Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Di SMP Negeri 3 Sompak Kecamatan Sompak Kabupaten Landak

Authors

  • Yosua Jupianto Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Ngabang
  • Ridolfroa S. Th Manggoa Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Ngabang
  • Esau Yesyurun Tang Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Ngabang
  • Marthen Mau Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Ngabang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i1.232

Keywords:

Role, PAK Teacher, Improve Achievement, Student Learning

Abstract

PAK teachers as individuals play an important role in improving student learning achievement. To improve learning achievement, PAK teachers must also play an active role in schools, in educating, teaching, directing and arousing students' enthusiasm for learning. Then PAK teachers should find out what causes students to be less interested in learning, thereby causing a decline in students' learning achievement. Lack of awareness of students' learning in learning: namely the lack of special attention from PAK teachers, the students' environment at school, and the students' environmental habits, so that students are still at school. The aim of writing this scientific work is to determine the role of PAK teachers in improving student learning achievement at SMP Negeri 3 Sompak. The research methodology used is qualitative, literature study, observation and interviews. Students need to improve their learning achievements, so they can get good results. To get good results in learning, the attention of PAK teachers is needed in encouraging students to study actively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anon. 2003. “Undang-Undang Repoblik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Bab XI Pasal 39 (1-2) Tentang Sistem Pendidikdn Nasional.”

Dimyati, Mudjiono. 2006. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Penerbit PT Asdi Mahasatya.

Fransiskus, Gatot. n.d. Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Materi Kuliah.

Hermanto. 2022. Wawancara (Guru PAK). Sompak: SMP Negeri 3 Sompak.

Hermanto. 2023. Wawancara (Guru PAK). Sompak: SMP Negeri 3 Sompak.

Homrighausen, I. H. Enklaar &. E. G. 2009. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Kristianto, Paulus Lilik. 2008. Prinsip Dan Praktek Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Andi offset.

M, Dani Ronnie. 2005. Seni Mengajar Dengan Hati. Jakarta: PT Alex Media Komputindo.

Mardalis. 1989. Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara.

Mariana Rita, Marthen Mau. 2021. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengatasi Kenakalan Peserta Didik Di SMP Kristen Setia Bakti Empaong Kecamatan Parindu.” Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 3(2).

Marpel. 2023. Wawancara (Peserta Didik). Sompak: SMP Negeri 3 Sompak.

Marthen Mau, Saenom, Ina Martha, Gundari Ginting, dan Samuel Sirait. 2022. “Model Pembelajaran Orang Dewasa Di Era Masyarakat 5.0.” Skenoo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 2(2):165–78.

Marthen Mau, Sulianus Susanto, Aprinia Windasari, Risky Permana, and Septinus Hia Hutabarat. 2023. “Mentoring Pemimpin Rohani Sebagai Tugas Dosen Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar Ngabang.” Didaché: Journal of Christian Education 4(2):1–21. doi: 10.46445/djce.v4i1.524.

Mau, Marthen. 2016. Integritas Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membimbing Kepribadian Peserta Didik. Jakarta: PT Views.

Ofirianus, Henni Somantik, &. Felipus Nubatonis. 2020. “KELUARGA KRISTEN SEBAGAI LEMBAGAPENDIDIKAN INFORMAL BAGI ANAK DI GKSIJEMAAT ‘MORIA’ EMPAONG.” Jurnal Coram Mundo: Teologi & Pendidikan Agama Kristen 2(1).

Proskunatas Musaputra, Tegar, Markus Amid, Henni Somantik, and Marthen Mau. 2022. “Peranan Gembala Sidang Dalam Pengembangan Ekonomi Warga Jemaat Di GBI Jemaat Kairos Desa Kampet Kecamatan Banyuke Hulu Kabupaten Landak.” 4(2).

Risti. 2022. Wawancara (Peserta Didik). Sompak: SMP Negeri 3 Sompak.

Rumidi, Sukandar. 2004. Metode Penelitian Petunjuk Praktek Untuk Peneliti Pemula. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

S, Margono. 2003. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Saenom, Marthen Mau. 2023. “Memercayai Alkitab Sebagai Firman Allah Yang Benar.” Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 5(1).

Saluna, Etri. 2023. Wawancara (Peserta Didik). Sompak: SMP Negeri 3 Sompak.

Sanjaya, Wina. 2009. Strategi Pembelajaran Standar Kopetensi Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sardiman. 2003. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Prasada.

Somantik, Henni. 2020. Apa Dan Bagaimana Belajar. Jaya Pura: Penerbit STAK Arastamar.

Yustina. 2023. Wawancara (Kepala Sekolah). Sompak: SMP Negeri 3 Sompak.

Downloads

Published

2024-03-22

How to Cite

Yosua Jupianto, Ridolfroa S. Th Manggoa, Esau Yesyurun Tang, & Marthen Mau. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Di SMP Negeri 3 Sompak Kecamatan Sompak Kabupaten Landak. Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen Dan Katolik, 2(1), 54–71. https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i1.232

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.