Peran Guru PAI dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di SMK NU Darussalam Kecamatan Srono

Authors

  • Slamet Slamet Sekolah Tinggi Islam Blambangan Banyuwangi
  • Mulajimatul Fitria Sekolah Tinggi Islam Blambangan Banyuwangi
  • Vaesol Wahyu Eka Irawan Sekolah Tinggi Islam Blambangan Banyuwangi

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i4.495

Keywords:

Role, Islamic Education Teacher, Student Character

Abstract

This research aims to determine the role of PAI teachers in improving students' character and the supporting and inhibiting factors for students at SMK NU Darussalam, Srono District. The research method used in this research is qualitative. This research used observation, interview, and documentation techniques to collect data. In this research, there are two data sources used, namely primary and secondary data sources. The data analysis technique used is interactive analysis consisting of data reduction, data presentation, and concluding. The research results show that the role of PAI teachers at SMK NU Darussalam, Srono District, positively impacts student character formation. Supporting factors include a supportive family environment, facilitating educational institutions, a positive community environment, and supportive technological media. On the other hand, inhibiting factors include an unstable family environment, negative school culture, negative peer influence, and the negative impact of technological media.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, A. & Uhbiyati, N. (2001). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

As’adi, M. (2023). Pengaruh Kesejahteraan Guru Dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Guru Pada MTS Nahdlatuth Thullaab Kecamatan Licin. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sosial, 1(4), 374-380.

Bafadhol, I. (2017). Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(11), 14-14.

Bungin, B. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Komunikasi Ekonomi dan Kebijakan Publik Serta Ilmu-Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Huda, M., Fawaid, A., & Slamet, S. (2023). Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaran. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(4), 64-72.

Kurniawan, S. (2013). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Arruz Media.

Kusumawati, O. D. T., Wahyudin, A., & Subagyo, S. (2017). Pengaruh pola asuh, lingkungan masyarakat dan kedisiplinan belajar terhadap hasil belajar siswa SD Kecamatan Bandungan. Educational Management, 6(2), 87-94.

Moleong, L. (2014). Metode Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ningsih, S. (2016). Hubungan pelaksanaan full day school dan boarding school dengan pembentukan karakter pada siswa kelas XI MAN 1 Surakarta tahun 2016/2017. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 2(2).

Oktavia, A., & Rahman, R. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di SMP Negeri 7 Payakumbuh. An-Nuha, 1(3), 220-233.

Sholeh, S., & Maryati, M. (2021). Peran Guru PAI dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(2), 212-217.

Slamet, S. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Membangun Citra Publik pada Era 5.0 di Kabupaten Banyuwangi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(3), 268-273.

Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Wahyono, I., & Baidawi, I. (2023). Islamic Education Empowerment. Nusantara Journal of Islamic Studies, 4(1), 1-17.

Published

2024-06-20

How to Cite

Slamet Slamet, Mulajimatul Fitria, & Vaesol Wahyu Eka Irawan. (2024). Peran Guru PAI dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di SMK NU Darussalam Kecamatan Srono. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(3), 298–305. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i4.495

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.