Mengenal Budaya Betawi dalam Pembelajaran Sekolah Dasar : Observasi di SDN Karangantu untuk Meningkatkan Kesadaran Budaya Siswa
DOI:
https://doi.org/10.61132/ardhi.v3i3.1347Keywords:
Betawi-culture, cultural-awareness, elementary-education, local-wisdom, traditional-learningAbstract
This research aims to examine the implementation of Betawi cultural education in elementary school learning at SDN Karangantu to enhance students' cultural awareness. Using qualitative descriptive methods through observation, interviews, and documentation, this study investigates how Betawi cultural elements are integrated into the curriculum and their impact on students' understanding of local heritage. The research was conducted over three months involving 120 students from grades 1-6 and 8 teachers. Findings reveal that incorporating Betawi cultural elements such as traditional songs, folklore, and arts significantly improves students' cultural appreciation and identity formation. The study recommends systematic integration of local cultural content in elementary education curricula to preserve cultural heritage while enhancing educational quality.
Downloads
References
Andriani, S., & Kusuma, D. (2020). Implementasi pembelajaran berbasis kearifan lokal dalam membentuk karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 85–94. https://doi.org/10.21009/JPD.011.09
Budiarti, M., & Haryanto, E. (2021). Strategi pelestarian budaya lokal melalui pendidikan karakter di sekolah dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 5(1), 45–56. https://doi.org/10.17509/ijpe.v5i1.31456
Dewi, R., & Sari, A. (2019). Pengintegrasian nilai-nilai budaya Betawi dalam pembelajaran tematik sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 412–420. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.21765
Firdaus, M. (2022). Pembelajaran kontekstual berbasis budaya lokal untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Educatio, 8(2), 234–241. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.2143
Gunawan, I., & Palupi, A. (2020). Taksonomi Bloom revisi ranah kognitif dalam pembelajaran budaya lokal. Premiere Educandum, 10(1), 12–23. https://doi.org/10.25273/pe.v10i1.6168
Handayani, P., & Nugroho, S. (2021). Model pembelajaran berbasis kearifan lokal untuk memperkuat identitas budaya siswa. Jurnal Kependidikan, 7(3), 298–308. https://doi.org/10.21831/jk.v7i3.41234
Hastuti, D. (2020). Efektivitas pembelajaran seni budaya Betawi dalam membentuk karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Seni Budaya, 15(2), 78–89. https://doi.org/10.31851/jsb.v15i2.4523
Koentjaraningrat, K. (2009). Pengantar ilmu antropologi. Jakarta: Rineka Cipta.
Kusuma, A., & Wijaya, T. (2023). Implementasi kurikulum merdeka dengan muatan lokal budaya Betawi. Jurnal Kurikulum dan Teknologi Pendidikan, 8(1), 56–67. https://doi.org/10.17977/um017v8i12023p056
Lestari, N., & Rahman, F. (2019). Dongeng Betawi sebagai media pembelajaran karakter di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(2), 167–178. https://doi.org/10.21831/jpk.v9i2.25351
Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Ningrum, E., & Sobandi, A. (2021). Peran guru dalam mengintegrasikan budaya lokal pada pembelajaran di sekolah dasar. Elementary School, 8(2), 245–254. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i2.1234
Pratiwi, S., & Hartono, Y. (2020). Analisis kesadaran budaya siswa sekolah dasar melalui pembelajaran berbasis etnopedagogi. Mimbar Sekolah Dasar, 7(2), 189–201. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v7i2.24576
Rahayu, M., & Susanto, G. (2022). Pengembangan bahan ajar berbasis kearifan lokal Betawi untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 22(1), 89–102. https://doi.org/10.17509/jpp.v22i1.45678
Rusman, R. (2011). Model-model pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sari, D., & Mulyani, S. (2021). Pembelajaran tari tradisional Betawi untuk mengembangkan kecerdasan kinestetik siswa. Jurnal Seni Tari, 10(1), 34–45. https://doi.org/10.15294/jst.v10i1.43210
Setiawan, B., & Indrawati, R. (2020). Storytelling sebagai metode pembelajaran budaya lokal di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 6(2), 156–167. https://doi.org/10.22219/jinop.v6i2.12456
Sukmadinata, N. S. (2009). Metode penelitian pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Supriyanto, A. (2018). Pembelajaran berbasis budaya lokal sebagai upaya pelestarian identitas bangsa. Jurnal Pendidikan Humaniora, 6(4), 142–152. https://doi.org/10.17977/um030v6i42018p142
Tilaar, H. A. R. (2004). Multikulturalisme: Tantangan-tantangan global masa depan dalam transformasi pendidikan nasional. Jakarta: Grasindo.
Wulandari, F. (2019). Integrasi cerita rakyat Betawi dalam pembelajaran bahasa Indonesia untuk meningkatkan literasi siswa. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 13(2), 78–90. https://doi.org/10.15294/jpbsi.v13i2.28765
Yusuf, M., & Arief, S. (2023). Evaluasi program pembelajaran muatan lokal budaya Betawi di sekolah dasar Jakarta. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 14(1), 23–35. https://doi.org/10.21009/JEP.141.03
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ARDHI : Jurnal Pengabdian Dalam Negri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.