Peningkatan Kualitas Bacaan Al-Qur’an Melalui Pelatihan Tajwid di Desa Pasinan
DOI:
https://doi.org/10.61132/ardhi.v2i5.785Keywords:
Quran Reading, Training, Tajweed ScienceAbstract
This study aims to improve the quality of Qur'an reading through tajwid training in Pasinan Village. The method used is the Asset-Based Community Development (ABCD) approach, which focuses on utilizing the potential of local communities. This training was conducted for one week, with five sessions at the Pasinan Village Hall, involving children from preschool to high school age. This training includes the theory and practice of tajwid science. The results showed a significant increase in the quality of participants' Qur'an reading, which was marked by an increase in understanding of tajwid rules and increased reading skills. The main supporting factors were the enthusiasm of the participants and the harmonious cooperation between the Unsuri Team and the local community, despite the challenges in teaching early childhood children. In conclusion, this tajwid training succeeded in improving the quality of Qur'an reading in Pasinan Village and provided significant benefits to the community
Downloads
References
liyah, N. D., Machfud, N. U. A. C., Mardikaningsih, R., Masfufah, M., Badriyah, L., & Halizah, S. N. (2024). Meningkatkan seni baca Al-Qur’an di TPQ Nurul Hidayah melalui pembelajaran Qiro’ah. Pelayanan Unggulan: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terapan, 1(2), 18–25.
Abu Ya’la. (2013). Tajwid lengkap As-Safi’i. Jakarta: Pustaka Imam As-Syafi’i.
Akmal, M. N., El-Yunusi, M. Y. M., Hardyansah, R., Putra, A. R., Darmawan, D., Masnawati, E., & Hariani, M. (2024). Pendampingan baca Al-Qur’an: Penyelenggaraan kegiatan tahsin tilawah Al-Qur’an sebagai upaya penyempurnaan bacaan Al-Qur’an santri. Pelayanan Unggulan: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terapan, 1(2), 6–17.
Al-Farisi, M. A. S., Hartanto, L. D., Masfufah, M., Masnawati, E., Majid, A. B. A., Evendi, W., & Zakki, M. (2023). Metode pembelajaran Iqro’ di TPQ Al-Ikhlas di Desa Ngaresrejo. ARDHI: Jurnal Pengabdian Dalam Negri, 1(5), 1–6.
ANH, R. F., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). Konsep nilai etika dan estetika dalam perspektif filsafat pendidikan Islam. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 3(1), 17–30.
Baharuddin. (2013). Metode pembelajaran ilmu tajwid dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’an santri pondok pesantren tahfizh Al-Qur’an Al-Imam ‘Ashim Makassar.
Djazilan, M. S., & Darmawan, D. (2021). The influence of parenting style and school culture on the character of student discipline. Studi Ilmu Sosial Indonesia, 1(2), 53–64.
Fachruddin, A., Darmawan, D., & Eddine, B. A. S. (2023). Satisfaction of MI Darul Ulum Tambakrejo Waru Sidoarjo teachers: The role of work environment and school compensation. Jurnal Cahaya Mandalika, 4(2), 1317–1323.
Faramedina, N., Widariyono, D. A. Y., Dzinnur, C. T. I., Sudjai, S., Darmawan, D., & Rizky, M. C. (2023). Kegiatan lomba 17 Agustus untuk meningkatkan jiwa solidaritas antar warga Desa Jogosatru, Kecamatan Sukodono. Economic Xenization Abdi Masyarakat, 1(1), 1–6.
Fatimah, S., Kamilah, R., & Salmah, S. S. (2019). Meningkatkan pemahaman ilmu tajwid menggunakan metode halaqah di MIS Assasul Islam Bogor. Jurnal Program Mahasiswa Kreatif (JURMA).
Ghozali, S. (2023). Semiotika ayat-ayat kauniyah Al-Qur’an sebagai media komunikasi dakwah dalam perspektif pendidikan Islam. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 10(1), 26–37.
Hanafi. (2022). Tajwid praktis. Jakarta: Bintang Pustaka.
Hariani, M., & Putra, A. R. (2024). Peningkatan prestasi siswa berdasarkan kompetensi guru dan lingkungan sekolah. Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 29–40.
Laily, F. N., & Maesurah, S. (n.d.). Strategi peningkatan kemampuan dan pemahaman siswa TPQ atas pelafalan makhorijul huruf dan ilmu tajwid di Desa Baureno, Jatirejo, Mojokerto. Jurnal Dakwah Dan Sosial Keagamaan, 7(2), 12–26.
Lestari, M. P., Huda, M., Farid, M., Evendi, W., Darmawan, D., Zakki, M., & Atmari, A. (2023). Kesejahteraan spiritual dalam majelis shalawat di Masjid Nurul Aghfar Desa Pekarungan Kecamatan Sukodono. Economic Xenization Abdi Masyarakat, 1(1), 27–32.
Ma’mun, M. A. (n.d.). Kajian pembelajaran baca tulis Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 54–62.
Majid, A. B. A., Amin, M., Marfiyanto, T., Maghfiroh, F., Zakki, M., Amin, M., & Asyhari, A. (2023). Implementasi pelatihan Qiro’ah dalam meningkatkan kemahiran membaca Al-Qur’an terhadap santri TPQ Al-Halim Desa Sambungrejo Sukodono Sidoarjo. ASPIRASI: Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 1(5), 123–131.
Mardikaningsih, R. (2024). Studi tentang pengalaman mahasiswa: Peran kegiatan ekstrakurikuler dan keterlibatan mahasiswa. Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 1–14.
Masfufah, M., & Darmawan, D. (2023). Children's intelligence potential: Exploration through a spiritual approach. Studi Ilmu Sosial Indonesia, 3(1), 13–30.
Masfufah, M., & Darmawan, D. (2023). The role of parents in preventing gadget addiction in early childhood. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 3(3), 33–38.
Masnawati, E., & Darmawan, D. (2022). School organization effectiveness: Educational leadership strategies in resource management and teacher performance evaluation. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 2(1), 43–51.
Masnawati, E., & Darmawan, D. (2023). Optimal utilization of Google Classroom media in online learning. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 4(1), 20–24.
Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengembangan motivasi belajar siswa berdasarkan dukungan orang tua dan media pembelajaran. Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 15–28.
Masnawati, E., Aliyah, N. D., Djazilan, M. S., Darmawan, D., & Kurniawan, Y. (2022). Dynamics of intellectual and creative development in elementary school children: The roles of environment, parents, teachers, and learning media. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 1(1), 33–37.
Masnawati, E., Retnowati, E., Mardikaningsih, R., Darmawan, D., & Munir, M. (2022). Entrepreneurial mindset building in adolescents: Learning strategies, potential identification, business initiation, and social media empowerment. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 2(2), 42–47.
Mursyid. (2019). Tajwid di Nusantara: Kajian sejarah, tokoh dan literatur. El-Furqania: Jurnal Ushuluddin Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 5(1), 75–104.
Nashirul Khoiri, H., & R. F. A. (2021). Meningkatkan minat remaja terhadap tradisi berzanji dan Ad-Dibai demi pemahaman keagamaan. Jurnal Pustaka Mitra, 01(01), 30–38.
Nuraini, R., Halizah, S. N., Wulandari, W., Retnowati, E., Jahroni, J., Darmawan, D., & Arifin, S. (2024). Upaya membentuk kepribadian unggul peserta didik melalui pendidikan Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 57–64.
Pamungkas, T. S., Anjanarko, T. S., Jahroni, J., Arifin, S., Putra, A. R., & Hardyansah, R. (2024). Spiritualitas dan pembelajaran agama Islam: Kajian Haflah Akhirussanah di madrasah diniyah dan pondok pesantren. Pandawa: Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(2), 51–60.
Rizqisyahputri, N. D., Saputra, M. D. E., Aliyah, N. D., El-Yunusi, M. Y. M., Safira, M. E., Masnawati, E., & Masfufah, M. (2023). Pengajaran baca tulis Al-Qur’an dan aqidah akhlak terhadap santri Madrasah Ibtidaiyah Menara Qur’an Baiturrohman Desa Cangkring Sari Kecamatan Sukodono Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 5(3), 173–180.
Rojak, J. A. (2024). Upaya pengembangan karakter mahasiswa melalui pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 41–56.
Rosyad, A. F. (n.d.). Pendampingan baca tulis Qur’an (BTQ) anak TPQ di Desa Kebonrejo Kecamatan Kepung. JPMD: Jurnal Pengabdian Masyarakat Desa, 2(1), 75–89.
Salsabila, S. A., Rianti, I., Anjani, A. A., Muhsonawawi, M., & El-Yunasi, M. Y. M. (2024). Konsep aksiologi dalam meningkatkan nilai pendidikan Islam. Jurnal Al-Fatih, 7(1), 1–22.
Setiyanti, T., Nurussaniyah, N., Darmawan, D., Mardikaningsih, R., Shofiyah, R., Machfud, N. U. A. C., & Aliyah, N. D. (2023). Keterlibatan mahasiswa KKN Universitas Sunan Giri Surabaya dalam kegiatan peningkatan nilai spiritual pada pengajian rutin di Desa Pademonegoro Kecamatan Sukodono. Economic Xenization Abdi Masyarakat, 1(1), 27–34.
Sinta Nur Khofifah, A. P. A. (2024). Implementasi pembelajaran ilmu tajwid dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’an. Jurnal PAI Raden Al-Falah, 6(1), 441–456.
Sufanti, M. (n.d.). Pendampingan peningkatan kemampuan membaca Al-Qur’an bagi kader Aisyiyah ranting Ngadirejo pada masa pandemi Covid-19. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 5(1), 615–623.
Tafsiran Ahmad. (2017). Metodologi pengajaran agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Torfiah, L., Masithoh, N., Halizah, S. N., Retnowati, E., Safira, M. E., & Wibowo, A. S. (2023). Menjaga kesehatan dengan senam sehat bersama masyarakat dan mahasiswa KKN UNSURI di Desa Kloposepuluh Sukodono Sidoarjo. Economic Xenization Abdi Masyarakat, 1(1), 7–12.
Umar, B. (2017). Ilmu pendidikan Islam. AMZAH.
Umroh, U., & Darmawan, D. (2024). The dynamics of school environment and the impact of parental attention on the academic achievement of students at SMA Negeri 1 Ketapang Sampang. FONDATIA, 8(1), 77–87.
Zahroh, L. A., Masnawati, E., Dzinnur, C. T. I., El-Yunusi, M. Y. M., Darmawan, D., Marfiyanto, T., & Ghozali, S. (2024). Pengabdian kepada masyarakat melalui peningkatan minat belajar mengaji Al-Qur’an anak usia dini. Masyarakat Mandiri: Jurnal Pengabdian Dan Pembangunan Lokal, 1(3), 21–30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ARDHI : Jurnal Pengabdian Dalam Negri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.