Penggunaan Platform Genially dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran PAI Di SMK Negeri 2 Semarang

Authors

  • Alza Nabiel Zamzami Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Raharjo Raharjo Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i3.294

Keywords:

Genially Platform, Learning Outcomes, PAI Lessons

Abstract

This research aims to determine the influence of the Genially Platform on PAI learning outcomes at SMK Negeri 2 Semarang. The type of research used is field research with a quantitative approach. Data collection methods use observation, tests and documentation. This research design uses an experimental posttest only control design, with different treatments in two classes, namely the experimental class using the Genial platform and the control class using conventional learning. After being given different treatments, analysis prerequisite tests were carried out, namely data normality tests, data homogeneity tests, and hypothesis tests. In testing the hypothesis, researchers used the independent sample t-test. 

References

Abdullah, M. K., & Alias, S. N. (2021). Pembangunan Unit Pengajaran Haba Berasaskan Perisian Genially untuk Perancangan Pengajaran Guru Pelatih. Journal of Science and Mathematics Letters, 9(2), 117–125.

Fatma, N., & Ichsan. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Genially untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di SD Muhammadiyah. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 3(2), 50–59. https://doi.org/10.47766/ga.v3i2.955

Hasbullah, Juhji, & Maksum, A. (2019). Strategi Belajar Mengajar dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 17–24.

Joko, J., Nugraha, D., & Restiawati, R. (2023). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Pena Edukasi, 10(1), 27. https://doi.org/10.54314/jpe.v10i1.1350

Kholis, N. (2022). Konsep Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pendidikan Agama Islam Berbasis GeniallyDan Book Creator. As-Salam Jurnal Hukum Islam Dan Pendidikan, 80–91.

Mahmudi, Hidayatullah, & Fauzi, A. (2022). PENGEMBANGAN MODUL MATERI JUAL BELI PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF DI KELAS XI TKJ 1 SMKN 1 KOTA SERANG. JPDSH: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 1(8), 1739–1754. https://bajangjournal.com/index.php/JPDSH

Mariana, & Prawijaya, S. (2023). Pengaruh Media Monopoli Berbasis Aplikasi Genially Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V Sd Tema 6 Subtema 1. Js (Jurnal Sekolah), 7(3), 455–459. https://doi.org/10.24114/js.v7i3.45030

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 659.

Ni’mah, N. K., Warsiman, & Hermiati, T. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Genially Dalam Pembelajaran Daring Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Malang. Jurnal Metamorfosa, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.46244/metamorfosa.v10i1.1731

Putra, L. D., & Afrina, N. (2023). The development of genially-based interactive learning multimedia for elementary school students. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 6(2), 138–151. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v6i2.8413

Putri, Firduansyah, D., & Aswarliansyah. (2023). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Berbasis Aplikasi Genially dalam Pembelajaran Matematika Kelas IV. Ipar: Ilmu Pendidikan Dasar, Vol.1, No.(1), 39–49.

Rahayu, W. P., Hidayat, R., Zutiasari, I., Rusmana, D., Ayu, R., Indarwati, A., & Zumroh, S. (2023). Peningkatan Kemampuan Membuat Media Pembelajaran Dengan Bantuan Website Genially Pada Guru-Guru Smk Islam Batu. Portal Riset Dan Inovasi Pengabdian Masyarakat, 2(3), 270–277. https://ojs.transpublika.com/index.php/PRIMA/

Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Metode PAKEM. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 350–361. https://doi.org/10.36418/japendi.v1i3.33

Suspito, M. A., Churiyah, M., Arief, M., & Basuki, A. (2023). Peningkatan Kemandirian dan Hasil Belajar Siswa Tingkat SMK Menggunakan Media Pembelajaran Genially. Efektor, 10(2), 207–219. https://doi.org/10.29407/e.v10i2.20156

Tetambe, A. G., & Dirman. (2021). Kreativitas Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Berbasis Ict. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 7(1), 80–100. https://doi.org/10.31332/zjpi.v7i1.2920

Published

2024-04-30

How to Cite

Alza Nabiel Zamzami, & Raharjo Raharjo. (2024). Penggunaan Platform Genially dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran PAI Di SMK Negeri 2 Semarang. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(3), 31–42. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i3.294

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.