Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Berbasis Strategi Discovery Learning
DOI:
https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i1.44Keywords:
Strategy, Teacher, Islamic Religious Education, Learning Achievement, LearnersAbstract
This research is motivated by the importance of teachers' efforts to change teaching methods and create an attractive teaching atmosphere in the classroom so that students can actively participate in learning in a proactive way. Be active, not passive, to achieve the high learning outcomes achieved by students. The purpose of this study was to determine the strategies of Islamic religious education teachers in improving student academic achievement. This research uses qualitative methods based on field research, research data is collected through observation, interviews, documents, analysis, reduction, presentation and verification of data. The results showed that the PAI teacher's strategy to improve PAI learning is to use "discovery learning strategies" through scientific methods. Using the "Discovery Learning strategy" saw student learning outcomes gradually improve from passive learning to active learning. Students lacking enthusiasm turn into enthusiasm in learning. Through the "Discovery Learning strategy", students can find their own learning material without waiting for the teacher to explain the material.
Downloads
References
Ahmad Miftahudin Al-Qadri. Ki Agus Muhammad Faisal. (2022). POLA KOMUNIKASI GURU DAN ORANGTUA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER RELIGIUS PADA SISWA GENERASI Z. הארץ, 5(8.5.2017), 2003–2005.
Al ikhlas. (2020). Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP pada Materi Teorema Phytagoras. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1395–1406.
Albab, U. (2021). Perencanaan Pendidikan dalam Manajemen Mutu Terpadu Pendidikan Islam. Pancar, 5(1), 119–126.
Andriani, A., & Wakhudin, W. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Di Mim Pasir Lor Karanglewas Banyumas. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 51–63. https://doi.org/10.32815/jpm.v1i2.303
Ardansyah, A. F. (2021). pelaksanaan metode CBSA dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII pada pembelajaran IPS terpadu di SMPN 1 jenangan ponogoro. Skripsi Serjana.
Ardiana, R. (2022). Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Majemuk dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.37985/murhum.v3i1.65
Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.
Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.
Binti Nasukah, Roni Harsoyo, E. W. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Kepemimpinan Profetik di Lembaga Pendidikan Islam. Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 52–68.
Dari, F. W., & Ahmad, S. (2020). Model Discovery Learning sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1469–1479.
Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.
Dhuka, M. N. (2022). Perencanaan Strategis Mutu Pendidikan Agama Islam. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 3(5), 287–298.
Diani, R. (2016). Pengaruh Pendekatan Saintifik Berbantukan LKS terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI SMA Perintis 1 Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 83–93. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.108
Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.
Fathoni, A., & Budiwati, R. (2022). ANALISIS STRATEGI PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA TERHADAP PENINGKATAN KEMANDIRIAN PESERTA DIDIK KELAS 5 SDFathoni, Rini Budiwati Achmad. Jurnal Elementary, 5(2), 139–143.
Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, K. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786
Fitriyani, Y., Supriatna, N., & Sari, M. Z. (2021). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(1), 97. https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.3462
Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.
Hidayat, Amir Husin, Syukri, Rieska Tri Adilla, E. (2022). URGENSITAS MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM DI ERA DISRUPSI. 11, 267–281.
Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129
Jamin, A. (2016). PENDIDIKAN ISLAM SEBAGAI SEBUAH SISTEM (Transformasi Input Menuju Output Yang Berkarakter). Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 15(2), 173–186. https://doi.org/10.32939/islamika.v15i2.47
Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183
Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.
Liana, D. (2020). Berpikir Kritis Melalui Pendekatan Saintifik. MITRA PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 6(1), 15–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v6i1.92
M. Ma’ruf. (2019). Konsep Mewujudkan Keseimbangan Hidup Manusia Dalam Sistem Pendidikan Islam. Jurnal Al-Makrifat, 4(2), 123–137.
Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.
Mardiati, A., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Konsep peran dan tanggung jawab manusia dalam kehidupan di dunia dan implikasinya terhadap pendidikan islam. Jurnal NARATAS, 1(1), 50–54. https://journal.stai-musaddadiyah.ac.id/index.php/JN/article/view/44
Marpaung, T. P., Sibaweh, I., & Susanto, B. W. (2023). Urgensi Guru PAI dalam Membentengi Akhlak Peserta Didik di Era Disrupsi ( Studi Kasus pada Siswa SD Islam Uwais Al Qarni Pekanbaru ). 05(03), 9756–9765.
Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, R. S. (2022). STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU. 11, 204–226.
Maunah, B. (2015). Pendidikan Dalam Perspektif Struktural Konflik. CENDEKIA: Journal of Education and Teaching, 9(1), 71. https://doi.org/10.30957/cendekia.v9i1.53
Mawardi, I. (2016). Pendidikan Islam Transdisipliner Dan Sumber Daya Manusia Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 28(2), 253. https://doi.org/10.15575/jpi.v28i2.547
Munawarah, S. (2021). Strategi discovery learning dalam pembelajaran anak usia dini. Kaisa: Jurnal Pendidikan Dan …, 1(2), 106–116. http://ejournal.kampusmelayu.ac.id/index.php/kaisa/article/view/268%0Ahttp://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=2346711&val=22611&title=Strategi Discovery Learning dalam Pembelajaran Anak Usia Dini
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Nababan, D., Manullang, A. K., & Munthe, L. M. (2023). Analisis Strategi Pembelajaran Discovery Learning dengan Strategi Pembelajaran Kooperatif. Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(2), 611–622. https://publisherqu.com/index.php/pediaqu
Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830
Nur, I., & Mannuhung, S. (2022). Pelaksanaan Hak Dan Kewajiban Guru Berdasarkan Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen Pada Upt Sma Negeri 1 Luwu Utara. Jurnal Andi Djemma : Jurnal Pendidikan, 5(2), 98. https://doi.org/10.35914/jad.v5i2.1327
Nurhasanah, F., Syathori, A., Pai, M., Wiralodra, U., Agama, F., Universitas, I., Indramayu, W., Agama, F., Universitas, I., & Indramayu, W. (2023). Konsep Pendidikan Menurut Buya Hamka Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam Kontemporer. 3(2), 176–195.
Parnawi, A., & Ahmed Ar Ridho, D. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moral Dan Etika Siswa Di Smk Negeri 4 Batam. Berajah Journal, 3(1), 167–178. https://doi.org/10.47353/bj.v3i1.209
Prandana, A., Soiman, S., & Aqso, M. (2018). Peran Guru Pai Dalam Mengatasi Kenakalan. Journal of Dharmawangsa University, 1–8.
Puspitorini, D. A., Indriyanti, D. R., Pribadi, T. A., & Hardiyanti, L. N. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Melalui Pembelajaran Tpsw Berbasis Hybrid-Learning Materi Sistem Sirkulasi. Bioma : Jurnal Ilmiah Biologi, 9(1), 41–53. https://doi.org/10.26877/bioma.v9i1.6033
Putri, M. L., & Sukma, E. (2020). Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas IV Sdn 15 Sungai Geringging Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2214–2222.
Rahmat, H. K., Pernanda, S., Hasanah, M., Muzaki, A., Nurmalasari, E., & Rusdi, L. (2021). Model Pembelajaran Discovery Learning Guna Membentuk Sikap Peduli Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 109. https://doi.org/10.25078/aw.v6i2.2231
Rahmawati, E., & Rahayu, G. D. S. (2021). Implementasi Model Discovery Learning Berbasis Media Gambar Dalam Meningkatkan Kecerdasan Ekologis Siswa Sekolah Dasar. Journal of Elementary Education, 04(02), 240–248.
Rathomi, A. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’Ah Melalui Pendekatan Saintifik. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 558–565. https://doi.org/10.29313/tjpi.v8i1.4315
Ratna Kusuma Astuti, & Ganik Sakitri. (2020). Pengaruh Strategi Pembelajaran Kooperatif Model STAD Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar. Jurnal Ilmu Kesehatan MAKIA, 10(1), 18–23. https://doi.org/10.37413/jmakia.v10i1.18
Rifa Nur Fauziyah, Asep Dudi Suhardi, & Fitroh Hayati. (2022). Strategi Guru dalam Menerapkan Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM) pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN X Astanaanyar Kota Bandung. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 1(2), 120–126. https://doi.org/10.29313/jrpai.v1i2.547
Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.
S, N. (2020). Prinsip-prinsip Pendidikan Islam: Universal, Keseimbangan, Kesederhanaan, Perbedaan Individu, dan Dinamis. Istiqra’, 7(2), 146–160.
Sakinah Batubara, I., Nasution, R. P., Rahma, A. A., Aila, N., Amaliah, R., & Butarbutar, R. A. (2023). Sektor Pelayanan Publik Sebagai Sarana Korupsi di Kota Medan. At-Tadris: Journal of Islamic Education, 2(2), 219–225. https://doi.org/10.56672/attadris.v2i2.87
Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya Strategi Pembelajaran Yang Tepat Bagi Siswa. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 32–37. https://ejournal.stkipbudidaya.ac.id/index.php/jc/article/view/517
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i1.611
Setyawan, R. A., & Kristanti, H. S. (2021). Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran IPA Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1076–1082. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.877
Siregar, R. L. (2021). Memahami Tentang Model, Strategi, Metode,Pendekatan, Teknik, Dan Taktik. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 63–75.
Sofiarini, A., & Rosalina, E. (2021). Analisis Kebijakan dan Kepemimpinan Guru Dalam Menghadapi Kurikulum 2013 Era Globalisasi. Jurnal Basicedu, 5(2), 724–732. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.668
Suparsawan, I. K. (2021). Implementasi Pendekatan Saintifik Pada Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika. Indonesian Journal of Educational Development, 1(4), 607–620. https://doi.org/10.5281/zenodo.4560676
Syahputra, A., Sukmawati, E., & Syafitri, R. (2023). Dampak Buruk Era Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Remaja Usia Sekolah ( dalam Perspektif Pendidikan Islam ). 4(3), 1265–1271.
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
Tabrani ZA. (2009). Ilmu Pendidikan Islam (antara Tradisional dan Modern). 1–23.
Tanjung, W. U., & Namora, D. (2022). Kreativitas Guru dalam Mengelola Kelas untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa di Madrasah Aliyah Negeri. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 199–217. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).9796
Wahyudi, W., & Siswanti, M. C. (2015). Pengaruh Pendekatan Saintifik Melalui Model Discovery Learning Dengan Permainan Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 5 Sd. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(3), 23. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2015.v5.i3.p23-36
Wismanto, Agus Salim, Afdal, Deprizon, A. F. (n.d.). Peran Manejemen Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan di Era Disrupsi. 4(3), 1290–1297.
Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.
Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.
Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.
Zainuddin Abbas, Benny Prasetya, A. S. (2022). Peran Guru PAI Dalam Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Di SMP Islam Hikmatul Hasanah Kecamatan Tegalsiwalan Kabupaten Probolinggo. Sekolah Tinggi Agama Islam Muhammadiyah Probolinggo, 4(1), 447–458. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/3756
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elsya Frilia Ananda N, Hafifa Hafifa, Riha Datul Aisyah, Nina Novita, Wismanto Wismanto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.