Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Problem Solving Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI.1 Di SMAN 4 Tana Toraja

Authors

  • Hiskiawati Institut Agama Kristen Negeri Toraja
  • Sisilia Tiku Institut Agama Kristen Negeri Toraja
  • Lidya Sallata Institut Agama Kristen Negeri Toraja
  • Fitri Tri Intani Pali'pangan Institut Agama Kristen Negeri Toraja
  • Hesli Filadelfia Institut Agama Kristen Negeri Toraja

DOI:

https://doi.org/10.61132/tritunggal.v3i1.818

Keywords:

Group Guidance, Problem Solving Technique, Learning Motivation, SMAN 4 Tana Toraja

Abstract

This study aims to determine the effect of group guidance with problem solving techniques in increasing the learning motivation of class XI.1 students at SMAN 4 Tana Toraja. The method used in this research is quantitative approach with experimental design. The sample used was 30 students from class XI.1 who were purposively selected. Group guidance intervention was conducted for 6 meetings with a focus on the application of problem solving techniques in overcoming academic problems faced by students. Data were collected using a learning motivation questionnaire that had been tested for validity and reliability. The results of data analysis showed a significant increase in students' learning motivation after being given group guidance with problem solving techniques. Based on the results of the study, it can be concluded that group guidance with problem solving techniques is effective in increasing students' learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldjon Nixon Dapa, Meisie Lenny Mangantes. Bimbingan Konseling Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Deepublish Group penerbitan CV BudI Utama, 2021.

Annisa Lestari, Siska Dwi Paramitha. “Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Meningkatkan Kemampuan Penyesuaian Diri Mahasiswa.” indonesia Journal Of Counseling and Education 1, no. 1 (2020): 20–21.

Dewa Ketut Sukardu, Desak P.E Nila Kusnawati. Proses Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.

Dewi, Atika Kumala. Strategi Dan Pendekatan D i Era Milenial, Ed. Nur Kholik. Jawa Barat: Edu Publisher, 2021.

Didik Lestari. “Penerapan Pembelajaran Problem Solving Dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Antara Manusia Dengan Lingkungan Sebagai Akibat Dari Dinamika Atmosfer Mata Pelajaran Geografi Di Kelas X SMAN 1 Ngrayun Ponorogo Semester 2 Ajaran 20.” jurnal Riset Rumpun Ilmu Pendidikan 2, no. 1 (2023): 179.

Dona Anisah Putri, Hetilaniar, Henni Riyanti. “Pengaruh Metode Problem Solving Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 17 Palembang.” jurnal pendidikan tambusai 6, no. 1 (2022): 13963.

Eis Imroatul Muawanah, Abdul Muhid. “Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Selama Pendemi Covid-19: Literatur Review.” jurnal ilmiah bimbingan konseling undiksha 12, no. 1 (2021): 92.

Hartanti, Jahju. Bimbingan Kelompok. Junjung: UD Duta Sablon, 2022.

———. Bimbingan Konseling. surabaya: UD DUTA SABLON, 2022.

Kartini. “Efektivitas Penggunaan Metode Problem Solving Mata Kuliah Statistika Pendidikan Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa S1 PGSD.” Cokroaminoto Journal of primary education 3, no. 2 (2020): 70.

KBBI. Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). http://kbbi.web.id/kelompok, n.d.

Merliana Kara Asa, Maria Erlinda, Dhiu Margaretha. “Efektivitas Penerapan Teknik Modeling Simbolis Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Peningkatan Motivasi Belajar Siswa.” Jurnal Penelitian Pendidikan 1, no. 2 (2024): 69.

Mhd Eko Nanda Siregar. Problem Solving Dalam Al-Quran Analisis Tafsir Al-Azhar. Skripsi Jurusan Manajemen Dakwah, 2017.

Narti, Sri. Kumpulan Contoh Laporan Hasil Penelitian Tindakan Bimbingan Konseling (PTBK). Yogyakarta: CV Budi Utama, 2019.

Norfan Ahmad. “Persepsi Siswa Terhadap Pelaksanaan Bimbingan Kelompok Di Kelas XI MIA SMAN 3 Kota Jambi.” Artikel Ilmiah, 2019.

———. “Pesrsepsi Siswa Terhadap Pelaksanaan Bimbingan Kelompok Di Kelas XI MIA SMAN 3 Kota Jambi.” Artikel Ilmiah, 2019.

Nova, Ritongan. “Impelementasi Metode Problem Solving Dalam Meningkatkan Pembelajaran Agama Kristen Di Sekolah.” Jurnal Shanan 5, no. 1 (2021): 32.

Nurhasanah, Romiaty. “Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas X Mipa V Pada Masa Pandemi DI Man Kota Palangka Raya.” Jurnal of Guidance and Counseling 5, no. 2 (2021): 218.

Prayitno, Erman Amti. Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. Jakarta: PT. RINEKA CIPTA, 2008.

Qanita Alya. Kamus Bahasa Indonesia. Bandung: PT Indah Jaya Adipratama, 2009.

Robert L.Solso. Psikologi Kognitif. Erlangga: Jakarta, 2007.

Sjahudi Sirodj. Pengantar Bimbingan Dan Konseling. Sidoarjo: Rineka Cipta, 2010.

Tohirin. Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: PT RAJAGRAFINDO PERSADA, 2015.

———. Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: PT RAJAGRAFINDO PERSADA, 2015.

Ulul Azam. Bimbingan Dan Konseling Perkembangan Disekolah. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2016.

W.J.S Poerwadarminta. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Sidoarjo: Rineka Cipta, 2003.

Downloads

Published

2024-11-21

How to Cite

Hiskiawati, Sisilia Tiku, Lidya Sallata, Fitri Tri Intani Pali’pangan, & Hesli Filadelfia. (2024). Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Problem Solving Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI.1 Di SMAN 4 Tana Toraja. Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen Dan Katolik, 3(1), 01–10. https://doi.org/10.61132/tritunggal.v3i1.818

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.