Implikasi Filsafat Ilmu dan Relevansinya dalam Kehidupan Sehari-Hari

Authors

  • Selfi Okta Rahmadini UIN Sumatera Utara
  • Salwa Apriliza UIN Sumatera Utara
  • Fadhila Isfa UIN Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i2.991

Keywords:

Philosophy of Science, Ethics, Critical Thinking, Environmental Sustainability

Abstract

This article discusses the meaning of philosophy of science in everyday life and its relevance for individuals and society. Using qualitative research methods with a literature review approach, this research examines various sources that explain how the philosophy of science can be applied in real life contexts. Research shows that philosophy of science is not only an academic discipline, but also serves as a guide in decision making, ethical development, and self-understanding. Through the application of philosophical principles, individuals can make better moral choices, improve critical thinking skills, and build healthier interpersonal relationships. Additionally, this article highlights the importance of awareness of environmental desirability as part of the moral responsibility resulting from philosophical thought. Thus, the philosophy of science plays an important role in shaping human perspectives and actions in the complex modern era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilia Ayu Firnanda, Nurul Fajreini, & Atok Syihabuddin. (2023). Pendekatan Etika dalam Pengambilan Keputusan oleh Nadhir Wakaf. Jurnal Publikasi Sistem Informasi dan Manajemen Bisnis, 3(1), 181–191. https://doi.org/10.55606/jupsim.v3i1.2413

Elia, R., Erita, Y., & Desyandri. (2023). Penerapan Ilmu Filsafat Dalam Membangun Pola Pikir Siswa Dalam Merespon Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2566–2575. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.571

Fazria, N., & Karneli, Y. (2024). PERAN FILSAFAT ILMU DALAM PEMBENTUKAN ETIKA PROFESIONAL. 9(4), 537–550.

Habibah, S. (2017). Implikasi Filsafat Ilmu Terhadap Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. DAR EL-ILMI: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora, 4(1), 166–180.

Herawati, N. D. (2022). MANFAAT FILSAFAT ILMU BAGI PENDIDIK. PENDIS (Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial)(Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial), 2(3), 1–9.

Muzakir, K., Aqlima, C. N., Simbolon, T., Agusrian, K., & Dongoran, R. (2024). Filsafat sebagai Dasar Perkembangan Ilmu Pengetahhuan. Jurnal Ilmiah Nusantara, 1(4), 218–229.

Nisa, A., Lesmana, R., Islam, U., Sumatera, N., Natasya, F. P., Islam, U., Sumatera, N., Nasution, R. A., Islam, U., Sumatera, N., & Medan, K. (2025). Perkembangan filsafat ilmu dan relevansinya terhadap filsafat islam. 3(1), 387–399.

Putri, N., & Syukur, M. (2024). Telaah Filsafat Ilmu: Pandangan dan Kontribusinya dalam Pengetahuan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(1), 634–649.

Rosita Hasibuan, A. R., & Sibuea, Nabilah Mahmud Fikri, M Raihan, M. (2024). Kontribusi Filsafat Ilmu dalam Penelitian Ilmiah dan Kehidupan Sosial Prodi Hukum Pidana Islam , Fakultas Hukum Dan Syariah , UINSU Medan Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. 3, 332–349.

Tantriana, D. (2022). Filsafat Based on Comprehensive Study in Management. www.penerbitlitnus.co.id

Wahana, P. (2016). Filsafat Ilmu Pengetahuan. Pustaka Diamond, 83. https://repository.usd.ac.id/7333/1/3. Filsafat Ilmu Pengetahuan (B-3).pdf

Wilujeng, S. R. (2013). Filsafat , Etika dan Ilmu : Upaya Memahami Hakikat Ilmu dalam Konteks Keindonesiaan. Humanika, 17(1), 79–90. http://ejournal.undip.ac.id/index.php/humanika/article/view/5313

Downloads

Published

2025-01-11

How to Cite

Selfi Okta Rahmadini, Salwa Apriliza, & Fadhila Isfa. (2025). Implikasi Filsafat Ilmu dan Relevansinya dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(2), 216–225. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i2.991

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.