Strategi Efektif Pengelolaan Kelas untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar

Authors

  • Nailus Sabila Firdausiyah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Sidiq Jember
  • Mufidatul Rosidah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Sidiq Jember
  • Nayla Samitha Ramadhani Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Sidiq Jember
  • Muhammad Zaki Bahtiar Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Sidiq Jember
  • Ahmad Aril Athok Illah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Sidiq Jember
  • Mu’alimin Mu’alimin Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Sidiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i3.1157

Keywords:

Class management, Learning effectiveness, Classroom management strategies, Teacher roles

Abstract

Classroom management is a crucial aspect in creating a conducive learning environment, both in face-to-face and online learning. These articles discuss various classroom management strategies and approaches applied at various levels of education, from elementary school to college. Some of the main findings include: 1). The Importance of Planning and Organizing 2). Inhibiting Factors and Solutions 3). The Role of Teachers and the Learning Environment 4). Recommendations for Improvement Good classroom management not only improves the effectiveness of learning but also encourages active participation of students. Further research is needed to develop a classroom management model that is adaptive to technological developments and educational needs in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Harsanto, R. (2017). Pengelolaan Kelas yang Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Moleong, L. J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purnomo, H. (2005). Pengelolaan Kelas. Jakarta: Grasindo.

Riyanto, Y. (2009). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Rohani, A. (2004). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Rohani, A. (2004). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Sardiman, A. M. (2004). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sardiman, A. M. (2004). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Usman, M. U. (2002). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Usman, M. U. (2002). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wiyani, N. A. (2013). Manajemen Kelas: Teori dan Aplikasi untuk Menciptakan Kelas yang Kondusif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Downloads

Published

2025-05-26

How to Cite

Nailus Sabila Firdausiyah, Mufidatul Rosidah, Nayla Samitha Ramadhani, Muhammad Zaki Bahtiar, Ahmad Aril Athok Illah, & Mu’alimin Mu’alimin. (2025). Strategi Efektif Pengelolaan Kelas untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 3(3), 14–22. https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i3.1157

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.