Pengenalan Nilai Pendidikan Khitan Laki-Laki Dalam Syariat
DOI:
https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.47Keywords:
Islamic Education, Circumcision, BoysAbstract
Islam is a religion that is very concerned about cleanliness and health. Many problems that have an impact on the cleanliness and health of the body cannot be ignored in this religion. One of them is about circumcision which has been medically recognized to have great benefits. Children as the mandate of Allah SWT. In circumcision, it turns out that it contains educational values that can be taken in order to lead the child to become a pious Muslim person. So, circumcision is something parents must do in an effort to educate their children.
Downloads
References
Abidin, A. M. (2021). Pendidikan Moral Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 57–67. https://doi.org/10.37304/paris.v2i1.3282
Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.
Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.
Aswidar, R., & Saragih, S. Z. (2022). Karakter Religius,Toleransi, dan Disiplin pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 134. https://doi.org/10.23887/jipp.v6i1.43373
Atabik, A., & Adim, F. (2022). Buku Ajar Tafsir Ayat Ahkam : Tafsir Maqashidi : Metode Penafsiran Berbasis Maqasid Syariah.
Badruzaman, I. S. A. M., & Slamet, S. R. (2020). STRATEGI PENGEMBANGAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (Perspektif Dakwah Nabi). Fastabiq: Jurnal Studi Islam, 1(2), 157–176. https://doi.org/10.47281/fas.v1i2.27
Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.
Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.
Fathurohman, O. (2019). Kontribusi Pendidikan Karakter Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Eduprof : Islamic Education Journal, 1(1), 1–20. https://doi.org/10.47453/eduprof.v1i1.3
Haibah, M., Basri, H., Eri Hadiana, M., & Tarsono, T. (2020). Pembiasaan Membentuk Karaktek Peserta Didik Madrasah Miftahul Huda Musi Rawas Utara. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(2), 23–32. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(2).5341
Hajar Munawaroh, U. (2021). Peran Orang Tua dalam Membentuk Karakter Anak sejak Masa Pranatal Sampai Usia 7 Tahun: Kajian Tafsir Tematik Studi Kisah Keluarga Ibrahim dan Keluarga. Ulumul Qur’an: Jurnal Kajian Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 1(1), 66–80. https://doi.org/10.58404/uq.v1i1.13
Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.
Handayani, F. (2020). (2020). PERAN GURU AKIDAH AKHLAK DALAM MEMBENTUK KARAKTER RELIGIUS SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI05 LAWANGAGUNG SELUMA (Doctoral dissertation, IAIN BENGKULU). In Malaysian Palm Oil Council (MPOC) (Vol. 21, Issue 1). http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203%0Ahttp://mpoc.org.my/malaysian-palm-oil-industry/
Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129
Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.
Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183
Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.
Kusuma, D. (2018). Pembentukan Karakter Religius Melalui Pembiasaan Sholat Berjamaah. Jurnal Kewarganegaraan P-ISSN: 1978-0184 E-ISSN: 2723-2328, 2 No. 2(2), 34–40.
Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.
Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, R. S. (2022). STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU. 11, 204–226.
Masykur, F. I., & Mubakkirah, F. (2023). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Khitan Bagi Perempuan (Studi Komparasi Antara Ulama Klasik Dan Ulama Kontemporer). Comparativa: Jurnal Ilmiah Perbandingan Mazhab Dan Hukum, 3(2), 139–160. https://doi.org/10.24239/comparativa.v3i2.41
Moh. Firdaus Mochammad; Haq, A. & M. (2020). Peranan Orang Tua Dalam Membentuk Krakter Anak Di Tpq Al-Amin Kebonagung Malang. VICRATINA: Jurnal Pendidikan Islam, 5, 114–119. http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/article/view/7746
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Mustafa, I. (2020). problematika Khitan bagi Perempuan Prespektif Hadis. Al-Fawatih, 01(01), 78–91.
Mustika Sari, R., & Amin, M. (2020). Implementasi Integrasi Ilmu Interdisipliner dan Multidisipliner: Studi Kasus di Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2(Maret 2020), 245–252. http://sunankalijaga.org/prosiding/index.php/kiiis/article/view/409
Nurhaibi, Zalisman, H. H. (2023). Mitra PGMI : UPAYA GURU PAI MENGEMBANGKAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK SDIT IMAM ASY-SYAFII PEKANBARU. 9, 71–79.
Pannyiwi, R., Oruh, S., & Rahmat, R. A. (n.d.). Sunnatan massal. X, 2–5.
Pratidina, E., Rahayu, S. M., Sutrisno, E., Muslim, D. N. A., Manaf, M., Ulfah, D., & Amini, N. U. (2022). Mass Circumcision As a Form of Trust in the Community Within the Framework of Gebyar Lldikti. Jurnal Pengmas Kestra (Jpk), 2(2), 215–219. https://doi.org/10.35451/jpk.v2i2.1461
Rachmat Bin Badani Tempo, Sarni, S., Sri Ujiana Putri, & Fadhilah, N. (2021). Praktik Khitan dengan Metode Sunathrone Klamp Perspektif Hukum Islam (Studi Kasus di Smart Care Center Makassar). BUSTANUL FUQAHA: Jurnal Bidang Hukum Islam, 2(2), 326–335. https://doi.org/10.36701/bustanul.v2i2.371
Riska Syafitri, Miskun, Erfina, Rusli Ibrahim, W. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis “ Subsidi Silang ” Pada SDIT Imam Asy-Syafii. 11(2), 274–284.
Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.
Ruzaipah, R., Manan, A., & A’yun, Q. A. (2021). Penetapan Usia Kedewasaan Dalam Sistem Hukum Di Indonesia. Mitsaqan Ghalizan, 1(1), 1–20. https://doi.org/10.33084/jmg.v1i1.2808
Sakban, Deprizon, N. (2020). Upaya Kepala Sekolah Dalam Menciptakan Budaya Religius di Madrasah Aliyah Negeri 2 Padang. An-Nizom, 5(3), 190–196. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/annizom/article/view/3761
Sakban, Junita Karinah, Nurul Aini, Lannuria, F. amelia. (2022). Kebijakan Kurikulum Pendidikan di SDIT Fadilah Pekanbaru.
Sofyan, D. K., Zakaria, M., Amri, Fatimah, Trisna, & Taufiq. (2023). Khitanan Massal Bagi Anak-Anak Kurang Mampu Di Mesjid Babul Huda Lhokseumawe. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(2), 914–919.
Suhendar, I. (2020). Pendidikan Kesehatan Tentang Hidup Bersih dan Sehat di Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak Al-Amin Garut. JPKMI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia), 1(3), 135–145. https://doi.org/10.36596/jpkmi.v1i3.52
Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.
Syarboini, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua terhadap Pemahaman Taharah Anak Usia Sekolah Dasar. Saree: Research in Gender Studies, 2(2), 141–158.
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
Tolapa, M. (2023). Strategi Komunikasi Guru Dalam Panyampaian Materi Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Sekolah Luar Biasa Negeri Kota Gorontalo. Al Qisthi Jurnal Sosial Dan Politik, 46–57. https://doi.org/10.47030/aq.v13i1.147
Umam, M. Z. (2022). Aqidah Akhlak Contributors People Voice and Builders Akhlakulkarimah. International Journal of Contemporary Islamic Education, 4(1), 16–26. https://doi.org/10.24239/ijcied.vol4.iss1.43
Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, D. (2022). Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, VIII, 50–59.
Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.
Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.
Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.
Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).
Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).
Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820
Wuryandani, W., Maftuh, B., . S., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan Karakter Disiplin Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2(2), 286–295. https://doi.org/10.21831/cp.v2i2.2168
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.