Implementasi Pendidikan Inklusif dalam Lembaga Pendidikan Islam : Tantangan dan Solusi

Authors

  • Aldi Zainal Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim
  • Fitria Azura Universitas Islam Ne.ge.ri Sultan syarif Kasim Riau
  • Amelia Sofia Putri Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim
  • Herlini Puspika Sari Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i3.1097

Keywords:

challenges, inclusive education, Islamic educational institutions, solutions, special needs

Abstract

This study aims to explore the implementation of inclusive education in Islamic educational institutions, as well as to identify the challenges and potential solutions in its practice. Using a qualitative approach through in-depth interviews and direct observation, the findings reveal significant obstacles such as limited teacher understanding, inadequate supporting facilities, and persistent social stigma toward students with special needs. However, continuous professional development for educators, the provision of inclusive-friendly infrastructure, and increased public awareness have proven effective in gradually addressing these challenges. The study emphasizes the importance of collaboration among government, educational institutions, and the wider community in establishing an equitable and quality Islamic education system that is inclusive for all. These findings also contribute to the development of inclusive education policies grounded in Islamic values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. (2019). Pendidikan inklusif berbasis nilai-nilai Islam: Teori dan praktik. Jakarta: Prenada Media.

Afrizal, I. (2024). Tantangan sosial dalam implementasi pendidikan inklusif di lembaga pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Inklusif, 9(1).

Ainul Mardiah. (2024). Tantangan pelaksanaan pendidikan inklusi di Sekolah Dasar Negeri 7 Trienggadeng Pidie Jaya. Journal of Education Sciences and Teacher Training, 8(1).

Bedhatamela. (2020). Penyelenggaraan pendidikan inklusif anak berkebutuhan khusus (studi multisitus di SDN-4 Palangka dan SDN-3 Langkai Kota Palangkaraya). Journal of Environment and Management, 1(2).

Herawati, N. I. (2016). Pendidikan inklusif. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(1).

Herawati, N. I. (2021). Tujuan dan implikasi pendidikan inklusif dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Berbasis Nilai, 6(1).

Hidayati, U. (2022). Konsep dasar pendidikan inklusif dan relevansinya dengan pendidikan Islam. Jurnal Studi Islam dan Pendidikan, 7(2).

Husnul Mukti. (2023). Analisis pendidikan inklusif: Kendala dan solusi dalam implementasinya. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora (KAGANGA), 6(2).

Inal Afrizal. (2024). Strategi inklusi: Tantangan dan solusi dalam pembelajaran siswa dengan kebutuhan khusus. Jurnal Edu Riset, 6(1).

Juntak, J. N. S. (2023). Mewujudkan pendidikan untuk semua: Studi implementasi pendidikan inklusif di Indonesia. Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah, 5(2).

Khairuddin. (2020). Pendidikan inklusif di lembaga pendidikan. Jurnal Tazkiya, 9(1).

Meka, M. (2023). Pendidikan inklusi sebagai upaya mengatasi permasalahan sosial anak berkebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan Inklusi, 1(1).

Munawir. (2024). Pendidikan Islam dan relevansinya terhadap pendidikan inklusif. Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial, 10(1).

Smith, T. E. C., & Barr, W. (2020). Inclusion: Effective practices for all students. Boston: Pearson Education.

Umul Hidayati. (2022). Pendidikan inklusif pada lembaga pendidikan Islam: Studi kasus di MIT AR-ROIHAN Kabupaten Malang. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 20(3).

Downloads

Published

2025-05-28

How to Cite

Aldi Zainal, Fitria Azura, Amelia Sofia Putri, & Herlini Puspika Sari. (2025). Implementasi Pendidikan Inklusif dalam Lembaga Pendidikan Islam : Tantangan dan Solusi. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 3(3), 50–61. https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i3.1097

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.