Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Siswa Kelas 4 SDN Karawang Wetan

Authors

  • Nidaa Lydia Mustika Nabiilah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Tubagus Tubagus Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Dini Nurbaiti Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Nur Aini Farida Universitas Singaperbangsa Karawang
  • M. Makbul Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i4.399

Keywords:

Jigsaw Learing Model, Learning Motivation.

Abstract

This classroom action research aims to determine the increase in student learning motivation and also student learning outcomes by applying the Jigsaw cooperative learning model. The subjects of the panel were students of -. This research was conducted in 2 cycles, where one cycle consisted of two meetings. For data collection techniques using questionnaires to measure student learning motivation and test questions to measure student learning outcomes. The results of the study proved that the application of the Jigsaw learning model for 2 cycles has proven effective in increasing the learning motivation of grade 4 students of SDN Karawang Wetan 2. This can be seen from the increase in students' intrinsic and extrinsic motivation.

 

 

References

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Echols, J. M., & Sadily, H. (2000). Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: Gramedia.

Fatuhurrohman, M., & Sulistiyorini. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Idea Press.

Handayani, & Sugeng. Implementasi Model pembelajaran Kooperatif dan Lembar Kerja Siswa dalam menemukan Hubungan Antara Kuat Arus dengan Beda Potensial dan Hambatan. Laporan PTK.

Palittin, L. D. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 101-109.

Sutrisno. (2007). Keefektifan Model Pembelajaran JIGSAW Terhadap Pemahaman Konsep Materi Pokok Bangun Ruang Sisi Datar Siswa kelas VIII SMPN 3 Dempet Tahun Pelajaran 2006/2007 (Unpublished undergraduate thesis). Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Uno, H. B. (2006). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Widana, I. W., Suarta, I. M., & Citrawan, I. W. (2019). Penerapan Metode Simpang Tegar untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Penulisan PTK dan Artikel Ilmiah. JPM: Jurnal Pemberayaan Masyarakat, 4(1), 365-375. https://doi.org/10.21067/jpm.v4i1.3016

Widarta, G. M. A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 131-141. https://doi.org/10.52

Published

2024-05-31

How to Cite

Nidaa Lydia Mustika Nabiilah, Tubagus Tubagus, Dini Nurbaiti, Nur Aini Farida, & M. Makbul. (2024). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Siswa Kelas 4 SDN Karawang Wetan . Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(4), 14–20. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i4.399

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.