Strategi Dan Implikasi Yang Tepat Pada Peningkatan Efektivitas Pembelajaran PAI

Authors

  • Tasya Fajriani Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Putri Wulandari Nasution Program Studi Pendidikan Agama Islam
  • Gusmaneli Gusmaneli Fakultas Tarbiyah dan Keguruan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i3.287

Keywords:

Learning Strategy, Effectiveness

Abstract

Indonesia requires Islamic Religious Education (PAI) as an important part in making students competent in cognitive, affective and psychomotor aspects (IQ and EQ). PAI functions to shape students' personalities so that they become virtuous and noble human beings (SQ). To increase competence in Islamic religious education, it is necessary to develop varied learning strategies. Varied learning strategies function to design learning methods and models, so that they are able to design teaching and learning environment systems and implement effectively and efficiently what has been planned in the learning objectives. Learning strategies are classified into 5 types: (1) direct learning strategies, (2) indirect learning strategies, (3) interactive learning strategies, (4) empirical learning strategies, (5) independent learning strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Majid, Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2022.

Depdiknas, Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta, Biro Hukum dan Organisasi Depdiknas, 2003.

Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan.

Jais, Ahmad. (2022). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan : Jurnal Sabilurrasyad.

Ningrum, M., & Andriani, R. (2023). Kurikulum Merdeka Belajar Berbasis Pembelajaran Di Madrasah.

Sutikno, M. Sobry, Menggagas Pembelajaran Efektif dan Bermakna, Mataram: NTP Pres, 2022.

Saputro, Supriadi dkk. 2021. Strategi Pembelajar, Bahan Sajian Prograam Pendidikan Mengajar. Malang: Universitas Negeri Malang.

Sunhaji (2022). Pengembangan Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah/Madrasah. Purwokerto Barat : Zahira Media Publisher

Uno, Hamzah B., Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif, Jakarta: Penerbit PT. Bumi Aksara, 2023.

Published

2024-04-30

How to Cite

Tasya Fajriani, Putri Wulandari Nasution, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Strategi Dan Implikasi Yang Tepat Pada Peningkatan Efektivitas Pembelajaran PAI. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(3), 01–06. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i3.287

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.