Pengaruh Kreativitas Guru terhadap Minat Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa kelas X SMK Swasta Persiapan Pematang Siantar Tahun Pembelajaran 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i3.719Keywords:
Teacher Creativity, Students' Interest in Learning Christian Religious Education, TeacherAbstract
The purpose of this study was to determine the positive and significant influence of teacher creativity on the interest in learning PAK of class X students of SMK Swasta Persiapan Pematang Siantar in the academic year 2024/2025. The method used in this study is a quantitative method with inferential descriptive statistics. The population was 130 class X students of SMK Swasta Persiapan Pematang Siantar and a sample of 40 people was determined using a random sampling technique. Data were collected using a positive closed questionnaire of 35 items. The results of the data analysis show that there is a positive and significant influence between the Creativity of Christian Religious Education teachers on the Learning Interests of class X students of SMK Swasta Persiapan Pematang Siantar Academic Year 2024/2025, as evidenced by the following data analysis: 1) Analysis requirements test: a) positive influence test obtained rxy value = 0.551> rtable ( = 0.05, n = 40) = 0.312 thus it is known that there is a positive influence between variable X and variable Y. b) Significant relationship test obtained tcount value = 4.072> ttable ( = 0.05, dk = n-2 = 38) = 2.021 thus there is a significant relationship between variable X and variable Y. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained regression equation Y ̂="25.127" + 0.912X. b) Regression determination coefficient test (r2) = 30.4%. 3) Hypothesis testing using the F test obtained Fcount > Ftable, namely 16.581 > 4.08. Thus Ha is accepted and H0 is rejected.
Downloads
References
Akrim. (2021). Strategi peningkatan daya minat belajar siswa belajar PAI mencetak karakter siswa. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.
Alkitab. (2002). Lembaga Alkitab Indonesia. Jakarta.
Andar Gunawan Pasaribu. (2022). Konseling Kristen dan problematika belajar siswa. CV Alpha Omega Mulia.
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Arlina, A., Amini, N., & Maharani, M. (2023). Upaya guru dalam meningkatkan minat belajar siswa di MIS SKB 3 Menteri AL-Ikhwan Desa Mekar Tanjung Kab. Asahan. Ainara Journal, 4(1), 34.
Aunurrahman. (2012). Belajar dan pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
B. Uno, H. (2009). Model pembelajaran menciptakan proses belajar mengajar yang kreatif dan efektif (F. Yustianti, Ed.). Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Dame Taruli Simamora, & Gultom, R. (n.d.). Pendidikan agama Kristen kepada remaja dan pemuda (2nd ed.). Medan: CV. Mitra.
GP, H. (2012). Pendidikan agama Kristen dalam Alkitab & dunia pendidikan masa kini. Yogyakarta: ANDI.
Hamdani. (2022). Strategi belajar mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia.
Hutapea, R. H. (2020). Kreativitas mengajar guru pendidikan agama Kristen di masa COVID-19. Didache: Journal of Christian Education, 1(1).
Jhon, M. N. (2010). Guru agama Kristen. Bandung: Bina Media Informasi.
Karina, R. M., Syafrina, A., & Habibah, S. (2017). Hubungan antara minat belajar siswa dalam mata pelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 61–77.
Makmun Khairani. (2017). Psikologi belajar. Yogyakarta: Aswaja Presindo.
Manurung, C. (2023). Pengaruh strategi pembelajaran inkuiri terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Kristen dan budi pekerti kelas IX SMP N 2 Tarutung tahun pembelajaran 2022/2023. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 1(4), 278–95.
Mohammad Ali, & Asrori, M. (2019). Psikologi remaja perkembangan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan karakter menurut Kemendikbud. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50–57.
Mulyasa, E. (2013). Manajemen berbasis sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Paulus Lilik Kristianto. (2008). Prinsip dan praktik pendidikan agama Kristen (3rd ed.). Yogyakarta: Andi Penerbit Buku dan Majalah Rohani.
Rahmi, I., Nurmalina, N., & Fauziddin, M. (2020). Penerapan model role playing untuk meningkatkan minat belajar siswa sekolah dasar. Journal on Teacher Education, 2(1), 197–206.
Ramadani, R., Mustamin, S. H., & Idris, R. (2017). Hubungan antara kreativitas guru dan gaya belajar siswa dengan hasil belajar matematika siswa kelas X SMA Negeri 1 Bontomarannu Kabupaten Gowa. MaPan, 5(1), 82–95.
Ritonga, N. (2020). Teologi sebagai landasan bagi gereja dalam mengembangkan pendidikan agama Kristen. Jurnal Shanan, 4(1), 21–40.
Rusydi Ananda. (2020). Variabel belajar kompilasi konsep. Medan: CV. Pusdikra MJ.
Slameto. (2023). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Soeliasih, S. (2019). Penerapan prinsip pemuridan Elia dalam pendidikan agama Kristen. Jurnal Teologi Berita Hidup, 2(1), 1–10.
Sudjana. (2017). Dasar-dasar proses belajar mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukardi. (2009). Metodologi penelitian pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Telaumbanua, A. (2020). Kreativitas guru pendidikan agama Kristen meningkatkan prestasi siswa. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 115–29.
Togatorop, K. (2019). Pengaruh profesionalisme guru PAK terhadap minat belajar anak didik SMPTK Anugerah Sinagoge Medan tahun 2019. PROVEDENSI: Jurnal Pendidikan Dan Teologi, 2(2), 14–35.
Tryqu. (2021). Menggagas konsep minat belajar matematika. Indonesia: Guepedia.
Usman, U. (2023). Menjadi guru profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Wayan Nurkancana, & Sunartana. (1986). Evaluasi pendidikan. Surabaya: Penerbit Usaha Nasional.
Yeni Rachmawati, & Kurniati, E. (2011). Strategi pengembangan kreativitas pada anak. Jakarta: Penada Media Group.
Yusuf Syamsu, & Nurihsan, A. J. (2005). Landasan bimbingan & konseling. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Zebua, A. (2022). Pengaruh membaca Alkitab terhadap minat belajar mahasiswa. JEBIT MANDIRI-Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Teknologi, 2(1), 13–19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen dan Katolik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.