Pengaruh Metode Pembelajaran Sosiodrama oleh Guru PAK terhadap Minat Belajar Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Siswa Kelas V SD Negeri 2 Martoba Kecamatan Simanindo Kabupaten Samosir T.A 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i3.720Keywords:
Sociodrama Method, PAK Learning Interest, and Student CharacterAbstract
This study aims to determine the positive and significant influence between the Sociodrama Learning Method by PAK Teachers on the Interest in Learning Christian Religious Education and Character Education of Class V Students of SD Negeri 2 Martoba, Simanindo District, Samosir Regency. The research hypothesis is that there is a positive and significant influence of the sociodrama learning method on the interest in learning Christian religious education and character education of class V students of SD Negeri 2 Martoba, Simanindo District, Samosir Regency, Academic Year 2024/2025. The research method uses a quantitative descriptive inferential approach. The population of all students of Class V of SD Negeri 2 Martoba, Simanindo District who are Protestant Christians totaling 32 people as the research sample. The research instrument is a closed questionnaire. The questionnaire trial was conducted on 30 student respondents outside the research respondents, and its validity and reliability have been tested. The results of the data analysis show that there is a positive and significant influence between the Sociodrama Method on the Interest in Learning PAK and Character Education of Class V Students of SD Negeri 2 Martoba, Simanindo District, Samosir Regency, Academic Year 2024/2025: 1) Analysis requirements test: a) positive relationship test obtained rxy value = 0.862> rtable (α = 0.05, n = 32) 0.349, thus there is a positive relationship between variable X and variable Y. b) Significant relationship test obtained tcount value of 9.311> ttable (α = 0.05, dk = n-2 = 30) 2.04227 thus there is a significant relationship between variable x and variable y. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained regression equation Ŷ = 2.50 + 0.53X. b) Determination coefficient test (r2) = 74.3%. 3) Hypothesis testing using the F test obtained Fcount > Ftable (α = 0.05, dk numerator k = 2, dk denominator = n-2 = 32-2 = 30 ) namely 84.73 > 1.62, thus Ha is accepted and H0 is rejected.
Downloads
References
Ahmadi, A., & Supriyono, W. (2004). Psikologi belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2011). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2013). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Istarani. (2012). Kumpulan 38 metode pembelajaran. Medan: CVScom.
Istarani. (n.d.). Model pembelajaran inovatif. Medan: Media Persada.
Jurnal dan Sumber Lainnya
Mahdalena, M. (2022). Pengaruh minat belajar, dukungan orang tua, dan lingkungan belajar terhadap perilaku belajar siswa dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA. KINDAI, 18(2), 335.
Marimba, A. (1980). Pengantar filsafat pendidikan Islam. Bandung: PT. Al'Maarif.
Markuat, R., & Yonatan. (2021). Meningkatkan minat belajar siswa pada pendidikan agama Kristen menggunakan media pembelajaran daring di tengah pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Agama Kristen, III(2), 88.
Panjaitan, R. (2021). Peningkatan minat belajar pendidikan agama Kristen dengan menggunakan metode discovery learning pada materi hidup dalam kesetiaan kelas X IPS semester ganjil tahun pelajaran 2019/2020. Teaching: Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 1(3), 177.
Risnanosanti, D., et al. (2022). Pengembangan minat dan bakat belajar siswa. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.
Roestiyah, N. K. (1994). Didaktik metodik. Jakarta: Rineka Cipta.
Roestiyah, N. K. (2012). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Rosada, R., Mayasari, D. E., & Arni, J. (2018). Peningkatan minat belajar siswa dengan metode sosiodrama pada pelajaran sejarah di kelas XI MA. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 3(2), 51-55.
Sagala, S. (2009). Konsep dan makna pembelajaran untuk membantu memecahkan problematika belajar dan mengajar. Bandung: Alfabeta.
Sardiman, A. M. (2011). Interaksi dan motivasi belajar-mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Sinaga, M. (2023). Pengaruh kompetensi profesional guru PAK terhadap minat belajar siswa kelas IX SMP Negeri 2 Nainggolan tahun ajaran 2023/2024. Jurnal Pendidikan Agama dan Teologi, 1(4), 348.
Slameto. (2014). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, N. (2018). Metode statistika. Bandung: Tarsito.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syah, M. (2008). Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru. Bandung: Remaja Karya.
Tubagus, S. (2019). Metode-metode yang kreatif dan efektif untuk pencapaian tujuan pendidikan agama Kristen. Jurnal Tomou Tou, IV(2), 111.
Undang-undang No. 20 tahun 2003 tentang SISDIKNAS: Tujuan pendidikan nasional.
Uno, H. B. (2007). Teori motivasi & pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Winkel, W. (1983). Psikologi pendidikan dan evaluasi mengajar. Jakarta: Gramedia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen dan Katolik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.