitas Hamzanwadi, 3(02), 126–135.

Mendio, D., & Valiant, V. (2021). Penyajian Konten Podcast Yang Berkualitas Pada Aplikasi Spotify (Studi Deskriptif Podcast “Plung”). IKON Jurnal Ilmu Komunikasi, 26(3), 247–263.

Murtopo, G. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Agama Islam Pada Masa Pandemi Virus Covid 19 Berbasis Podcash Sosial Media Musik Spotify di Politeknik Negeri Media Kreatif PSDKU Medan. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 13(2). https://doi.org/10.30596/intiqad.v13i2.6272

Nur’aini, F., Supriatna, N., & Ratmaningsih, N. (2023). Pemanfaatan Podcast Sebagai Sumber Belajar Kreatif dalam Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Paedagogy, 10(1), 106. https://doi.org/10.33394/jp.v10i1.6210

Phillips, B. (2017). Student-Produced Podcasts in Language Learning-Exploring Student Perceptions of Podcast Activities. In IAFOR Journal of Education (Vol. 5).

Radika, M. I., & Setiawati, D. (2020). STRATEGI KOMUNIKASI PODCAST DALAM MEMPERTAHANKAN PENDENGAR (STUDIKASUS DALAM PODCAST DO YOU SEE WHAT I SEE).

Rahmah, L. A., & Ahsanuddin, M. (2023). Pengembangan Media Podcast pada Aplikasi Spotify sebagai Media Pembelajaran Maharah al- Istima’. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 2(11), 1613–1625. https://doi.org/10.17977/um064v2i112022p1613-1625

Ramadhani, J. S., Firmansyah, M. B., Wilujeng, I. T., Putri, N. N., & Nafisah, D. (2023). Pemanfaatan Podcast Spotify sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(2), 135–143. https://doi.org/10.37640/jip.v14i2.1588

Satya Purusa, V., & Suni, E. K. (2021). PENGARUH MEDIA PODCAST TERHADAP KETERGANTUNGAN MASYARAKAT USIA DEWASA AWAL DI INDONESIA. Inter Script: Journal of Creative Communication |, 3(1), 13–26.

Shahnaz, Yusuf, N., Elensyah, A., & Machawan, R. (2022). Penggunaan Podcast Sebagai MediaPembelajaran Bahasa Jepang.

Sitepu, E. N. (2021). PROSIDING PENDIDIKAN DASAR URL: https://journal.mahesacenter.org/index.php/ppd/index Media Pembelajaran Berbasis Digital. Mahesa Center, 1. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.195

Syifa Madina. (2023). PRODUK PROGRAM SIARAN PODCAST CERITA SEJARAH ISLAM PADA PLATFORM DIGITAL SPOTIFY.

Unit Putri Inayah, A., & Hasanudin, C. (2023). Prosiding Seminar Nasional Daring Aplikasi Spotify Sebagai Sarana Meningkatkan Keterampilan Ber-bicara Menggunakan Fitur Podcast.

Yaumi, M. (2017). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian, Fungsi, dan Urgensinya bagi Anak Milenial.

Yunus, M., & Mitrohardjono, M. (2020). PENGEMBANGAN TEHNOLOGI DI ERA INDUSTRI 4.0 DALAM PENGELOLAAN PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR ISLAM PLUS BAITUL MAAL. https://doi.org/10.24853/tahdzibi.3.2.129-138

Downloads

Published

2024-01-23

How to Cite

Ahmad Husein, Eidel Putri Maharani, Muhammad Amril Saifuddin, Angga Bagas Satria, & Unik Hanifah Salsabila. (2024). Podcast Sebagai Media Ajar Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 104–116. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.65

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)