Pengaruh Bimbingan Guru PAK terhadap Minat Belajar Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Sigumpar Tahun Pembelajaran 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i4.754Keywords:
PAK Teacher Guidance, Interest in Learning Christian Religious Education, Character EducationAbstract
This study aims to determine the extent of the influence of PAK teacher guidance on the interest in learning Christian Religious Education and Character Education of class X students of SMK Negeri 1 Sigumpar in the 2024/2025 Academic Year. With the hypothesis that there is a positive influence of PAK teacher guidance on the interest in learning Christian Religious Education and Character Education of class X students of SMK Negeri 1 Sigumpar in the 2024/2025 Academic Year. Using a descriptive quantitative research method. The population of all students of class X SMK Negeri 1 Sigumpar in the 2024/2025 Academic Year who are Protestant Christians is 50 people. This study is a population study. The research instrument is a closed questionnaire. The results of data analysis obtained: a) The rcount value = 0.871 indicates a positive relationship and a very strong level of relationship in the interval 0.800 - 1.00 between PAK teacher guidance and students' interest in learning Christian Religious Education and Character Education. b) The determination test found that the influence was 75.86%. The study concluded that there was a positive influence of PAK teacher guidance on the interest in learning Christian Religious Education and Character Education of class X students of SMK Negeri 1 Sigumpar in the 2024/2025 Academic Year.
Downloads
References
Akrim. (2023). Strategi peningkatan daya minat belajar siswa. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.
Butar-butar, I. (2023). Pengaruh bimbingan guru pendidikan agama Kristen terhadap minat belajar peserta didik. Jurnal Suluh Pendidikan, 8(2).
Fadhilah, S. (2023). Penerapan metode Project Based Learning untuk meningkatkan minat belajar PAI siswa. Jurnal Pendidikan.
Fathurrohman. (2012). Belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Teras.
Gantina. (2011). Teori dan teknik konseling. Jakarta: PT Indeks.
Gultom, D. T. R. (2011). Pendidikan agama Kristen kepada remaja dan pemuda. Medan: Angota Ikatan Simamora, Mace, dan Penerbit Indonesia.
Gunawan, R. (2018). Peranan tata kelola layanan bimbingan dan konseling bagi siswa di sekolah. Jurnal Selaras, 1(1).
Gunawan, Y. (2004). Pengantar bimbingan dan konseling. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Harianto, G. P. (2012). Pendidikan agama Kristen dalam Alkitab dan dunia pendidikan masa kini. Yogyakarta: Andi.
Haryani, E. (2019). Model discovery proses kelompok berbantuan media dialog interaktif untuk meningkatkan minat dan hasil belajar. Jawa Timur: Uwais Inspirasi Indonesia.
Hermawan, R. (2022). Pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw. Yogyakarta: CV Semesta Bintang Media.
Homrighousen, E. G., & Enkar, I. H. (2012). Pendidikan agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Istrani. (2016). Ensiklopedia pendidikan. Medan: Larispa.
Jahja. (2011). Psikologi perkembangan. Jakarta: Kencana.
Kasyadi, S. (2014). Etika dan profesi kependidikan. Tangerang: PT Pusaka Mandiri.
Kristianto. (2023). Hubungan antara efektivitas bimbingan dan konseling dengan persepsi siswa terhadap bimbingan dan konseling di sekolah menengah pertama. Jurnal Psikologi, 36(1).
Lazatimatul, N. (2021). Pengembangan teknologi IPA. Gorontalo: CV Cahaya Arsh Publisher & Printing.
Nababan, D. (2023). Implementasi strategi pembelajaran kontekstual dalam meningkatkan minat belajar PAK di dalam kelas. Jurnal Pendidikan dan Humaniora, 2(2).
Naibaho, D. (2021). Kode etik dan profesional. Jawa Tengah: Pena Persada.
Nainggolan, J. M. (2017). Strategi pendidikan agama Kristen. Jawa Barat: Generasi Info Media.
Prayitno. (2004). Bimbingan dan konseling. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Priansa. (2017). Pengembangan strategi dan model pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia.
Sembiring, A. (2016). Ensiklopedia pendidikan. Medan: Larispa.
Sidjabat. (2017). Mengajar secara profesional. Bandung: Kalam Hidup.
Silalah, I. T., et al. (2023). Pengaruh bimbingan guru pendidikan agama Kristen terhadap disiplin siswa kelas IX SMP Negeri 5 Sitapongan tahun pelajaran 2023/2024. SEMNASPA: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Agama, 4(2).
Slameto. (2003). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Slameto. (2005). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Soetipto. (2007). Profesi keguruan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sudjana. (2021). Metoda statistika. Bandung: Tarsito.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukatdi, D. K. (2008). Proses bimbingan dan konseling di sekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sumiyatiningsih, D. (2006). Mengajar dengan kreatif dan menarik. Yogyakarta: ANDI.
Syukur, Y. (2019). Bimbingan dan konseling di sekolah. Malang: CV IRDH.
Taufani. (2008). Menginstal minat baca siswa. Bandung: PT Globalindo Universal Multikreasi.
Toharudin. (2023). Buku ajar manajemen kelas. Jawa Tengah: Lakeisha.
Walgito, B. (2010). Bimbingan dan konseling. Yogyakarta: CV Andi Offsite.
Yohamintin. (2023). Buku ajar etika profesi guru. Bandung: Indonesia Emas Group.
Yusuf, S. (2020). Landasan bimbingan dan konseling. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen dan Katolik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.