Kekurangan Manusia Dalam Pandangan Alquran
DOI:
https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i2.70Keywords:
Human Weaknesses, Qur'anic Perspective, Qur'anic ViewsAbstract
This article was written with the aim of studying human weaknesses according to the Koran. The rules used are literary rules based on thematic interpretation (maudu'i), namely collecting verses from the Koran that talk about the same topic, then discussing them systematically. The method used in this research is a qualitative method with a library research approach. Sources of research and information in this research are the latest books, magazines and journals. The results of this research show that there is an impact of human deficiencies in the view of the Al-Qur'an which focuses on physical, intellectual, heart and lust.
Downloads
References
Alfarizi, M. (2022). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Dalam Perspektif Al-Quran. Launul Ilmi, 1(1), 1–14.
Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.
Anggraini, J., Aisyah, N., Damayanti, A., & Hidayat, M Hadi, W. (2024). Kemuliaan Penjaga Lisan Dari Susut Pandang Hukum Islam. 2(1).
Anjani, K. T., Rufaidah, A., & Suharyati, H. (2023). Integrasi Filosofi Esensialisme Dalam Kurikulum Merdeka. Journal of Administration and Educational Management, 6(2), 354–365.
Dewi, S. N., Pinasti, J., Rahmadani, D., & Rahman, Muhammad Aldi, W. (2024). Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia. 2(1).
Elmainetty, H. (2023). Implementasi Pendidikan Akal dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Oktober, 2023(20), 292–300. https://doi.org/10.5281/zenodo.8415664
Faturrchman saleh, Fauzan mubarok, Muhammad Nabil Ayussi, wahyu rayan kenedi, W. (2024). Lemahnya Pengetahuan dan Penerapan Ilmu Tentang Bahayanya Syirik Bagi Kehidupan. 2(1).
Fiqih, M. A., & Shodiq, M. F. (2023). Akhlak Peserta Didik Perspektif Al Ghazali dan Quraish Shihab (Studi Kitab Ayyuhal Walad dan Buku yang Hilang dari Kita “Akhlak”). Islamika, 5(3), 1083–1103. https://doi.org/10.36088/islamika.v5i3.3573
Gultom, A. F. (2023). Mengapa Filsafat Perlu Ada di Jantung Pemikiran Civitas Academicus? Sophia Dharma: Jurnal Filsafat, Agama …, 6, 17–34. http://e-journal.iahn-gdepudja.ac.id/index.php/SD/article/download/1033/534
Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.
Hartati, H., Fithri, R., & Nursyam, U. R. (2023). PKM Penerapan Gaya Berkomunikasi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SDN 003 Pauh Angit. 7, 28545–28549.
Isnaini, M., & Iskandar, I. (2021). Akal Dan Kecerdasan Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadits. MUSHAF JOURNAL: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Hadis, 1(1), 103–118. https://doi.org/10.54443/mushaf.v1i1.13
Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.
Mauliza, T., Mayo, A. C., Az-zahra, C., & Helwena, Tsabita, W. (2024). Pendidikan Islam Dari Sudut Pandang Kehidupan Manusia. 2(1).
Nabila, A., Putro, B. U., Yulianti, D., & Fauzan, M Aditya, W. (2024). Riwayat Hidup Nabi Muhammad S . A . W. 2(1).
Najib, M. N. (2023). Konsep Bahagia dalam Kitab Kimiyaus Al-Sa’adah karya Syekh Al-Ghazali dan Implikasinya terhadap Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 7330–7335. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2950
Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.
Salsabila, S. (n.d.). FILSAFAT HUKUM DALAM PEMBE N TUKA N SISTEM HUKUM.
Sianturi, J. H. P., Rato, D., & Setyawan, F. (2023). Pengembangan Pemikiran Filsafat Hukum Terhadap Perkembangan Hukum. SEIKAT: Jurnal Ilmu Sosial, Politik Dan Hukum, 2(3), 267–276. https://doi.org/10.55681/seikat.v2i3.557
Sihite, B. (2023). Krisis Epistemologis dan Metodologis dalam Kajian Filsafat Keilahian/Teologi sebagai Ilmu. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(4), 2621–2631. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i4.1889
Sihombing, L. R., Fithri, R., & Wilyanita, N. (2021). Analisis Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Di Masa Pandemi Covid 19. Talenta Journal, 12(2), 15–23. https://ejournal.stkipaisyiyahriau.ac.id/index.php/talenta
Sinta, S. D., Aminah, S., Safitri, M., & Andriani, Amelia Putri, W. (2024). Sudut Pandang Islam Tentang Perjalanan dan Tujuan Hidup Manusia. 2(1).
Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.
Wismanto, Ananda, D., Nandiani, E. M., Anggelia, J., & Efendi, S. N. (2024). Ajaran dan gaya hidup dalam islam 1. 1(1), 52–64.
Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, D. (2022). Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, VIII, 50–59.
Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).
Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.
Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.
Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.
Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).
Wismanto Abu Hasan. (2018). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.
Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.