Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Educaplay untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran SKI

Authors

  • Saiful Anwar IAIN Palangka Raya
  • Jasiah Jasiah IAIN Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i1.913

Keywords:

Educaplay, SKI, Learning

Abstract

Education in the digital era faces challenges in creating an interesting and effective learning process, especially in the subject of Islamic Cultural History (SKI) which is often considered monotonous. This study aims to develop Educaplay game-based learning media to increase student activeness in learning SKI. This research uses a Research and Development approach using the Dick and Carey model with a research sample of seventh grade students of MTS Muslimat NU Palangka Raya. The results showed that the use of Educaplay game media can increase students' activeness, as well as improve their understanding of SKI material, despite challenges in technology adaptation and understanding abstract concepts. This research shows the importance of technological innovation in Islamic learning, especially in creating relevant learning experiences in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adkia, S. T. H., Listyarini, I., Windyati, W., & Wijayanti, A. (2024). Analisis keaktifan siswa terhadap model PBL pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di kelas IV SD Islam Al Madina Semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(2), 1317–1328.

Alma, W., Hamuni, H., & Sulfa, S. (2024). Kinerja guru PPKn bersertifikat pendidik dalam merumuskan tujuan pembelajaran inovatif di SMA Negeri 2 Tomia. Mores: Jurnal Pendidikan, Moral dan Kewarganegaraan, 2(1), 24–36.

Ayundasar, L. (2022). Implementasi pendekatan multidimensional dalam pembelajaran sejarah kurikulum Merdeka. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah Budaya dan Pengajarannya, 16(1), 225.

Baharudin. (2023). Perencanaan pendidikan. Ruang Karya Bersama.

Dewi, R. K. (2021). Analisis karakteristik siswa untuk mencapai pembelajaran yang bermakna. Education Journal: Journal Education Research and Development, 5(2), 255–262.

Erawanto, U., Triantoro, M., Sari, H. P., & Primasari, Y. (2023). Meningkatkan kemampuan guru dalam membuat modul pembelajaran. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 136–145. https://doi.org/10.37478/abdika.v3i2.2763

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian media, tujuan, fungsi, manfaat, dan urgensi media pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.

Faishol, R., Muttaqin, A. I., & Prayogie, M. A. F. (2021). Penggunaan media pembelajaran film dokumenter pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) kelas VIII C di MTs Kebunrejo Genteng Banyuwangi. Tarbiyatuna, 5(1), 41–54.

Hamidah, & Marsiah. (2020). Pembelajaran Maharah al-Istima' dengan memanfaatkan media YouTube: Problematika dan solusi. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, 8(2), 147–160. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i2.2282

Lathifah, N. M., Rachmedita, V., & Ekwandari, Y. S. (2024). Pengembangan permainan Uno Card menjadi media pembelajaran interaktif dalam pengenalan tokoh sejarah lokal Lampung kelas XIF.4 di SMAN 1 Sukoharjo. Jurnal Artefak, 1(11), 129–139.

Latifah, A., Tresnawati, D., & Sanjaya, H. (2022). Media pembelajaran menggunakan teknologi augmented reality untuk tanaman daun herbal. Jurnal Algoritma, 19(2), 515–526.

Lubis, D. M. R., Manik, E., Mardianto, & Anas, N. (2021). Strategi pembelajaran sejarah kebudayaan Islam. Islamic Education, 1(2), 68–73.

Muliatul, Nasiruddin Sidqi, & Mazrur. (2024). The role of high schools in Central Kalimantan in developing Islamic religious education for adolescents: A field review in the technological era. Islamika, 3(6), 1350–1361.

Najmudin, D., & Ain, S. (2024). Penilaian portofolio sebagai instrumen pengukuran kompetensi peserta didik. Celebes Journal of Elementary Education, 2(1), 1–23.

Puspitasari, R., & Sesanti, N. R. (2024). Penerapan media pembelajaran berbantuan Educaplay untuk meningkatkan keaktifan peserta didik kelas 4 pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di SDN Pisangcandi 1 Malang. Seminar Nasional PPG UNIKAMA, 1(2), 949–955.

Ramadhani, A. V., Ambarita, T., Sella, F. A., & Lazuarni, D. N. (2024). Urgensi minat membaca Gen Alpha di tengah maraknya penggunaan smartphone. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(4), 9.

Rejeki, I. K. S., & Wantoro, J. (2024). Peningkatan keaktifan belajar melalui penerapan model Problem Based Learning dalam kegiatan pembelajaran pada siswa kelas II. Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(2), 5267–5273.

Setyawan, M. D., & Hakim, L. E. (2023). Pengembangan desain pembelajaran matematika menggunakan model Dick and Carey pada materi bangun ruang sisi datar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(7), 709–720.

Subagio, A., & Solikhah, N. (2024). Pendekatan Eduplay pada fasilitas pembelajaran sekolah dasar di Bojong Baru, Kabupaten Bogor. Stupa, 6(1), 373–386. https://doi.org/10.24912/stupa.v6i1.27484

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.

Downloads

Published

2024-12-17

How to Cite

Saiful Anwar, & Jasiah Jasiah. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Educaplay untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran SKI. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 3(1), 355–373. https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i1.913

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.