Dampak Media Sosial Terhadap Akhlak Di Era Globalisasi
DOI:
https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i2.264Keywords:
social media, morality, globalization, Al-Qur’an perspectiveAbstract
Social media is an online media with it' s social media users can easily to share, create social networks, forums and virtual worlds that can be received quickly in the community. In the era of globalization this social media benefit in society as a medium of social media entertainment is one of the most common media players by the community because through the media the community can to develop creativity in various social networks quickly and efficient. The purpose of this study is to know the impact of social media to the character of its users in the era of globalization or the modern decomage from Al-Qur’an perspective. This research uses qualitative research method with literature approach or library research, data collection by looking for sources and merrking from various sources such as books, journals, articles and existing research. The results showed that social media are media that often worked by the community in all circles, social media has a positive or negative effect for its users and otherwise social media can affect morals from someone
Downloads
References
Adiguna, J., Fadri, Z., & Irman, I. (2020). Pemanfaatan Konten Ibadah dan Akhlak dalam Media Sosial. Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 2(2), 82. https://doi.org/10.31958/istinarah.v2i2.2534
Adwiah, A. R., & Diana, R. R. (2023). Strategi Orang Tua dalam Mengatasi Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 2463–2473. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3700
Agustiah, D., Fauzi, T., & Ramadhani, E. (2020). Dampak Penggunaan Media Sosial Terhadap Perilaku Belajar Siswa. ISLAMIC COUNSELING Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(2), 181. https://doi.org/10.29240/jbk.v4i2.1935
Al-Ayyubi, M. Z. (2019). Etika Bermedia Sosial Dalam Menyikapi Pemberitaan Bohong (Hoax) Perspektif Hadis. Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis, 19(2), 148. https://doi.org/10.14421/qh.2018.1902-02
Amilia, F., Rowindi, G., & Mubaroq, S. (2022). Pemanfaatan Publikasi Di Media Sosial Untuk Lembaga Pendidikan. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(5), 1141–1147. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i5.9355
Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.
Annisa, R. N., Dewi, D. A., & Nurhayati, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tiktok dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri Griya Bandung Indah. Dirasah : Jurnal, 6(2), 346–352.
Ariyadi, T., Raihan, M., Hutami, P., Roni, M., & Rosyad, F. (2024). Upaya Pencegahan Dampak Negatif Penggunaan Media Sosial Melalui Sosialisasi Di SMK Negeri 1 Pemulutan. 2(1), 149–154.
Ayub, M., & Sulaeman, S. F. (2022). Dampak Sosial Media terhadap Interaksi Sosial pada Remaja: Kajian Sistematik. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 7(1), 21–32.
Chanra, H. (2024). Dampak Penggunaan Media Sosial Terhadap Kehidupan Remaja. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 7(1), 13–24.
Clara Sari, A. (2018). Komunikasi Dan Media Sosial. January 2019.
Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.
Efendi, E. (2021). Strategi Media Dakwah Kontemporer. Al-Idarah: Jurnal Pengkajian Dakwah Dan Manajemen, 9(2), 22. https://doi.org/10.37064/ai.v9i2.10624
Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.
Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2022). Urgensi Pendidikan Nilai di Era Globalisasi. Jurnal Basicedu, 6(3), 3222–3229. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2581
Ferniati, F., Tinggi, S., Islam, A., Bengkalis, N., & Nurfazila, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial terhadap Pendidikan Karakter Siswa SMAN2 Negeri Bengkalis. Jurnal El-Fakhru, 2(2), 99–117.
Gultom, A. F., Suparno, S., & ... (2023). Strategi Anti Perundungan di Media Sosial dalam Paradigma Kewarganegaraan. De Cive: Jurnal …, 3(7), 7–13.
Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.
HT, H. (2021). Globalisasi Dan Dakwah Islam Kontemporer. Yonetim: Jurnal Manajemen Dakwah, 4(1), 79–105. https://doi.org/10.19109/yonetim.v1i1.9148
Husnah. Z. (2021). Etika Penggunaan Media Sosial Dalam Al-Qur’an Sebagai Alat Komunikasi si Era Digitalisasi. Al-Mutsla, 1(2), 149–162. https://doi.org/10.46870/jstain.v1i2.14
Iryani, J., & Syam, N. (2023). Peran Media Sosial dalam Menyebarkan Pesan Agama dan Perubahan Sosial. Pusaka, 11(2), 359–372. https://doi.org/10.31969/pusaka.v11i2.1242
Istiani, N. (2020). Fikih Media Sosial Di Indonesia (Studi Analisis Falsafah Hukum Islam Dalam Kode Etik Netizmu Muhammadiyah). Asy Syar’iyyah: Jurnal Ilmu Syari’ah Dan Perbankan Islam, 6(2), 202–225.
Jannah, C. N., Studi, P., Dan, K., Islam, P., Manajemen, J., Komunikasi, D. A. N., & Dakwah, F. (2023). DAUN MAPLE KARYA HADIS MEVLANA ( Analisis Wacana Teun A . Van Dijk ).
Jaya, S. A. F. (2020). Al-Qur’an Dan Hadis Sebagai Sumber Hukum Islam. Jurnal Indo-Islamika, 9(2), 204–216. https://doi.org/10.15408/idi.v9i2.17542
Juditha, C. (2018). Hoax Communication Interactivity in Social Media and Anticipation (Interaksi Komunikasi Hoax di Media Sosial serta Antisipasinya). Journal Pekommas, 3(1), 31. https://doi.org/10.30818/jpkm.2018.2030104
Juminem, J. (2019). Adab Bermedia Sosial Dalam Pandangan Islam. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 23. https://doi.org/10.32678/geneologipai.v6i1.1799
JURNAL WISMANTO, PENDIDIKAN KEIMANAN DALAM AL-QUR’AN. (n.d.).
Kencana, W. H., Situmeang, I. V. O., Meisyanti, M., Rahmawati, K. J., & Nugroho, H. (2021). Penggunaan Media Sosial dalam Portal Berita Online. IKRA-ITH HUMANIORA : Jurnal Sosial Dan Humaniora, 6(2), 136–145. https://doi.org/10.37817/ikraith-humaniora.v6i2.1509
Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.
M.T, M. F. (2020). Peranan Teknologi Audiovisual Dalam Fenomena Hallyu Sebagai Budaya Dan Gaya Hidup Remaja Di Jakarta. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 22(2), 184. https://doi.org/10.26623/jdsb.v22i2.2729
Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.
Miskun, M., Asmarika, A., Fitri, Y., Deprizon, D., & Wismanto, W. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis Swadaya Masyarakat Sebagai Upaya Peningkatan Sumberdaya Manusia. 11(2), 274–284.
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830
Nur Zulaecha, N., Nanda Oktivibi Pertiwi, B., & Nashihin, H. (2023). Pemanfaatan media sosial sebagai dakwah digital dalam penyiaraan agama kalangan kaum milenial di instagram (ustadz hanan attaki). Attractive : Innovative Education Journal, 5(2), 534–547.
Positif, D., Negatif, D. A. N., Dan, T., Nasution, H. N., Lubis, I. S., & Siregar, L. H. (2024). Dampak positif dan negatif teknologi dan pemanfaatan teknologi dengan baik. 3(1), 135–142. https://doi.org/10.37081/adam.v2i2.1773
Ratnasari, D. (2021). Nilai-Nilai Akhlak Pada Abu Bakar As-Shiddiq Dan Relevansinya Dengan Materi Pendidikan Agama Islam Dan Budipekerti. Skripsi, 42–62.
Rinwanto, R., Sholihah, H., Hakim, N., & Syakhlani, M. (2021). Etika Komunikasi dalam Media Sosial Sesuai Tuntutan Al-Qur an. Journal of Communication Studies, 1(01), 49–61. https://doi.org/10.37680/jcs.v1i01.721
Rosyidah, A. N., & Ismeirita, I. (2023). Analisis Penggunaan Media Sosial Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik (Studi Kasus Di Smpn 20 Bekasi). Research and Development Journal of Education, 9(1), 34. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.13839
Sadly, E. (2018). Manajemen Dakwah Media Sosial: Telaah Terhadap Perkembangan Metode Dakwah Islam. Jurnal Riset Manajemen & Bisnis (JRMB), 3(2), 44.
Sakban. (2021). Implementasi Standar Kompetensi Manajerial Kepala Madarasah Aliyah Negeri 5 Mandailing Natal Bidang Sarana dan Prasarana Pendidikan. Indonesia Journal of Islamic Educational Manajement, 4(1), 1–6. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IJIEM/article/view/11485
Sofiani, I. K., Tinggi, S., Islam, A., & Bengkalis, N. (2021). Landasan Teori Konseling Islam َ ه ن ذ ً ر ً ن ِ م ُ ا جا َ س و إ ب ا ري ذ ن و ا ر ش ) 46 ( ا ري ى ل إ ا ي عا د و ِ ب م و ا د ها ِ ش كا ن ل س ر أ ا ن إ ِ ي ب ِ نلا ا ه ي أ ا ي ن ِ لا و ه ِ لا م ه م ل ِ ع ي و م هي ِ ت ِ ا يآ م ه ِ ي ل ع و ل ت ي م ه ن م ِ ز. 1(1), 25–37.
Suhairi, Siregar, I. S., Nurhadiah, Leli, N., & Handayani, R. T. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Alat Komunikasi Massa dalam Memperluas Jangkauan dan Meningkatkan Interaksi dengan Konsumen. Jurnal Mirai Management, 8(2), 436–444.
Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.
Syahputra, A., Sukmawati, E., & Syafitri, R. (2023). Dampak Buruk Era Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Remaja Usia Sekolah ( dalam Perspektif Pendidikan Islam ). 4(3), 1265–1271.
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
Wismanto, Agus Salim, Afdal, Deprizon, A. F. (n.d.). Peran Manejemen Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan di Era Disrupsi. 4(3), 1290–1297.
Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).
Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.
Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.
Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).
Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).
Yusuf, F., Rahman, H., Rahmi, S., & Lismayani, A. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Komunikasi, Informasi, Dan Dokumentasi: Pendidikan Di Majelis Taklim Annur Sejahtera. JHP2M: Jurnal Hasil-Hasil Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2, 1–8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Budi Pekerti Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.