Pengaruh Bimbingan Guru PAK dan Budi Pekerti Terhadap Peningkatan Disiplin Belajar Siswa Kelas V SD Negeri 048232 Kabupaten Karo Tahun Pembelajaran 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i2.332Keywords:
Religious Education and Character Teacher Guidance, Increasing Student Learning DisciplineAbstract
The aim of this research is to find out how big the influence of PAK Teacher Guidance and Characteristics is on the learning discipline of class V students at SD Negeri 048232 Karo Regency for the 2023/2024 Academic Year. The research method used is a quantitative method. The population is all class V students of SD Negeri 048232 Karo Regency for the 2023/2024 academic year, totaling 39 people and this research is population research. Data was collected using a positive closed questionnaire with 30 items, namely 17 items for variable Karo Regency for the 2023/2024 Academic Year, proven through: 1) Test analysis requirements: a) positive relationship test obtained rxy = 0.665 > rtable (-0.05.39) = 0.316. b) The significant relationship test obtained a t0 value of 5.413 ttable (0-0.05, den-2-37) 2.021. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained regression equation Y = 17.881 + 0.219X. b) Regression coefficient of determination test (r²) = 44.2%. 3) Hypothesis testing using the F test obtained F0 > Ftable (0-0.05, in the numerator k30, dk in the denominator-2-39-2-37) namely 29.30 1.51. Thus Ha is accepted and Ho is rejected.
Downloads
References
Andar Ismail. (2004). Ajarlah mereka melakukan. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Dodson. (2003). Mendisplinkan Anak dengan Kasih Sayang. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Depdiknas. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Gunarsa, D. Singgih. (2002). Psikologi untuk Membimbing. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Gunarsa, Singgih, & Ny. Gunarsa, Singgih. (1989). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Harianto. (2016). Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab & Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: ANDI.
Huda, M. (2017). Model - Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Istarani. (2019). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.
John M. Nainggolan. (2007). Menjadi Guru Agama Kristen. Bandung: Generasi Info Media.
Kosasi, R. (2007). Profesi Keguruan. Jakarta: Rineka Cipta.
Mulyasa. (2008). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Rosdakarya.
Sam Silitonga. (2000). Nilai-Nilai Kependidikan Dari Yesus dan Sistem Pendidikan Nasional. Medan: Monora.
Sarumpaet. (2000). Rahasia Mendidik Anak Indonesia. Bandung: Publishing House.
Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Shoimin, A. (2013). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-Ruzz Media.
Sidjabat, B. S. (2009). Mengajar Secara Profesional. Bandung: Yayasan Kalam Hidup.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2003). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprijono. (2010). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Suyanto. (2013). Menjadi Guru Profesional: Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Jakarta: Erlangga.
Syaiful Bahri Djamarah. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenademedia Group.
Uno, H. B. (2018). Teori Motivasi dan Pengukurnya Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen dan Katolik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.