Kemuhammadiyahan dan Pemberdayaan Perempuan: Menjalin Tradisi dan Modernitas

Authors

  • Gebby Amara Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Ajeng Ayundining Utami Universitas Muhammadiyah Riau
  • Yashinta Khairani Universitas Muhammadiyah Riau
  • Anisah Azzahra Lubis Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wira Ramashar Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i1.838

Keywords:

Muhammadiyah, Aisyiyah, Women Empowerment, Education, Economic Independence

Abstract

Muhammadiyah as one of the largest Islamic movements in Indonesia has an important role in empowering women, especially through education and programs that support economic independence. This empowerment aims to increase the role of women in the social and economic development of society. This study aims to analyze Muhammadiyah's efforts in empowering women through various programs, such as education, skills training, and advocacy, and to spread the impact of these programs on women and society as a whole. The study uses a qualitative approach with literature studies and interviews. Relevant literature sources are described, while interviews are conducted with figures in Muhammadiyah and Aisyiyah who are involved in women's empowerment. Muhammadiyah, through the Aisyiyah organization, plays an important role in improving women's welfare through education and skills. Despite facing challenges such as social stigma and violence against women, collaboration with other institutions and the use of information technology show significant potential in increasing women's participation and independence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, M., & Murdiono, M. (2024). Antisipasi kekerasan dalam rumah tangga (KDRT) di Desa Pandai, Kabupaten Bima, NTB: Peningkatan kesadaran dan pemberdayaan masyarakat. Journal of Entrepreneurship and Community Innovations (JECI), 2(2), 80–90. https://doi.org/10.33476/jeci.v2i2.157

Amir Husen, U., Natuna, M., Hidayat, M. R., Zalisman, W. (2023). Upaya pemerintah dalam meningkatkan kualitas “guru profesional” dalam menghadapi pendidikan di era disrupsi. 12, 241–251.

Asror, F. M., Janah, F., Nafi’ah, E. C., & Choirotin, W. (2021). Kewajiban dan karakteristik belajar mengajar ala Rasulullah (perspektif hadis). Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 187. https://doi.org/10.32832/tawazun.v14i2.4982

Azizah, I. N., Naila, Z. P., Sari, M. W., Wismanto, Z., Saidah, E., Ibrahim, R., & Salim, A. (2024). Membenahi pergaulan remaja di era disrupsi melalui pendidikan fikih Universitas Muhammadiyah Riau. 3.

Azizah, N., ZA, I., & Maksum, A. (2022). Strategi Aisyiyah untuk meningkatkan kehadiran perempuan dalam politik. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.18196/ppm.41.796

Chotimah, N., Nuwa, G., & Muhammadiyah Maumere, I. (n.d.). Kajian gender dalam perspektif persyarikatan Muhammadiyah di Kabupaten Sikka.

Diwanti, D. P., Andriyani, E., & Herawati, R. S. (2019). Pemberdayaan perempuan melalui Bina Usaha Ekonomi Keluarga ‘Aisyiyah (BUEKA). Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 6(2), 194–207. https://doi.org/10.31604/jips.v6i2.2019.194-207

Dona, E., Muslim, I., Karimi, K., Indriani, N., Keuangan dan Perbankan Padang, A., & Bung Hatta, U. (2024). Pemberdayaan perempuan pada Majelis Ta’klim dengan microfinance dan teknologi informasi untuk peningkatan perekonomian keluarga. Jurnal Pengabdian KBP, 02(02).

Fadhly, M., Alif, M., Aziz, A., & Sagara, B. W. (2024). Implementasi media pembelajaran sederhana berbasis digital pada mata pelajaran Bahasa Arab. 1(3).

Firmansyah, A., Fathoni, M. Y., Wismanto, W., Bangun, D. H., & Nasution, M. H. (2024). Pandangan Islam dalam memaknai hakikat manusia. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 88–103. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.63

Haedar, U., & Syafitri, A. (n.d.). Bumigora peran literasi keuangan dalam meningkatkan inklusi keuangan bagi ibu rumah tangga yang mengelola usaha. Hak cipta oleh penulis publikasi oleh INCOME.

Haling, S., Halim, P., Badruddin, S., & Djanggih, H. (2018). Perlindungan hak asasi anak jalanan dalam bidang pendidikan menurut hukum nasional dan konvensi internasional. Jurnal Hukum & Pembangunan, 48(2), 361. https://doi.org/10.21143/jhp.vol48.no2.1668

Haslinah, A., Tahir, U., Al Imran, H., Larisu, Z., Tarbiyah, F., Sunan Giri Ponorogo, I., & Halu Oleo Kota Kendari, U. (2023). Pemberdayaan masyarakat dalam program lingkungan hijau bebas polusi di Kota Makassar. Community Development Journal, 4(4).

Indriani, I., & Agustini, V. D. (2023). Pelatihan literasi media bagi siswa SMA Muhammadiyah 16 Jakarta. Journal of Servite, 5(1), 44. https://doi.org/10.37535/1020054120235

Khairul Amin, I., Subaweh, I., Prihatin, T., & Yusnimar, Y. (2022). Kemampuan sumber daya manusia dalam meningkatkan kualitas manajemen lembaga pendidikan Islam di era disrupsi. 11, 204–226.

Khasanah, E. F., Ichsan, Y., Terawati, E., Muslikhah, A. H., & Anjar, Y. M. (2022). Nilai-nilai keislaman pada tembang Lir-Ilir karya Sunan Kalijaga. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam dan Isu-Isu Sosial, 20(2), 63–75. https://doi.org/10.37216/tadib.v20i2.725

Kholijah Siregar, A., & Nurhakim, M. (n.d.). Peran Muhammadiyah dalam pemberdayaan masyarakat di Kota Padangsidimpuan.

Nizar, S. (2008). Pendidikan perempuan: Kajian sejarah yang terabaikan. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 11(1), 1–18. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n1a1

Nurlatifah, D. A., Sumpena, D., & Hilman, F. A. (2020). Proses pemberdayaan perempuan pada program sekolah perempuan capai impian dan cita-cita (Sekoper Cinta). Az-Zahra: Journal of Gender and Family Studies, 1(1), 35–45. https://doi.org/10.15575/azzahra.v1i1.9463

Ramadhani, W. A., Novita, N., Sari, A. P., Fakhlefi, S., & Wismanto. (2024). Analisis tentang perspektif guru sebagai pendidik dalam tinjauan Al Qur’an. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 1–16.

Septiyansah, R., Riyan, M., Abdillah, M., Maulana, I., & Cholis, A. R. (2024). Peran organisasi otonom Muhammadiyah dalam pemberdayaan perempuan di Kota Tangerang. Student Research Journal, 2(4). https://doi.org/10.55606/srjyappi.v2i4.1405

Sugitanata, A., Hasan, F., Kurniawan, M. R., & Aminah, S. (2024). Pemberdayaan perempuan melalui pendidikan Islam progresif Suud Sarim Karimullah: Analisis strukturalisme dan implikasinya. Muadalah, 12(1), 1–13. https://doi.org/10.18592/muadalah.v12i1.12151

Suryaningsih, A., & Sanjaya, A. H. (2024). Pemberdayaan perempuan dalam mewujudkan kesetaraan gender: Strategi dan tantangan di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 4(2), 2621–119.

Syukri, A. R., Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala madrasah ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Zaki, M., Rafsanzani, D. R., Hutabarat, D. A., Hidayah, B., Putra, R., Radianto, D. O., Studi, P., Perpipaan, T., Perkapalan, P., & Surabaya, N. (2023). Sosialisme demokratis dalam kebhinekaan Indonesia. VISA: Journal of Visions and Ideas, 3(3), 558. https://id.wikipedia.org/wiki/Sosialisme_demokratis

Downloads

Published

2024-12-02

How to Cite

Gebby Amara Putri, Ajeng Ayundining Utami, Yashinta Khairani, Anisah Azzahra Lubis, Wismanto Wismanto, & Wira Ramashar. (2024). Kemuhammadiyahan dan Pemberdayaan Perempuan: Menjalin Tradisi dan Modernitas. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 3(1), 18–23. https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i1.838

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>