Pendampingan Remaja Masjid Rutinan Tadarus Setiap Malam Jumat Untuk Meningkatkan Minat Mengaji Masyarakat di Masjid Al Amanah Ngingas Waru Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.61132/ardhi.v3i3.1133Keywords:
Mentoring Mosque Youth, Tadarus Al-Quran, Interest in Studying the Koran, Asset Based Community Development (ABCD)Abstract
The activity of mentoring mosque youth in the routine of tadarus every Friday night at the Al Amanah Mosque, Ngingas, Waru, Sidoarjo aims to increase interest in studying the Koran in the community, especially among teenagers. Through the Asset Based Community Development (ABCD) approach, this service utilizes local potential such as the spirit of mutual cooperation, the presence of active mosque youth, and support from religious figures. The results of the activity show an increase in community participation in tadarus, an increase in the ability to read the Koran, and the formation of religious character and social solidarity between residents. This activity not only makes the mosque a place of worship, but also a center for inclusive and sustainable religious learning. Active participation of teenagers in tadarus activities is also a means of developing leadership and forming Islamic character. This activity is expected to be a model of religious-based community empowerment that can be replicated in other environments with ongoing support from various parties.
Downloads
References
Aini, N. A., Istiqomah, L., Delianti, P. P., Wibowo, M. E. P., & Zakiyah, Z. (2023). Pembiasaan tahfidzul qur’an dalam meningkatkan kecintaan membaca Al-Qur’an pada peserta didik. Jurnal Pendidikan dan Media Pembelajaran, 1(1), 47–58.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall.
Dalmeri. (2014). Revitalisasi fungsi masjid sebagai pusat ekonomi dan dakwah multikultural. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 22(2), 321–350.
Departemen Agama RI. (2005). Al-Qur’an dan terjemahannya. Depag RI.
El-Yunusi, M. Y. M., Salsabilla, A., & Arifin, N. (2023). Guru profesional dalam perspektif filsafat pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 4204–4212.
Fadilla, A. P. K., & Islam, J. B. D. K. (2023). Upaya takmir masjid dalam meningkatkan religiusitas remaja di Masjid WS Nurhidayah Sawahan Kecamatan Ngemplak Kabupaten Boyolali. [Tanpa nama jurnal dan volume/isu, harap lengkapi].
Fadillah, R., & Suryadi, A. (2021). Peran pendampingan mahasiswa dalam meningkatkan minat remaja terhadap kegiatan keagamaan di masjid. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 101–112.
Fahimah, I., Yamani, A., Wulandari, F. K., & Amalia, T. (2024). Peningkatan kualitas hidup Desa Bukit Peninjauan I melalui program KKN berbasis masjid. Jurnal Pelayanan dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(3), 86–107.
Hadijah, S., Hidayati, N., & Nur’aini, M. (2024). Pendampingan tadarus Al-Qur’an sebagai sarana membangun karakter spiritual siswa di MA Darul Ulum Palangka Raya. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia (JPMI), 2(2), 161–164.
Hartanto, D., Siregar, Z., Veronika, N., Rizuanda, T. A., & Pangestu, R. A. (2024). Penguatan pemahaman bidang sosial dan keagamaan bagi masyarakat melalui kegiatan KKN di Dusun VII Desa Stungkit. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 85–95.
Hurlock, E. B. (2004). Psikologi perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Erlangga.
Jamal, M. (2011). Konsep Al-Islam dalam Al-Qur’an. Jurnal Al-Ulum, 11, 283–310.
Jaya, S. (2023). Meningkatkan literasi Al-Qur'an anak-anak di lingkungan Masjid Al Masyithoh Lingkar Timur melalui kegiatan magrib mengaji. KENDURI: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(3), 137–147.
Khasanah, W., Umarella, S., & Lating, A. D. (2019). Peranan Remaja Masjid Ar-Rahman dalam pembentukan karakter remaja yang religius di Desa Waekasar Kecamatan Waeapo Kabupaten Buru. Kuttab: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 57–73.
Komariyah, N. (2022). Pengaruh tadarus Al-Qur’an dalam meningkatkan minat membaca Al-Qur’an siswa kelas X Bisnis Daring dan Pemasaran (BDP) di SMK Wahidin Kota Cirebon (Skripsi tidak diterbitkan). IAIN Syekh Nurjati Cirebon.
Kretzmann, J. P., & McKnight, J. L. (1993). Building communities from the inside out: A path toward finding and mobilizing a community’s assets. ACTA Publications.
Malisa, S., & Shomedran, S. (2023). Peran remaja masjid dalam meningkatkan partisipasi masyarakat terhadap kegiatan keagamaan di Desa Madura OKU Selatan. Journal of Lifelong Learning, 6(1), 38–48.
Mapiare, A. (1982). Psikologi remaja. Usaha Nasional.
Misbahuddin, M., & Rasyid, H. (2020). Peran remaja masjid dalam meningkatkan aktivitas keagamaan di lingkungan masyarakat. Jurnal Al-Munzir, 13(1), 45–55.
Mutmainnah, G., & Mauludin, R. (2024). Peran KKN dalam meningkatkan literasi keagamaan anak-anak dalam bidang membaca Iqro, tahsin dan tahfidz di Masjid At-Taqwa. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 5(9), 1–8.
Muzakkir, M. (2015). Keutamaan belajar dan mengajarkan Al-Qur’an: Metode maudhu’i dalam perspektif hadis. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 18(1), 107–121.
Nasrullah, N. (2019). Masjid sebagai sarana pembinaan generasi muda Islam. Jurnal Studi Keislaman, 13(1), 45–60.
Nasution, H. (2010). Islam rasional. Mizan.
Nasution, Z. (2019). Konsep pendidikan akhlak dalam Al-Qur’an untuk membangun karakter peserta didik. Jurnal Al-Fatih, 2(1), 50–66.
Oktarina, M. (2020). Faedah mempelajari dan membaca Al-Qur’an dengan tajwid. Serambi Tarbawi, 8(2), 155–162.
Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Simon & Schuster.
Rindiyani, R., Dharma, S. H., & Supendi, D. (2022). Pemberdayaan remaja masjid dalam meningkatkan minat mengaji siswa sekolah dasar Desa Cipeundeuy. Jurnal Indonesia Raya, 3(1), 25–32.
Rosyidi, R., & Hasanah, U. (2023). Penguatan peran masjid sebagai pusat belajar bagi anak. INTEGRITAS: Jurnal Pengabdian, 7(1), 9–18.
Sari, N., & Nurdin, E. (2022). Peran mahasiswa dalam pengabdian kepada masyarakat melalui kegiatan keagamaan di desa binaan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 4(1), 55–63.
Suherman, E. D. (2012). Manajemen masjid. Alfabeta.
Sumarliah, E., Li, T., Wang, B., Fauziyah, F., & Indriya, I. (2022). Blockchain-empowered halal fashion traceability system in Indonesia. International Journal of Information Systems and Supply Chain Management (IJISSCM), 15(2), 1–24.
Syaputra, A., & Ridwan, M. (2020). Peran remaja masjid dalam penguatan nilai-nilai keislaman di tengah masyarakat. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(2), 112–124.
Tusakdia, L., & Rianto, H. (2023). Analisis peranan remaja masjid dalam mengembangkan karakter religius melalui kegiatan keagamaan di Kelurahan Siantan Hulu Pontianak. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(2), 1–14.
Wicaksono, A. (2019). Peranan masjid dalam pembentukan karakter remaja (Skripsi tidak diterbitkan). Universitas Muhammadiyah Purwokerto.
Widodo, A., & El-Yunusi, M. Y. M. (2023). Implementasi kurikulum merdeka dalam pembelajaran ilmu pendidikan Islam di sekolah. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 15(2), 251–258.
Winkel, W. S. (1987). Psikologi pengajaran. Gramedia.
Witherington, H. C. (1978). Psikologi pendidikan (M. Buchori, Terj.). Aksara Baru.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ARDHI : Jurnal Pengabdian Dalam Negri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.