Tantangan dan Solusi dalam Pembentukan Karakter Pendidikan Agama Kristen Anak di Era Digital
DOI:
https://doi.org/10.61132/tritunggal.v3i1.922Keywords:
Challenges, Solutions, Character, Christian Religious Education, Digital Era.Abstract
Character formation of children in Christian religious education faces new challenges in the digital era. This journal discusses the challenges and solutions in character formation of children in the digital era. This study uses a qualitative method with a literature review (library research). The results of the study indicate that there are challenges that must be faced when education is faced with the era of technology that is increasingly developing rapidly. However, if the use of technology is wise, parental supervision, and effective religious education can help shape strong children's characters and this is a very good solution to help the development of students, especially in the scope of Christian Religious Education.
Downloads
References
Anggela, F. (2023). Urgensi komunikasi dalam ilmu sosial. Penerbit Berseri.
Boiliu, F. M., Samalinggai, K., & Setiawati, D. W. (2020). Peran pendidikan agama Kristen di era digital sebagai upaya mengatasi penggunaan gadget yang berlebihan pada anak dalam keluarga di era disrupsi 4.0. Real Didache Journal of Christian Education, 1(1), 25–38.
Chandra, R. I. (2006). Pendidikan menuju manusia mandiri (1st ed.). Generasi Informedia.
Groome, T. H. (2011). Christian religious education. Gunung Mulia.
Harris, M. (2023). Era digital dan dampak perkembangan teknologi yang pesat! Gramedia Blog.
Hartono, H. (2018). Membentuk karakter Kristen pada anak keluarga Kristen. Kurios, 2(1), 62. https://doi.org/https://doi.org/10.30995/kur.v2i1.22.
Joseph, P. D. J., & Boiliu, F. M. (2023). Peran pendidikan agama Kristen dalam penggunaan teknologi pada anak. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1115.
Latifatus Saniyyah, D., Setiawan, D., & Ismaya, E. A. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap perilaku sosial anak di desa Jekulo Kudus. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 2132–2140. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1161.
Manambe, Z., Bajarnahor, P., & Pangau, J. (2024). Tantangan pendidikan agama Kristen bagi anak di era digital. Omikron Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 2(1), 1–23.
Mestika, Z. (2004). Metode penelitian kepustakaan (1st ed.). Yayasan Obor Indonesia.
Nababan, S., Sianturi, E., Rantung, D. A., Naibaho, L., & Boiliu, E. R. (2024). Peran pendidikan agama Kristen dalam mengatasi dampak penggunaan teknologi bagi remaja di era digital. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 3(2), 205–217. https://doi.org/10.54170/harati.v3i2.351.
Sarah, L. (2022). Tantangan pendidikan agama Kristen pada anak di era digital. Arya Satya: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(4), 53–64.
Simatupang, H., Simatupang, R., & Napitulu, T. M. (2021). Pengantar pendidikan agama Kristen. Andi.
Sugiharto, A. (2020). Landasan teologis pendidikan Kristen dalam perjanjian lama dan relevansinya bagi pendidikan Kristen masa kini. 1(2).
Sumantri, M. S. (2019). Strategi pembelajaran teori dan praktik di tingkat pendidikan dasar. PT. Grafindo Persada.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen dan Katolik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.