Studi Hadis Tentang Wanita Adalah Aurat (Analisis Pendekatan Hermenutika Ma`Na Cum Maghza Sahiron Syamsuddin)

Authors

  • Tia Ningsih Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Febriyeni Febriyeni Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i4.393

Keywords:

Aurat, Hermeneutics of Ma`na Cum Maghza, Women

Abstract

In the history of Islam, there is no prohibition for women to do work outside their homes. women have great roles and responsibilities when they do activities outside the home. This is evidenced by the existence of women who participated in wars, worked as nurses, shepherds, babysitters, and many more. Although in Islam it is said that women are siblings of men and women have equality with men, this does not mean that it is used as a barrier between men and women. This research is included in the type of library research, namely understanding the hadiths that discuss women who are active outside the home, especially the hadith that says that women are aurat. When women are outside the home, they should maintain their socialization, maintain their manners, and maintain the clothes they wear so that there is no fitnah which will have a bad impact on women.

References

Abu Husain, M. ibn H. ibn M. al-Q. al-N. (n.d.). Shahih Muslim. Dar al Kutub al-`Ilmiyyah.

Al Bakri, A. A., Muhammad, M. A., Khalaf, M. A. L., & Hamid, M. M. A. (2007). Tafsir Ath-Thabari. Pustaka Azzam.

Al-Asir, I. (2016). Al-Nihayah fi Gharib al-Hadis wa al-Asar. Dar Ibn al-Jauzi.

Alawiyah, S., Handrianto, B., & Kania Rahman, I. (2020). Adab berpakaian wanita Muslimah sesuai tuntunan syariat Islam. Rayah Al-Islam, 4(02), 220. https://doi.org/10.37274/rais.v4i02.338

Almaany.com. (n.d.). Mobile Mujam Al-Maaany Araby Araby. Almaany.Com Dictionary Mujam Al-Maaany.

Al-Misri, A. fadal J. M. bin M. bin M. al-A. (n.d.). Lisan al-Arab. Dar Sadir.

Al-Mubarakfuri, A. al U. M. A. bin A. (n.d.). Tuhfatul Ahwadzi bi Syarh Jami` At-Tirmidziy. Baitul Afkar Ad-Dauliyah.

Al-Tirmidziy, A. I. M. I. I. I. S. (1994). Sunan At-Tirmidziy. Dar al Kutub al-`Ilmiyyah.

An-Nawawi, I. (2016). Syarah Shahih Muslim. Darus Sunnah Press.

Anwar, M. (2016). Ilmu Nahwu Terjemahan Matan Al-Jurumiyyah dan `Imrithy. Sinar Baru Algesindo.

BAB II Pandangang Tentang Keberadaan Kaum Perempuan. (2014). Repo.Iain-Tulunggangung.Ac.Id.

Danarta, A. (2013a). Perempuan Periwayat Hadis. Pustaka Pelajar.

Danarta, A. (2013b). Perempuan Periwayat Hadis. Pustaka Pelajar.

Danim, S. (2022). Menjadi Peneliti Kulitatif Rancangan Metodologi, Presentasi dan Publikasi Hasil Mahasiswa dan Penelitian Pemula Bidang Ilmu Sosial, Pendidikan, dan Humaniora. Remaja Rodaskarya.

Dkk, S. S. (2020a). Pendekatan Mana Cum Maghza Atas Al-Quran dan Hadis: Menjawab Problematika Sosial Keagamaan di Era Kontemporer. Lembaga Ladang Kata.

Dkk, S. S. (2020b). Pendekatan Mana Cum Maghza Atas Al-Quran dan Hadis: Menjawab Problematika Sosial Keagamaan di Era Kontemporer. Lembaga Ladang Kata.

Dkk, S. S. (2020c). Pendekatan Mana Cum Maghza Atas Al-Quran dan Hadis: Menjawab Problematika Sosial Keagamaan di Era Kontemporer. Lembaga Ladang Kata.

Faridhoh, U. (2016). Perempuan adalah aurat (Kajian otentitas dan pemahaman hadis). UIN Syarif Hidayatullah.

Febriyeni. (2018). Etika perempuan di ruang publik (Pemahamn tematis-korelatif hadis-hadis tentang perempuan). Islam Realitas, IV(2), 159.

Ghoffar, M. A., & Al-Atsari, A. I. (2004). Tafsir Ibnu Katsir. Pustaka Imam Asy-Syafi`i.

Halim, S. (2019). Wanita, Jilbab dan Akhlak (1st ed.). CV Jejak, anggota IKAPI.

Hana, M. Y. (2022). Kedudukan perempuan dalam Islam. Fihros, VI(1), 4–5.

Husain, M. ibn H. ibn M. al-Q. al-N. A. (n.d.). Shahih Muslim. Dar al Kutub al-`Ilmiyyah.

Husin, N. (2014). Suara wanita (Tinjauan Mukhtalif al-Hadits). Ushuluddin, XXI(1), 48.

Maesaroh, L. (2020). Perempuan di zaman pra-Islam. Syakal: Syiar Karya Literasi.

Magdalena, R. (2017). Kedudukan perempuan dalam perjalanan sejarah (Studi tentang kedudukan perempuan dalam masyarakat Islam). Studi Gender dan Anak, II(1), 1.

Najwah, N., & Haitomi, F. (2020). Pembacaan mubadallah terhadap hadis perempuan sebagai aurat dan implikasinya terhadap relasi gender. Keislaman dan Humaniora, 6(2), 122-123.

Nuramin, N. (2021). Analisis terhadap penafsiran Imam Al-Alusy tentang jin, iblis, dan setan. Journal.Uinsgd.Ac.Id/Index.Php/Jls/Index.In@Nuramin, I(3), 337.

Nursyamsih, A. (2021). BH dan pandangan misoginis terhadap perempuan. Bincang Muslimah.

Perempuan. (n.d.). Ensiklopedia Dunia.

Raudiatunnasikh, R. (2020). BAB I Pendahuluan. Etheses.Iainkediri.Ac.Id.

Shihab, M. Q. (2005a). Tafsir al-Misbah. Lentera Hati.

Shihab, M. Q. (2005b). Tafsir al-Misbah. Lentera Hati.

Utsman, M. H. (n.d.). Tafsir al-Qurthubi. Pustaka Azzam.

Yunus, M. (2010). Kamus Arab Indonesia. PT. Mahmud Yunus Wa Dzurriyyah.

Published

2024-05-30

How to Cite

Tia Ningsih, & Febriyeni Febriyeni. (2024). Studi Hadis Tentang Wanita Adalah Aurat (Analisis Pendekatan Hermenutika Ma`Na Cum Maghza Sahiron Syamsuddin). Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(4), 01–13. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i4.393