Model Pengembangan Peningkatkan dan Pengelolaan Mutu Pendidikan di Sekolah

Authors

  • Marsya Al Farin Universitas Muhammadiyah Riau
  • Najiha Azzahra Universitas Muhammadiyah Riau
  • Amanda Putri Sari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Ibnu Majjah Arifin Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i1.43

Keywords:

Quality, Education, Management, School

Abstract

Improving the quality of education aims to improve the quality of all Indonesian people through movement, ideology and sports to be able to compete in facing global challenges. The appointment of the importance of education aims to produce graduates who meet the requirements based on the potential of Indonesia's natural resources. Improving the quality of education is not only seen from one point of view, but covers all aspects of the educational process, ranging from inputs, processes, and results. The term management has connotations with the words management and administration. The word management is an English translation of the word management, but because the content is not representative in the content, the word management in Indonesian standardized into management. Education management is essentially a collaborative process that aims to achieve predetermined educational goals. Therefore, its existence is very important in the management of educational programs.

References

Agustin, P., & Effane, A. (2022). Model Pengembangan Peningkatan Mutu Pendidikan dan Manajemen Pendidikan Mutu Berbasis Sekolah. Karimah Tauhid, 1, 903–907. https://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/view/7700%0Ahttps://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/download/7700/3574

Ananda, R., Wibisono, W. C., Kisvanolla, A., & Purwita, P. A. (2023). Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 7(2), 693–708. https://doi.org/10.30601/dedikasi.v7i2.4028

Arfah, M. (2019). Pembelajaran Berbasis Pendekatan Religius dalam Meningkatkan Akhlak dan Hasil Belajar Peserta Didik di Madrasah Ibtidaiyah. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 2(2), 159–172. https://doi.org/10.24256/pijies.v2i2.960

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.

Atris Yuliarti Mulyani. (2022). Pengembangan Critical Thinking Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 100–105. https://doi.org/10.54259/diajar.v1i1.226

Cecep, C., Sutarna, S., Insan, H. S., & Tanjung, R. (2022). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) di Madrasah Aliyah Negeri 3 Karawang. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 349–356. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i1.421

Dahlan, U. A. (n.d.). Pembentukan Wawasan Global ... Syifa Siti Aulia.

Devita, Y., & Kardiana, N. (2017). Hubungan Pengetahuan Remaja Putri Tentang Personal Hygiene Dengan Cara Melakukan Personal Hygiene Dengan Benar Saat Menstruasi Di MA Hasanah Pekanbaru. Jurnal Kesehatan Masyarakat An-Nadaa, 4(2), 64–68.

Dina, A., Yohanda, D., Fitri, J., & ... (2022). Teori Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 149–158.

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Hasanah, U. (2018). Strategi Pembelajaran Aktif Untuk Anak Usia Dini. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 23(2), 204–222. https://doi.org/10.24090/insania.v23i2.2291

Irawan, D. E., Purnomo, A., Sutiksno, D. U., Abraham, J., Alamsyah, A., Saputra, D. H., Javandira, T., & Rosyidah, E. (2018). Kajian Pendidikan Tinggi IDRI untuk DPR RI dan Ristek Dikti 2018. June.

Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Latifah, A., Warisno, A., & Hidayah, N. (2021). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Di Ma Nurul Islam Jati Agung. Jurnal Mubtadiin, 7(2), 75.

Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.

Mesiono, M., & Haidir, H. (2021). Manajemen Pembiayaan Pendidikan (Analisis Konsep dan Implikasinya Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan). Hikmah, 17(2), 61–73. https://doi.org/10.53802/hikmah.v17i2.88

Mukh Nursikin. (2018). Eksistensi Madrasah dan Sekolah Islam sebagai Lembaga Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional (Studi Kasus di MAN Yogyakarta III dan SMA Muhammadiyah 1 Yogyakarta). ISTAWA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 27–58.

Nabilah, N., & Abidin, M. (2022). Implementasi Balance Score Card. Evaluasi, 6(2), 363–376.

Nadialista Kurniawan, R. A. (2021). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Industry and Higher Education, 3(1), 1689–1699. http://journal.unilak.ac.id/index.php/JIEB/article/view/3845%0Ahttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/1288

Nurhayati, N., & Imron Rosadi, K. (2022). Determinasi Manajemen Pendidikan Islam: Sistem Pendidikan, Pengelolaan Pendidikan, Dan Tenaga Pendidikan (Literatur Manajemen Pendidikan Islam). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 451–464. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i1.1047

Nurhayati, N., Nasir, M., Mukti, A., Safri, A., & Hasibuan, L. (2022). Meningkatkan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. 3(2), 594–601.

Payuyasa, I. N., & Primayana, K. H. (2020). Meningkatkan mutu pendidikan karakter melalui film “sokola rimba.” Jurnal Penjaminan Mutu, 6(Agustus 2020), 189–200.

Permana, R. S. M., & Mahameruaji, J. N. (2019). Strategi Pemanfaatan Media Baru Net. Tv. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 23(1), 21. https://doi.org/10.31445/jskm.2019.1770

Prayoga, A. (2019). Manajemen Program Pembinaan Akhlak Karimah Peserta Didik Melalui Ekstrakurikuler. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 4(1), 93–104. https://doi.org/10.15575/isema.v4i1.5142

Putra, M. susila. (2021). Peran Stakeholders Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Pengembangan Evaluasi Kurikulum Prodi Sastra Agama Dan Pendidikan Bahasa Bali. Jurnal Sastra Agama Dan Pendidikan Bahasa Bali, 2(2).

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Sa’diyah, H. (2018). Manajemen Mutu Pendidikan dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 1(2), 101. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v1i2.329

Sastrawan, K. B. (2019). Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Perencanaan Mutu Strategis. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(2), 203. https://doi.org/10.25078/jpm.v5i2.763

Septiani, E. (2020). Analisis Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah SD Kentungan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 123–131. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.244

Setiawati, F. (2020). Manajemen Strategi untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal At-Tadbir : Media Hukum Dan Pendidikan, 30(1), 57–66. https://doi.org/10.52030/attadbir.v30i01.31

Umi, Z. M. F. M. (2021). Manajemen Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Siswa Di Madrasah Aliyah Hidayatul Mubtadiin Sidoharjo Kecamatan Jati Agung Kabupaten Lampung Selatan. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 7(2), 2013–2015.

Usiono, Rica Widiastuty, A. (2021). Evaluasi Peningkatan Mutu Sekolah Melalui Pengembangan Profesionalisme Guru. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 2(3), 55–65.

Wardany, D. K. (2021). Pengeloaan Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan Islam Dalam Meningkatkan Akhlak Peserta Didik. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(01). https://doi.org/10.30868/ei.v10i01.1832

Wibowo, A. (2019). Penggunaan Media Sosial sebagai Trend Media Dakwah Pendidikan Islam di Era Digital. Jurnal Islam Nusantara, 03(02), 339–356.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Wismanto 2023, Model Pembelajaran longitudnal repository uin suska. (n.d.).

Zellatifanny, C. M. (2020). Trends in Disseminating Audio on Demand Content through Podcast: An Opportunity and Challenge in Indonesia. Journal Pekommas, 5(2), 117. https://doi.org/10.30818/jpkm.2020.2050202

Downloads

Published

2024-01-17

How to Cite

Marsya Al Farin, Najiha Azzahra, Amanda Putri Sari, Ibnu Majjah Arifin, & Wismanto Wismanto. (2024). Model Pengembangan Peningkatkan dan Pengelolaan Mutu Pendidikan di Sekolah. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(1), 01–08. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i1.43

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>